Sunn Fornuft-plakaten

Sunn Fornuft-plakaten er retningslinjer utarbeidet av Kvinneguiden.no og United Influencers i samarbeid med psykiater Finn Skårderud. Vi vil bevisstgjøre digitale opinionsledere på deres rolle og påvirkningskraft på unge jenter når det kommer til kroppsbilde og idealer. Vi står sammen i kampen mot spiseforstyrrelser.

Du kan lese hele plakaten her.

ortoreksi bli frisk, kaila prins frisk, spisefortyrrelser, anoreksi, bulimi

SYK: - Jeg har få bilder av meg selv fra da jeg studerte fordi jeg omtrent aldri forlot huset. Men dette er fra et studieopphold i England, da jeg bare spiste grapefrukt og frokostblanding i seks uker fordi maten der var så "dårlig", forteller Prins. © FOTO: Privat

- Jeg sto på soverommet, iført en bikini, og så meg selv i speilet. Jeg tenkte: «det funker skikkelig bra å gå ned i vekt». Der og da ble jeg anorektiker, forteller amerikanske Kaila Prins, som nå er 29 år gammel.

Hun var 13 år og skulle ha grillfest for vennene sine, inkludert gutten hun var forelska i. Det var klart hun skulle se bra ut.

Gleden var stor da hun så hvor mange kilo hun allerede hadde mistet. Det ble starten på nesten femten år med anoreksi, ortoreksi og treningsavhengighet.

Flere ber om hjelp

Rådgiving om spiseforstyrrelser (ROS) ble i 2015 kontaktet av over 2700 mennesker. Det er en økning på 70 prosent på fem år.

- I fjor var det gjennomsnittlig 12 personer hver dag som ba om hjelp. Det siste halvåret doblet antallet seg hver måned, forteller rådgiver i ROS, Linn Bæra.

Journalist og forfatter Mari Grinde Arntzen har sett nærmere på hvor idealene vi strekker oss etter kommer fra i boka «Perfekt». Hun er enig i at det er vanskeligere å være ung i dag enn det var før.

- Slik jeg ser det har det skjedd en innsnevring i hva som regnes som normalt. Armslaget vi har som mennesker er mindre. Oppskriften på idealet blir vanskeligere å nå.

Arntzen trekker frem to momenter til. Det ene er at samfunnet i større grad er styrt av kommersielle krefter: Vi utsettes for mer reklame.

Det andre er at vi, gjennom internett og sosiale medier, omgir oss med flere bilder og påminnelser om hva som er ideelt.

Kvinneguiden.no jobber mot spiseforstyrrelser med Sunn Fornuft-plakaten. Les mer om plakaten her.

Ville se ut som modell

For Prins' del eskalerte sykdommen raskt. Samtidig som hun trente to timer hver dag og ikke spiste noe annet en grapefrukt, ble hun deprimert, suicidal og besatt av mat.

Men ingen sa noe: Hun virket jo så sunn.

Den daværende kjæresten var opptatt av kroppsbygning, og etter at han viste henne et bilde av sin favorittmodell bestemte hun seg for å overraske ham.

Mens han var bortreist la hun seg i hardtrening, kuttet ut enda mer mat og gjorde seg selv til en versjon av fitness-modellen.

Det skulle likevel ta flere år å innse at hun hadde et problem.

Slik kan du beskytte deg

Spiseforstyrrelser er komplekse og handler ofte om mer enn ytre press. Men det er ingen tvil om at mange kan ha godt av å skjerme seg selv. Her er noen ting du kan gjøre:

  • Kunnskap om media
    «Følg pengene», sier journalist Mari Grinde Arntzen: - Vær bevisst på hvordan media og reklamebransjen er skrudd sammen. Få kunnskap om hva som styrer innholdet og øv opp din egen kritiske sans.
     
  • Kunnskap om reklame
    - Ta et valg om hvordan du ser på deg selv. Skal du se deg selv ut i fra retusjert manipulert reklame eller ut i fra den du faktisk er? Det handler også om å akseptere seg selv, sier Arntzen. Husk at reklame kan påvirke oss selv når vi tror den ikke gjør det.
     
  • Kunnskap om kropp
    - Lær om mangfoldet av kropper og hvordan den faktisk utvikler seg, sier Linn Bæra i Rådgivning om spiseforstyrrelser.
     
  • Tenk over hva du sier
    - Hver enkelt av oss, enten vi er lærere, trenere, journalister, onkler eller tanker, bør tenker over hva vi legger ut på nett og hvilke holdninger vi har til egen kropp. For mange er normen å være misfornøyd. Det er hårreisende, sier Bæra.
     
  • Unfollow
    Vær bevisst på hvordan du selv bruker mediene. Husk at du er ekstra sårbar når du er ekstra sliten.
    - Selv sletter jeg de som fyller siden min med bilder av kropp, forteller Bæra. Eventuelt kan du lukke maskinen/appen når de dukker opp, eller å ta opp med den det gjelder hvorfor de legger ut slike bilder.

På et tidspunkt fikk hun panikkanfall etter å ha spist et pizzastykke. Da droppet hun ut av Colombia University, flyttet til hjembyen sin og begynte å jobbe i en butikk.

Men først da legen sa at beina kunne knekke og hjertet kunne stoppe - når som helst - innså hun at det måtte grunnleggende endringer til.

- Jeg har aldri ønsket å få barn, men å få beskjed om at kroppen ikke lenger tålte det, satte en støkk i meg. Det ble en vekker. Men det har tatt lang tid å komme seg. Jeg måtte lære å gi meg selv lov til å spise.

- Mange refererer til presset

Rådgiver i ROS, Linn Bæra, forteller at mange av de som får hjelp hos dem, snakker om dette presset på å være perfekt.

- Du skal prestere på så mange områder. Det blir aldri godt nok. Og mat og trening er bare to av områdene, sier hun.

I en studie fra Gøteborgs universitet gjort i 2013, ble det gjort dybdeintervjuer med personer mellom seks og 16 år. Den viser forskjellen på de med god og dårlig opplevelse av egen kropp.

Blant de som var mest fornøyde med kroppen sin, så forskerne tre ting som gikk igjen: De hadde ikke slankefokus hjemme, de hadde et kritisk blikk på media og de var mer opptatte av hva kroppen kunne brukes til enn hvordan den så ut.

Bæra påpeker at normen i samfunnet er å være misfornøyd med egen kropp.

- Når jeg holder foredrag sier jeg ofte at jeg er fornøyd med kroppen min til forsamlingen. Jeg kan se at haken detter ned hos mange, og det er jo helt hårreisende. Vi må alle ta ansvar for hvordan vi omtaler og fremstiller kroppen vår blant andre, særlig barn og unge. Det er viktig å være bevisste på holdningene og handlingene våre enten de er på sosiale medier eller i en samtale.

Bli frisk

Prins oppfordrer andre med spiseforstyrrelser til å gå i terapi, selv om hun aldri har gjort det selv. Generelt oppfordrer hun til å ta presset på alvor.

- Min søster er 18 år og jeg ser på Instagram og Snapchat-feedene hennes at hun får så mye negativitet og press uten å innse det selv. Hvis sunnhetspresset hadde vært like massivt da jeg var barn, hadde jeg neppe vært i live i dag.

I dag driver Prins nettsiden In my skinny genes og podcasten Finding our hunger, som hun har laget for å hjelpe andre som sliter med det samme.

Hun forteller at det første hun gjorde for å bli frisk, var å kutte ut magasiner, blogger og andre nettsteder hun følte påvirket henne negativt.

Overraskende nok fant hun mye hjelp gjennom Twitter. Etter at hun begynte å tvitre om ting hun var takknemlig for hver dag, ble hun også mer oppmerksom på positive ting rundt seg.

Hun har kommet et langt stykke fra den usikre personen som så seg selv i speilet som 13-åring.

- Nå føler jeg meg som en helt annen person. Jeg er i et bra forhold, jeg føler meg elsket. Jeg har en fantastisk jobb jeg føler jeg fortjener. Og jeg har nettopp begynt å danse burlesk!

Vil du lese flere slike saker?  Meld deg på vårt nyhetsbrev og følg Kvinneguiden på Facebook!

Les hele saken

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!