FÅ OVERSIKT:- Start med å finne ut hva som gjør at du mistrives, sett opp en liste med plusser og minuser. Hva gjør du på en god, produktiv dag og hva gjør du på en “dårlig” dag, tipser Elisabeth Ø. Rasmussen, rådgiver innenfor organisasjonsutvikling og lederutvikling ved Trivselsagentene. © Trivselsagentene.

Trivsel på jobb

- Når selvtilliten blir redusert, er det lett å tro at det er noe galt med deg selv, da kjenner vi det enda tyngre å gå ut og selge seg selv til andre virksomheter, mener Geir Rune Arntsen, jobbrådgiver, karriererådgiver og daglig leder ved KarriereValg Norge. © KarriereValg

- At noen velger å bli værende i jobben selv om de ikke har det bra, skyldes ofte redsel for å miste det gode felleskapet sammen med gode kolleger. Det er trygt å være sammen med mennesker som man kjenner.

Det sier Elisabeth Ø. Rasmussen til Kvinneguiden. Hun er rådgiver innenfor organisasjonsutvikling og lederutvikling ved Trivselsagentene. Rasmussen har mange års erfaring i å jobbe med samspillet mellom mennesker og organisasjon.

Rasmussen mener at mange som mistrives i jobben, trolig blir værende fordi de er trygge på arbeidsoppgavene, og har funnet sin rolle i «flokken».

- Man frykter gjerne hvordan det ville være å bli en del av en ny «flokk», samt om man vil kjenne like stor mestring og mening på ett nytt arbeidsted. Man vet hva man har, men ikke alltid hva man får. Lønn kan også for enkelte være et insitament for å bli værende i en jobb man mistrives, sier hun.

Går ut over selvtilliten

Om du mistrives i jobben, eller verre; hater jobben din, vil dette være en risiko for egen helse.

Det mener Geir Rune Arntsen, jobbrådgiver, karriererådgiver og daglig leder ved KarriereValg Norge.

- Det er en risiko å bli for lenge på en arbeidsplass hvor du ikke trives. Det stresser. Det går ut over humøret ditt både på jobb og privat. Og hjernen er lett å lure, etter hvert går det ut over selvtilliten din. Når selvtilliten blir redusert, er det lett å tro at det er noe galt med deg selv. Da kjennes det enda tyngre å gå ut og selge seg selv til andre virksomheter, sier Arntsen til Kvinneguiden.

Også han møter ofte mennesker som har vært svært lenge på en arbeidsplass, selv om de er gått lei eller ikke trives.

- Det kan være flere grunner til at vi blir værende. Ofte er det fordi spørsmålene kan være mange og svarene ikke alltid like opplagte, sier han.

Kartlegge kompetanse

Arntsen mener at det gjerne kan handle om at vi ikke kjenner oss selv godt nok i dybden til å vite hva vi passer til, hvordan vi kan bruke vår kompetanse i andre sammenhenger, hvilke faktorer i arbeidet og arbeidsoppgavene som skal til for å trives og være motivert.

- Uten å få kartlagt dette nærmere, kan vi kjenne en utrygghet i å skifte, og tenker at kanskje blir det det samme på neste arbeidsplass, tenker han.

Samtidig tror karriererådgiveren at dagene for enkelte bare går i travelhet, hvor de har kommet i en rutine, det føles utrygt å endre på vaner, og det krever litt innsats for å endre på situasjonen.

- Det kan faktisk bli en form for trygghet å ha det litt dårlig på arbeidsplassen, mener han.

Trivsel på jobb

DERFOR BLIR VI: - Det er en måte å fortsette å bearbeide uløste og delvis fortrengte konflikter på, sier Tom Colbjørnsen, professor ved Institutt for ledelse og organisasjon på BI. © BI.

- Ikke bare mistrivsel

Tom Colbjørnsen, professor ved Institutt for ledelse og organisasjon på BI, tror at mange velger å bli i jobben de hater fordi de mangler bedre alternativer.

- De kan også like noen sider ved jobben, for eksempel kollegaene, selv om de hater andre, for eksempel oppgavene, sier Colbjørnsen til Kvinneguiden.

Professoren tror også at mange beholder jobben de misliker fordi de har et mål på lang sikt.

- Jobben er et nødvendig onde på veien i et langsiktig karriereløp. Et eksempel på det er advokatfullmektiger som sliter seg ut til middels lønn og med kjedelige oppgaver for å bli partnere på sikt, sier han.

Ingrediensene for å trives på jobb

Rasmussen mener at jobben er en stor del av livet vårt, faktisk så vil mange av oss bruke en tredel av livet på jobb.

- Den tiden bruker vi sammen med kolleger, vi samarbeider, arbeider mot felles mål, vi mestrer og gjør noe vi synes er meningsfylt. Vi er en del av et fellesskap, sier hun.

Dette kan du gjøre

Arntsen og Rasmussen er enige om at det både er arbeidstaker og arbeidsgiver som er ansvarlig for trivsel på jobb.

Derfor gjør du lurt i, før du eventuelt oppsøker lederen, å gå i deg selv og se hva du kan gjøre med situasjonen.

- Du bør starte med å finne ut hva som gjør at du mistrives. Få oversikt over egen arbeidssituasjon. Sett opp en liste med plusser og minuser. Hva gjør du på en god, produktiv dag og hva gjør du på en «dårlig» dag, råder Rasmussen.

Hun anbefaler at du stiller deg selv følgende spørsmål:

  • Når du er inne i en skikkelig god arbeidsflow ?
  • Hvilke styrker bruker du da?
  • Hvor ofte er du i en slik flow?
  • Hva tenker du er positivt med bedriftskulturen, og hva misliker du?
  • Hva tenker du at du behøver av faglig og personlig utvikling?

- Når du har funnet ut hva som gjør at du mistrives, let etter løsning,  ta tak i utfordringene og be leder, kolleger eller andre om hjelp til å løse disse. 

Snakk med sjefen

Arntsen mener at det er fornuftig å gjøre et grundig forarbeid for å finne ut hva som er årsaken til hvorfor du mistrives.

- Du kan sette deg ned og forsøke å kartlegge litt mer strukturert hva som skal til for å trives bedre, er det noe med deg eller er det noe med situasjonen?

Deretter kan du ta opp din mistrivsel med lederen, tipser Arntsen:

- Hvis du har en leder som du trygt kan drøfte tingene med, anbefaler jeg at du går i dialog med vedkommende, uten å fremstå anklagende eller skylde på noe, sier han.

Trivsel på jobb

Dette skal til for å trives på jobben:

  • P for Positive Følelser og hvordan de spiller en rolle i alt fra innovasjon til god ledelse og personlig utvikling.
  • E for Engasjement og de muligheter det gir oss når vi kjenner og bruker våres personlige styrker.
  • R for Relasjoner og betydningen av den kultur vi bygger opp i team og organisasjoner.
  • M for Meningsfyllthet og hvordan denne er avgjørende for å leve et liv med betydning for en selv og andre.
  • A for Accomplishments (mål) og forståelsen for styrken av ens drivkraft, når mål tar utgangspunkt i hvem man er, fremfor hvem man tror man bør være.

Kilde: Rådgiver Elisabeth Ø. Rasmussen ved Trivselsagentene/den amerikanske psykologen og professoren Martin Seligmans.

Han eksemplifiserer:

-  Du kan si «Jeg ønsker en liten samtale med deg, fordi jeg har noe jeg synes er ugreit».

- Når møtet begynner, kan du for eksempel si «Jeg har i det siste kjent meg litt umotivert og ønsker at vi sammen kan finne en løsning som hjelper på dette».

Viktig å tenke på

Dersom du har funnet at «minuslisten» er større enn «plusslisten», du har diskutert dette med din leder, du har forsøkt å gjøre de endringer som må til uten at dette gjør din situasjon bedre,  bør du vurdere å gjøre noe annet, mener Rasmussen.

- Før du sier opp jobben, så anbefaler jeg at du bruker tid på å finne ut hva som styrker deg, hva som gir deg energi, hvilke verdier som er viktige for deg, og hvilken type bedriftskultur du ønsker å være en del av, sier hun.

Arntsen mener at det er tryggere å finne seg en ny jobb før man slutter, men det kan ta litt lengre tid enn om du slutter i jobben og bruker all innsats på å finne deg en ny jobb.

Tegnene på trøbbel

Arntsen mener at dersom du har fått en mindre attraktiv posisjon på jobb, signal fra sjefen at du kanskje burde se deg om etter ny jobb, begynner å tro at lederen har mindre tiltro til deg, er i konflikt med din leder, eller har fått dårlig omtale internt, er dette tydelige signaler på at det er lurt å skifte jobb snarest mulig.

- Gjør som fotballspillere; de skifter klubb når de ikke kommer på banen lenger. Skifter du arbeidsgiver vil du sikkert komme på banen igjen.

Vil du lese flere slike saker: Meld deg på vårt nyhetsbrev og følg Kvinneguiden på Facebook!

Les hele saken

Susanne Kaluza, redaktør

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!