I de senere årene har vi ofte hørt at grønn te er godt for kroppen og at kaffe er noe man bør styre unna. Men, faktum er at begge variantene har sine fordeler og ulemper.

Sunn kaffe

På samme måte som rødvin, er et moderat inntak av kaffe et godt tillegg til en diett som ellers er rik på frukt og grønnsaker, har professor Alan Crozier fra University of Glasgow tidligere uttalt til forskning.no.

Han har undersøkt antioksidantene i over 70 forskjellige frukter, grønnsaker og drikker, for å finne ut hva som skjer med stoffene etter at de er fortært.

Les også: Maten som øker forbrenningen

Les også: Slik øker du forbrenningen

Les også: Cellulitt-mareritt



Antioksidanten det finnes mest av i kaffe, er klorogensyre. Omtrent 70 prosent av stoffet ser ut til å suges inn i blodstrømmen fra tynntarmen. Resten forsvinner videre til tykktarmen hvor den kanskje kan beskytte mot tykktarmskreft.

Diabetes: 20 ulike studier fra hele verden viser at kaffe (både med og uten koffein) senker risikoen for type 2 diabetes. I noen av studiene hevdes det at kaffedrikkere har 50 prosent lavere sjanse for å få sykdommen.

Slag: Funn viser også at jevnlig kaffedrikking delvis kan redusere risikoen for slag med 19 prosent.

Kreft: De fleste kaffeforskere er enige om at kaffedrikkere har betydelig lavere risiko for å få leverkreft. I tillegg kan andre funn tyde på at det også gir mindre sjanse for tykktarmkreft.

Parkinsons: Når det gjelder denne sykdommen, så er det koffeinet som gir de positive virkningene. Ingen vet helt sikkert hvorfor, men mannlige kaffedrikkere har bare halvparten så høy risiko for å utvikle Parkinsons sykdom. Kvinner vil også få merkbart lavere risiko for Parkinsons dersom de får i seg en anbefalt dose på 150 mg koffein (omtrent 1 kopp kaffe) om dagen.

Fysisk form: Koffein var lenge regnet for å være et ulovlig stoff av IOC, så at stoffet hjelper idrettsutøvere å yte bedre er det liten tvil om. Før trodde man at koffeinet sørget for mer glykogen (sukker) til musklene, men nå ser det ut til at stoffet hjelper musklene å skille ut kalsium. Dermed trekker musklene seg sammen med større kraft, og det skal ikke mer enn en vanlig kopp kaffe før man merker effekten.

Ulempene


Selv om kaffe kan ha flere fordeler for kroppen er det aldri lurt å overdrive inntaket.

Hodepine: Undersøkelser utført ved medisinsk fakultet ved NTNU i Trondheim, viser at dersom du drikker mye kaffe hver dag, øker du sjansen for å få tilfeldig hodepine.

Spontanabort: Kvinner drikker 4-5 kopper kaffe daglig, har en fordoblet risiko for spontanabort. Dette viser en svensk undersøkelse som tidligere ble presentert i det internasjonale tidsskriftet New England Journal of Medicine.

Hjerteinfarkt: Forskerne går i forskjellige retninger når det gjelder kaffe og hjerteproblemer. Dr. Ana Baylin, fra Brown University i Providence, Rhode Island, USA, og hennes kolleger har undersøkt effektene av kaffe på kort sikt. Bare én eneste kopp med kaffe kan være nok til å utløse et hjerteinfarkt i løpet av en time hos noen følsomme personer, går det frem av rapporten til Baylin. Forskerne sier at koffeinets umiddelbare økning av blodtrykket, kan være forklaringen.

Sunn te

Te har et høyt innhold av mineraler og antioksidanter, som beskytter mot de frie radikalene i kroppen. De frie radikalene kan ellers føre til alvorlige sykdommer som kreft. Noen forsøk tyder til og med på at antioksidantene i te er mer effektive enn de som finnes i C- og E-vitamin, mens andre undersøkelser viser at to kopper te om dagen er nok til å gi deg et verdifullt tilskudd av antioksidanter.

Her er noe av det flere forskere har kommet frem til:

Svart te: Beskytter mot kreft, senker risikoen for åreforkalking, er gunstig for hjertet, renser kroppen, styrker immunforsvaret.

Rød te: Forebygger kreft, senker kolesterolet, beskytter mot hjerte-karsykdom, hjelper mot oppblåst mage, bekjemper infeksjoner.

Hvit te: Forebygger kreft, kan dempe feber, motvirker væskeopphopning, bekjemper infeksjoner, stimulerer fordøyelsen.

Grønn te: Beskytter mot kreft, senker kolesteroltallet, bekjemper leddgikt, beskytter mot Alzheimer, stimulerer til vektreduksjon.

Ulempene


De fleste forskere er altså enige om at te er sunt for kroppen, men at man skal drikke svært mye te for å merke de positive virkningene på kroppen, da helst seks eller flere kopper om dagen.

Gule tenner: Misfarging på tennene kommer, i likhet med kaffe, som en følge av mye tedrikking. Her bør du pusse tennene nøye og helst tygge tyggis for å få opp spyttproduksjonen i munnen etter hver kopp.

Lever-og nyreskader: Studier av toksisitet av polyfenoler som finnes i te, viser at te i svært store mengder kan forårsake lever-og nyreskader. Da må man derimot drikke mer enn ti kopper te hver eneste dag.

Konklusjonen blir som med det meste av det vi spiser og drikker hver dag - alt med måte.

Kilde: Forskning.no, iForm.nu, Side2.no, KK.no, Doktoronline.no, Orapp.no, T-nation.com.
Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!