Når man sitter i flere timer på fly, er det helt vanlig å bli dehydrert og tørr i huden, få hovne ben, stiv nakke, vonde ledd, hodepine og et dårlig sovehjerte. Her gjelder det å forberede seg til turen.

Turtips

  • Sett en pute bak korsryggen din, dette gir bedre støtte i ryggen.
  • Ta med deg en egen pute til å hvile nakken din på.
  • Ta deg tid til å strekke ut ved jevne mellomrom. Plassere hendene dine på armlenet, vri og vend litt på håndleddene slik at du får strukket ut overkroppen.


Les også: Pakketips!

Les også: Ut på langtur?

Les også: Aktiv ferie



  • Når du har anledning, ta en spasertur i midtgangen.
  • For å unngå å hovne for mye opp i bena, snurr på føttene og anklene i sirkelbevegelser mens du sitter.
  • Ha med deg en god håndkrem og en ansiktsspray i reisestørrelse slik at du holder huden fuktig og unngår uttørking. En leppomade er også god å ha.
  • Ha med deg tyggegummi så du kan tygge når du merker lufttrykket i ørene.
  • Bruk løse og komfortable klær, ikke syntetisk stoff som føles klamt og ta gjerne av deg skoene underveis for å lette trykket på føttene.
  • Drikk mye væske, men unngå alkohol. Da holder du væskebalansen i kroppen stabil og du unngår dehydrering.
  • Det er best å reise med håret løst for å unngå at hårstrikk og spenner stikker i hodebunnen din. Et enkelt hårbånd for å holde håret unna ansiktet kan være løsningen.


  • Kilde: About.com
Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!