Saken er skrevet av Treningsmagasinet.no



Spinning er en fin måte å trene utholdenhet på i vintersesongen. Her er noen enkle tips som vil øke effekten fra spinningtimene!

1. Varm opp

Spinningtimer har en normal lengde på rundt 50 minutter. For trente syklister er dette kort, når timen inkluderer både oppvarming, intervaller og nedtrapping. Husk at de fleste spinningtimene er laget for folk som ikke er veldig kjent med sykkeltrening. Er du godt trent foreslår vi at du tar en rask oppvarming før du går inn i spinningrommet for å få mer treningstid.

Les også: Dette ødelegger treningenn

Les også: Alkohol vs. treningseffekt

Les også: Tren opp bekkenmusklene



2. Drikk vann med elektrolytter og karbohydrater

Spinningrommene har ofte svært høy temperatur og høy luftfuktighet. Derfor er det ganske vanlig å svette mye mer enn du er vant til.

Noen mennesker tror at de svetter mer på spinningtimene fordi de jobber hardere. Det er ikke sant. De svette mer på grunn av klimaet, ikke fordi de arbeider hardere enn normalt. Vi vil anbefale deg å drikke vann med elektrolytter og karbohydrater for å opprettholde høy ytelse under hele økten.

3. Velg intervallene nøye

Spinninginstruktører planlegger timen slik at den er interessant og utfordrende for et bredt spekter av ryttere. De fleste av dem trener spinning kun to til tre ganger uken, slik at de kan bruke alle sine krefter i denne korte perioden. Hvis du ikke liker programmet laget av instruktøren, vurder å bruke ditt eget program. Det er også mulig å gjøre små variasjoner ut fra det instruktøren sier, slik at du tilpasser programmet deg selv. Legg på litt mer belastning, eller tråkk litt raskere. Bare husk å stå opp og sette seg ned når instruktøren forteller deg det. Hvis du ignorerer instruktøren helt vil det antagelig ikke bli godt mottatt.

4. Husk hviledager

Du kan ikke kjøre intervaller hver eneste dag. Noen dager bør inneholde mer roligere trening. Hvis du bli med på en spinningtime en av disse dagene, må du husk ditt mål med treningen. Finn en time hvor du unngår intervalldragene.

Les mer om trening og kosthold på Treningsmagasinet.no

Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!