Konstant sliten, vedvarende halsbrann, høyt blodtrykk¿ Dette er problemer som forskere og legevitenskapen bryner seg på over hele verden. Men visste du at en del av disse vanlige plagene kan skyldes noe så enkelt som våte treningsklær eller en snorkende partner?

Les også: Blærekatarr til besvær

Les også: Pinlige problemer

Les også: Brennesle - et styrkemiddel


Nettstedet Ivillage.com presenterer i artikkelen "The Surprising Causes of Everyday Health Concerns" en rekke årsaker til vanlige helseplager. Og ikke minst hvordan man skal kvitte seg med dem.

"Mange mennesker lider i årevis, uten å vite at de underliggende årsakene ofte er overraskende enkle å kurere", forteller lege Patricia Raymond.

Her er noen eksempler:

Alltid trøtt? Skyld på morgenkaffen
Å bøtte nedpå to eller flere kopper med kaffe om morgenen jager vekk trøttheten der og da, men dessverre ikke for godt. Forskere ved Harvarduniversitetet forteller at koffein riktignok bekjemper døsigheten, men at den blokkerer oppbyggingen av adenosine, en kraftig søvn-triggende sammensetning i hjernen. Hvis du bare drikker en kopp kaffe om morgenen, vil adenosinenivåene i kroppen øke midt på dagen, og trettheten kommer tilbake.

En enkel kur er:
Drikk en kopp kaffe på morgenen, og spre resten av koffeininntaket utover dagen. Forskere foreslår å drikke cirka en halv kopp kaffe hver time. På denne måten holder man de søvntriggende stoffene unna, og slipper at tretthetsfølelsen kommer snikende mot slutten av arbeidsdagen.

Luft i magen? Skyld på sukkerfri tyggegummi eller pastiller
Hvis du alltid føler deg oppblåst i magen bør du sjekke ut den kunstige søtningen i tyggegummien eller pastillene du spiser. Stoffet som finnes i både tyggegummi og ulike godterier kan føre til luft og kramper i magen.

En enkel kur er:
Velg varianter som ikke inneholder kunstig søtning. Du får riktignok i deg litt mer sukker, men er du veldig plaget av luft er en liten mengde sukker sannsynligvis å foretrekke. Forskere ved universitetet i Kentucky forteller at symptomene vil forsvinne i løpet av 72 timer.

Konstant urinveisinfeksjon? Skyld på høye hæler
Stiletthæler er ikke særlig bra for føttene. Nå viser det seg også at de ikke er bra for blæren.

"Stiletter gjør at bekkenet vippes fremover, og at øvre del av ryggen bøyer seg. Dette resulterer i en dyp kurve nederst i ryggen, som lager press på sensoriske nerver i ryggraden", forklarer Larrian Gillespie, lege og forfatter av boken "You don`t have to live with cystitis".

Når disse nervene ligger i klem, kan dette påvirke blærefunksjonen og gjøre det vanskeligere å tømme blæren. Resultatet er at den urinen som blir til overs gir en perfekt grobunn for bakterier.

En enkel kur er:
Spar stiletthælene utelukkende til spesielle begivenheter, og bruk flate sko på jobb.

Plages du med halsbrann? Stramme klær kan være årsaken¿
Supertettsittende klær som strammer inn i midjen kan forårsake halsbrann ved å stramme magen og dermed tvinge syre opp spiserøret.

En enkel kur er:
Om du velger tettsittende antrekk når du er på jobb eller fest, bør du skifte til noe mer behagelig når du kommer hjem. Bruk gjerne en halv times tid på å gå litt rundt, og beveg deg slik at magen får mulighet til å tømmes skikkelig.

Høyt blodtrykk - kan skyldes partners snorking
"Nesten 60 prosent av alle menn snorker, og dette gjør at partner mister minst en times dyp søvn hver natt", forteller forskere ved Mayo Clinic.

Dette kan påvirke blodtrykket. Dyp søvn er nemlig med på å fjerne de stresshormonene som bidrar til høyt blodtrykk.

En enkel kur er:
Nesten 90 prosent kan slutte å snorke ved å ligge på siden. Dette reduserer presset på hals og brystkasse, slik at luftveiene åpnes og man puster lettere. Hvis dette ikke fungerer, kan man få kjøpt reseptfrie produkter i de fleste apotek, for eksempel snorkeplaster eller snorkespray.

Soppinfeksjoner? Kan være de våte treningsklærne
En av fire kvinner er utsatt for soppinfeksjoner. Og siden soppen elsker fuktighet, kan den vokse som en ild hvis man bruker fuktige treningsklære eller en våt badedrakt for lenge.

En enkel kur er:
Selvfølgelig utgjør dusjing, ordentlig tørking og skifting til tørt tøy rett etter treningen underverker. Men hvis du fortsatt jevnlig sliter med soppinfeksjoner, kan du prøve å legge minst to gram protein til hvert måltid, og kutte ut sukker. Ifølge forskere ved Yale er blodsukkersvingninger drivstoff til veksten av sopp. Sukker er deres viktigste kilde til drivstoff.

Søvnløs? Skyld på mobilen
Forskning ved Sveriges Karolinske Institutt antyder at snakking i mobiltelefonen rett før leggetid kan gjøre det vanskelige å sovne. Frivillige i studien opplevde opptil 15 minutter mindre av den dypeste søvnen. Forskerne gjetter at det er strålingen fra telefonene som overstimulerer nervesystemet. På denne måten øker følelsen av stress.

En enkel kur er:
Legg mobiltelefonen i et annet rom en time før du legger deg. Bruk fasttelefon om du skal ha sene kveldssamtaler.

Kilde: Ivillage.com
Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!