I Kvinneguidens selvhjelp-serie vil coach Annika Richardsen, den første sertifiserte veilederen i Mia Törnbloms metode her i Norge, veilede deg mot en bedre og lykkeligere hverdag.

Denne uken er temaet stressmestring!

Juleforberedelsene kommer i tillegg til jobb og alle andre forpliktelser vi allerede har. Er det rart at noen av oss føler oss ekstra stresset før jul?

Hvordan oppstår stress?

Man kan dele stress inn i to ulike type. Ytre stress oppstår på grunn av forventningene og kravene til de rundt oss. Indre stress oppstår på grunn av dine egne krav til deg selv og dine prestasjoner, og ikke minst dine tolkninger av situasjoner som er stressende. Indre stress kan også sies å være knyttet til din frykt. Når dine egne krav til dine prestasjoner øker, øker stresset også.

Reduser ditt indre stress

Stress eksisterer i hjernen din, og er ikke noe du kan gå ut i verden og hente en bøtte av. Det oppstår på grunn av stressende tanker, og dermed er det noe du kan gjøre noe med! Det indre stresset handler om din innstilling og hvordan du oppfatter og tolker situasjonen. Mellom en hendelse og din reaksjon på den ligger altså din tolkning.

Når vi har for høye krav til våre prestasjoner legger vi stein til egen byrde, og risikerer å blande sammen prestasjon og egenverd. Stress kan reduseres ved enten å redusere det ytre stresset gjennom å velge bort ytre krav og oppgaver der det er mulig, eller rett og slett be om hjelp.

Du kan også forholde deg til ditt indre stress på en annen måte, gjennom å ta ansvar for å tolke potensielt stressende situasjoner eller tanker på en mer balansert måte, da det er din tolkning som avgjør om du blir stresset eller ikke. Som i alle andre tema vi har tatt opp i serien er også selvfølelse viktig her, som en motvirker av stress! Med sterk selvfølelse vil du da heller ikke ta det personlig om ting ikke går slik du har håpet, og du kobler ikke ditt egenverd opp mot dine prestasjoner.
  • Bli venn med speilbildet ditt!
  • Når han irriterer vettet av deg!
  • Tenk om du aldri får kjæreste...!
  • Er vi sammen nå eller?

  • Hva kan du gjøre for å få en mindre stresset førjulstid?

    Målplanlegging er nøkkelen til å få gjennomført det du ønsker. Det kan derimot være smart å først ta en titt på hvilke forventinger du har til deg selv i henhold til hva som "må gjøres" og hva du tror andre forventer av deg.

    -Hva er reelt? Hva kan du kutte ut? Har du for høye krav til deg selv?

    -Når du da ser på hva som gjenstår kan du sette opp en plan over hva som skal gjøres og hvordan. Sett opp hva som skal gjennomføres når, hvem som skal hjelpe til, og hvordan det skal gjøres. Se deretter på listen din og se om det realistisk lar seg gjennomføre. Om ikke må noe enten kuttes ut eller delegeres bort om det er mulig. Å sette opp en målsetning om å gjennomføre noe du vet ikke er mulig, er å lure seg selv og i tillegg sette prestasjonskrav til deg selv som går på selvfølelsen løs.

    Om det er lite tid som er utfordringen hjelper følgende:
  • Føler du deg ikke god nok?
  • Slik takler du misunnelse
  • Møt Kvinneguidens coach

  • - Følg målplanen din og gjør det du skal når du har satt det opp.

    - Effektivitet er ikke stress! Det krever at du er samlet og konsentrert, noe man ikke er når man er stresset.

    - Om du utsetter ting, finn triks for å komme i gang så fort som mulig, slik at du bruker minst mulit tid på å ha dårlig samvittighet for det du ikke har gjort. Det tar faktisk mer energi fra deg enn å gjøre det med en gang! Et triks kan være å gjøre det du gruer deg mest for først. Dermed er det unnagjort og du sparer en haug med tid som du ellers ville brukt på å grue deg.

    -Pass på å samle energi og få nok hvile. Førjulstiden kan være utrolig hyggelig og givende om du tillater det!
Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!