Foto:Linn M. Rognø. Personlig trener ved SATS,Rita Vedvik Hansen, demonstrerer trening med motstandsstrikk til det interaktive treningsproduktet EA Sports Active 2.

- Hvis du har dårlig tid eller ikke hadde anledning til å gå på trening en dag, er et treningsspill et supert alternativ for deg, sier personlig trener ved SATS, Rita Vedvik Hansen.

Erstatter ikke vanlig trening

Vi møter henne ved lanseringen av det interaktive treningsspillet fra Wii, EA Sports Active 2 som denne gangen kombinerer en pulsmåler med bevegelsessensorer som skal gi deg målbare resultater og en bedre treningsøkt enn det forrige spillet gjorde. Man kan lage individuelt tilpassede treningsøkter med over 75 ulike øvelser. Versjon nummer to byr også på nye måter å måle, sammenligne og dele resultater med andre.

Flere og flere benytter seg av denne typen hjemmetrening av forskjellige årsaker. Er du i dårlig form, kan dette være en god måte å jobbe seg opp i bedre form på. Likevel er det ikke optimal trening for deg som allerede er i god form;

- Slike treningsspill som dette fungerer på ingen måte som en erstatning for vanlig trening utendørs eller på treningssentre. Det er mer et suppliment for deg som har gått glipp av dagens trening eller ikke orker å stikke utenfor døren i høstkulden, sier Vedvik Hansen.

Les også: Spill bort kaloriene!

Les også: God innetrening

Les også: Alkohol vs. treningseffekt



De siste årene har det blitt mange av denne typen treningsspill på markedet, men det som tidligere har blitt promotert direkte mot kvinner har nå blitt utviklet slik at også menn kan få mer interesse for slik trening.

- Dette er jo genialt for par som har lyst å gjøre noe annet sammen enn å sitte i sofaen og se film, sier treneren.

- Gå sammen for å trene

Når været blir kaldere og kveldene tidligere mørke, kan man bli trøtt og sliten og ekstra umotivert med tanke på trening på ettermiddagene. Men, Vedvik Hansen mener at det kan være lettere å holde motivasjonen oppe ved å alliere seg med en eller flere treningskompiser for å støtte hverandre underveis;

- Man har lov å føle seg umotivert, men bare det å komme seg ut sammen for å gå en tur i skog og mark kan hjelpe deg opp igjen på aktivitetsnivået du ønsker å holde, tipser hun.

I tillegg mener hun det hjelper å finne ut av hva slags trening du liker best - slik at du kan kose deg med å være i aktivitet.

- Først kan du for eksempel prøve ut flere treningstimer på et treningssenter for å sjekke hvilken trening du liker å være med på. I tillegg kan du avtale en time med en coach eller en personlig trener for å få veiledning slik at du får et treningsopplegg tilpasset dine behov, sier hun.
Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!