feministhumor, humor,

UFARLIG: Jenny Jordahl er illustratør og feminist, og bruker humor som et virkemiddel for å nå ut med budskapet. © FOTO: Privat

humor

RETTIGHETER: En t-skjorte med mening. © FOTO: Fra nettbutikken til Lookhuman

- I dag blir «fitte» sett på som et skjellsord, men her brukes det i positiv forstand, sier illustratør og feminist Jenny Jordahl,. Hun har laget mange buttons med feministiske motiv, blant annet et med motivet:

«Jeg skulle gjerne kalt deg fitte, men du mangler både dybde og varme».

- Jeg morer meg ofte med å snu opp ned på det folk oppfatter som etablerte “sannheter” i samfunnet vi lever i. Hva skjer om vi snur kjønnsrollene på hodet? Et morsomt eksperiment, og et fint grep for å få folk til å reflektere og tenke over forventninger og normer til de ulike kjønnene. Det som er “sant” blir utfordret, og kanskje var det ikke så sant likevel, sier hun.

- Fitte-buttonen fungerer slik. Det er den uventede positive vrien som får folk til å humre. En fitte har jo så mange flotte egenskaper! Dybde og varme er bare to av dem.
 

Feministhumor

Jenny Jordahl er ikke den eneste som utfordrer kjønnsroller ved bruk av humor. Nettsiden Etsy, som er verdens største nettside for hjemmelagde ting, med over 54 millioner registrerte brukere, er bare et av mange steder på nett der det nå florerer av hånddukker, plakater, juletrepynt, t-skjorter, korsstingsbroderi og sjokolader med feministisk og humoristisk vri.

For hva sier du til å stille i 8. marstog med en t-skjorte med påskriften: «Jeg løper som en jente. Prøv å holde følge»?

Eller å pynte huset med en rosa, håndlaget juletredekorasjon formet som en vagina med en strategisk plassert bjelle?
Eller hva med en dørmatte med teksten «Jeg er ikke dørmatta di»?

Til og med den amerikanske presidentkandidaten Hillary Clinton har hevet seg på trenden og fått laget en pute med påskriften:
«En kvinnes plass er i Det Hvite Hus».

feministhumor, humor, feminisme

VEKST: Det er ingen tvil om at feministhumor er i vekst, sier Marta Breen. © FOTO: Privat

Humor i vekst

- Det er ingen tvil om at feministhumor er i vekst, sier Marta Breen, journalist, spaltist og forfatter av blant annet «F-ordet. 155 grunner til å være feminist»  laget sammen med Jenny Jordahl og Madeleine Schultz. Nå er Breen og Jordahl aktuelle med en ny bok «Den store rumpefeiden – og andre glimt fra medias bakside» som utgis i mars. Begge bøkene har et dypt seriøst budskap som peker på diskriminerende kjønnsforskjeller, men med humoristiske illustrasjoner.

Breen understreker at feministiske tegneserier med humor, tv-serier og filmer påvirker en hel generasjon av unge kvinner.

Selv peker hun ut morsomme damer som Kvinneguidens spaltist Caitlin Moran samt Lena Dunham og Amy Schumer som feministiske forbilder.

- Jeg leser også mange feministiske tegneserier som Zelda, Lilla Berlin og Liv Strömquist.

Redaktør i Fett, Hedda Lingaas Fossum, registrerer at feminisme for alvor har begynt å slå igjennom i populærkulturen.

- Det er på overtid, sier hun.

Hun peker på at undersøkelser viser at kvinner er svært underrepresentert som aktive karakterer i tradisjonell populærkultur, særlig film og tv-serier.

- Du kan si at popkulturen er overflatekultur, men den henger sammen med resten av kulturen. Derfor er dette viktig, sier hun.

feminist, humor

FEMINIST: MacBook med et budskap! © FOTO: Fra nettbutikken til iinky på Etsy

rosie reviter, feminist, Beynoce, feministhumor

ROSIE: Beyoncé postet dette bildet på Instagramprofilen sin. © FOTO: Instagram

feminist, humor

JULEPYNT: Noe for feministseksjonen av juletreet. © FOTO: Fra nettbutikken til feltmelons

skriv som ei jente, feministisk musematte, feministisk shopping

SKRIV SOM EI JENTE: Musematte fra nettbutikken Zazzle.

Kult å være feminist

I Hollywood har Emma Watson fått mye velfortjent heder for sin likestillingskampanje HeforShe - som hun holdt foredrag om i FN. Både Miley Cirus og Beyoncé er uttalt feminister, mens skuespiller Jennifer Lawrence, nylig tok et oppgjør med kjønnsskjevhetene i lønningen i Hollywood.

- Slike kjendisdamer bidrar til å synliggjøre feminismen, sier Lingaas Fossum.

- Det har alltid vært mange kvinner som har engasjert seg i feminisme og likestilling, men oppmerksomheten rundt tematikken går i bølger - i mediene og samfunnet for øvrig, sier Breen.

Hun tror likevel at det først og fremst er innholdet i de feministiske kampsakene som fører til det engasjerer og løftes fram nå.

- Det handler om de store politiske linjene: det faktum at kvinner er de største taperne i flyktningkatastrofen og i den økonomiske krisa i Europa, og dette at reaksjonære og fundamentalistiske krefter er på frammarsj mange steder i verden. Her hjemme har dessuten reservasjonsrettsaken og saker som kutt i pappaperm bidratt til økt engasjement.

Lingaas Fossum er enig i at det er kampsakene som er kjernen i feminismen. Hun minner om at det i tillegg til de nye sakene som dukker opp, også er viktig å huske på å verne om de rettighetene vi allerede har oppnådd. De er stadig under press - sist når fedrekvoten ble redusert fra 14 til 10 uker.

- Hvis permisjonen deles likt, vil det gjøre at kvinner og menn stiller likere på arbeidsmarkedet, sier hun.

Humor kan ufarliggjøre

Jenny Jordahl bruker humor bevisst for å formidle og uskadeliggjøre komplekse og vanskelige saker.

- Jeg jobber for eksempel mye med kroppspress, som er et vondt tema. Jeg gjør ofte narr av hvordan media bruker alt som et påskudd til å vise rumper og lår. Det kjennes godt å kunne le litt oppi elendigheten. Det blir litt sånn «Jeg ser hva du prøver på, og jeg gjennomskuer deg»-humor.

feminist, humor

TIL VEGGEN: Kroppshår er ikke noe å skamme seg over! © FOTO: Fra nettbutikken til SoLongMySweetLime på Etsy

feminist, humor

KOPP: Ordspill på godt norsk slagord. © FOTO: Fra nettbutikken til bladet Fett

- Humor er en god måte å bevisstgjøre på. Det bidrar til å avkle fordommer, avsløre gammeldagse synspunkt og rare mønstre i fremstillingen av kvinner, mener Hedda Lingaas Fossum.

Jordahl mener humor også kan fungere som identitetsskaper feminister imellom. For eksempel når du møter noen på gata med en t-skjorte eller et handlenett med et feministisk budskap på.

- Det er jo en måte å signalisere hva du mener og hvem du er. Selv om vi ikke kjenner hverandre, er det som om vi er venner likevel. Det er jo en innmari fin følelse, sier hun.

Fittehumor

Jenny Jordahls fitte-button var opprinnelig en hun så i engelsk versjon. Hun likte den, og laget en til seg selv, på norsk. Mange andre likte den, og etterspørselen ble så stor at hun begynte å lage den for salg.

- Budskapet handler om å ta ordet «fitte» tilbake. Det finnes så altfor få ord som beskriver kvinnelig seksualitet, og de ordene som eksisterer, er ofte passive og har en sterk eim av uskyldighet og dydighet. «Den lille blomsten» er ett eksempel. Så dette med å ta ordet «fitte» tilbake, handler egentlig om å ta den kvinnelige seksualiteten tilbake, sier hun.

- Jeg vil ha et språk som gjør at kvinner blir komfortable og kan ha det gøy med egen seksualitet. Det er moro med fitte!


Vil du lese flere saker om feminisme og likestilling?  Meld deg på vårt nyhetsbrev og følg Kvinneguiden på Facebook!

Les hele saken

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!