Forkjølelse, influensa, kaldsvetting, feber og vondt over hele kroppen¿ Det er den tiden på året! Men fortvil ikke, det finnes måter å minske risikoen for sykdom på.
  • Den skjulte sykdommen
  • Så fort faller formen
  • Derfor er dette farlig
  • Slik øker du sjansen for å holde du deg frisk:

    Hold det rent
    Er du klar over hvor mye såpe, vann og litt skrubbing betyr for å holde deg frisk? I følge en artikkel i Tropical Medicine and International Health, kan vanlig håndvask redusere sjansen for å du blir syk med 24 prosent.

    "Gni hendene dine med såpe i 20-30 sekunder, og tørk deg med papir heller enn lufttørker. Skrubbingen bidrar til at bakteriene forsvinner. Unngå i tillegg å tørke deg med håndklær på offentlige toaletter, det er faktisk mer hygienisk å tørke seg på buksebeinet", mener Philip M. Tierno, lege og direktør ved New York Universitetets Langone Medisinske Senter til magasinet Women's Health.

    Bruk tid med venner
    Jo flere venner du har, desto mindre forkjølet blir du. Mennesker med bare 1-3 gode venner blir fire ganger oftere forkjølet enn dem som har sosiale tilknytninger til flere personer. Et godt sosialt nettverk styrker trolig immunforsvaret og dermed motstandskraften mot forkjølelsesvirus.

    Flere D, ikke nødvendigvis C
Det finnes faktisk få vitenskapelige bevis for at C-vitamin er med på å forbygge forkjølelser. En ny studie viser imidlertid at mennesker med lite D-vitamin i kroppen har 40 prosent større sannsynlighet for å få en luftveisinfeksjon.

"D-vitamin hjelper deg til å skru på immunforsvaret", forteller forskningsleder Adit Ginde ved Universitetet i Colorado til Women's Healt.h

D-vitamin finner du i sollys, tunfisk, laks, og D-vitaminberikede melkeprodukter som ost og melk, i tillegg kan du kan ta D-vitamintilskudd.

Senk temperaturen
Å skru ned på varmen vil ikke bare være gunstig for strømregningen viser det seg. Det er også lurt om du vil unngå influensabakteriene. Undersøkelser viser at influensaviruset trives godt i tørr luft, og varm luft fra ovnen gjør klimaet inne mindre fuktig.

Ikke sett termostaten på mer enn 21 grader, og bruk en luftfukter hvis det fortsatt er for tørt.

Tenk forebygging
Husk at den viktigste beskyttelse er kroppens eget forsvar. Dette er sterkest når du har det godt med deg selv og kjenner at du har nok av overskudd og krefter. Røyking reduserer slimhinnenes forsvar mot bakterier og virus, og er du overarbeidet, trist og nedfor vil kroppens immunforsvar være svakere og du kan lettere bli smittet.

Beveg deg
Ved å holde deg i aktivitet styrker du kroppens motstandskraft og holder forkjølelsen unna. Du kan alltids trene utendørs, for den kalde luften styrker slimhinnene. Svært intensiv trening kan imidlertid svekke immunforsvaret i noen dager.

Varm føttene
I et forsøk måtte testpersoner sitte med føttene i en balje med kaldt vann, og de ble tre ganger så ofte forkjølet som testpersonene med varme føtter. Så husk sokkene.

Kilder: womenshealthmag.com, helsenett.no, iform.nu
Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!