Øynene er våre to vinduer ut til verden og hele 80 prosent av alle inntrykkene vi får, kommer gjennom øynene. I tillegg til at øynene viser oss verden, representerer de oss i verden. Men, de fleste er dårlige på å ta vare på vår viktigste sans, synet.

Få nok søvn

Opplagte og klare øyne viser en glad og energisk personlighet, mens triste og slitne øyne kan representere det motsatte. Det mange ikke vet, er hvor viktig det er å beskytte øynene, trene dem opp til å se bedre og behandle dem slik at de holder seg i beste form hele livet ut.

Les også: Dette gjør at du eldes raskere

Les også: Gretten?

Les også: Lev lettere med PMS



Det viktigste er å sørge for at du har fått nok søvn, siden en god natts søvn er det viktigste du gjør for å restituere øynene dine. Er du ekstra trøtt og sliten om kvelden, kan du gi deg selv en ekstra behandling før du sovner:
  • Væt to bomulls-pads med lunket vann og legg dem over lukkede øyne i 15 minutter.
  • Bruker du øyesminke, er det veldig viktig at man fjerner denne før man legger seg. Bruk en øyesminkefjerner som er mild og som har pleiende oljer til øynene. En god øyesminkefjerner kan også minke rynkeutvikling rundt øynene.
  • Bruk en øyekrem til slutt.
  • Når det er på tide å våkne, er dette gode metoder for å sette i gang synet:
  • Strekk deg godt så du våkner ordentlig og får i gang blodsirkulasjonen.
  • Øynene trenger oksygen. Se opp og ned fem ganger, lukk så øynene.
  • Åpne øynene, se til venstre og høyre fem ganger og lukk så øynene.
  • Åpne øynene, se opp og ned, til venstre og til høyre fem ganger og lukk så øynene igjen.
  • Lukk øynene og legg håndflatene på øynene i noen sekunder.
  • Maten påvirker synet

    Øynene dine jobber konstant, og trenger selvfølgelig den riktige energien. Sørg for at også øynene dine får næringsrik mat:
  • Med frisk frukt og grønnsaker, kornvarer og melkeprodukter, samt kjøtt, fjærkre og fisk sørger du får god helse for deg selv og øynene dine.
  • Vitamin A er viktig for øynene, og det får man i seg blant annet ved å spise gulrøtter, aprikos og brokkoli.
  • Du kan beskytte deg mot frie radikaler med vitamin C og E, som du finner i sitrusfrukter, kiwi, paprika, grønnsaksoljer og nøtter.
  • Røyking kan føre til dårligere syn - og i ytterste konsekvens blindhet.
  • Drikk utelukkende vann som tørstedrikk, da sørger du ikke bare for å gi kroppen - og øynene - nok fukt, men du unngår tomme kalorier og hyppige blodsukkersvingninger.

  • Kilde: Pressemelding fra Silhouette.
Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!