Urinlekkasje er kanskje noe av det mest tabubelagte temaet blant norske kvinner, men så mange som 500 000 kvinner sliter med problemet i Norge. Cirka halvparten av disse har stressinkontinens.

Forebygg med vibrering

Det forteller Anja Maria Veiseth, daglig leder ved VibraSense AS, som er i ferd med å lansere et treningsapparat som kombinerer vibrasjon med tradisjonell bekkenbunnstrening.

- Vanligste årsak til stressinkontinens er graviditet og fødsel, alderdom, overvekt, kirurgi, kronisk forstoppelse, kronisk hoste og overgangsalder. Det skyldes gjerne at muskler, sener, nerver og vev i bekkenbunnen er blitt svekket, sier Veiseth til Kvinneguiden.

De pinlige plagene kan derimot stoppes og forebygges, men det krever disiplinert trening av underlivet.



Dette er stressinkontinens


  • Den vanligste formen for urininkontinens. Den kjennetegnes av ufrivillige små lekkasjer urin når man hoster, ler, løfter tungt, nyser og andre aktiviteter eller bevegelser der man strammer bukpressen/magemuskulaturen.
  • Problemene skyldes som oftest at muskler, sener, nerver og vev i bekkenbunnsområdet som omgir urinblæren og urinrøret er blitt svekket. Graviditet, fødsel, kirurgi, overvekt og kronisk forstoppelse, kronisk hoste, overgangsalder og aldring er forhold som kan bidra til utvikling av stressinkontinens.
  • Spesialtilpassede bind, medisiner, livsstilsendringer, bekkenbunnstrening, blæretrening, elektrisk stimulering, medisiner, ringpessar og operasjon er blant de mange behandlingsmulighetene.
  • For å få bukt med problemet kan du forsøke følgende:
    - Sørg for å innta normal mengde med drikke
    - Unngå forstoppelse
    - Forsøk å ha regelmessige toalettvaner og tøm blæren ved behov.
    - Det er for eksempel lurt å late vannet før anstrengelser du vet kan føre til lekkasje.
    - Overvekt er uheldig. Dersom du er overvektig, bør du forsøke å redusere vekten.
    - Kronisk hoste er også et stort problem, da dette kan medføre lekkasje.


    Kilde: lommelegen.no, pasienthandboka.no
Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!