Har du som mål å trene jevnt og trutt fremover?

Da hjelper det å skaffe seg litt ekstra kunnskap om trening, hva slags trening som passer best for deg, og hvilken type trening du ikke får så mye ut av.

Hvorfor ikke ta quizen vår øverst?

Ekspertenes råd for økt treningseffekt

Kvinneguiden har tidligere snakket med Torbjørn Jacobsen. emneansvarlig og fagadministrerende førstekonsulent ved Fitness på Norges idrettshøgskole, løpedronningen Ingrid Kristiansen og personlig trener ved Elixia, Erlend Vada.

Her er deres beste tips for økt treningseffekt i hverdagen:

  • Å løpe på flat tredemølle kan sammenlignes med å løpe i nedoverbakke. For å øke effekten av treningen bør en velge motbakke-funksjonen i stedet, da gjerne med 5 % stigning eller mer.
  • Ifølge Kristiansen brenner man omtrent dobbelt så mange kalorier med truger på føttene fremfor å gå uten.
  • Tilfør gjerne ekstra vekt på kroppen under styrke- og kondisjonsøktene. Bruk for eksempel sandsekker, lodd eller ryggsekk med tyngde.
  • Legg intervalltreningen til motbakker, for økt motstand.
  • Tren med venner for å tilføre ekstra glede og sosialt samvær til treningen.
Les hele saken

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!