Annika Richardsen er den første sertifiserte veilederen i Mia Törnblom sin metode her i Norge.

Ny selvhjelp-serie!

MT-metoden for et sterkere personlig lederskap bygger på kognitiv teori, der nyutviklede verktøy og unike øvelser gjør det mulig for deg å påvirka din framtid i den retning som du selv vil.



I tiden fremover vil Annika Richardsen komme med flere råd til deg i vår nye selvhjelp-serie, enten det handler om kjærlighet, sex, selvtillit, utseende - dersom man vil meste hverdagen må man begynne med seg selv!

Mia Törnbloms metode som Annika jobber med er unik på den måten at den tilpasses hvert individs behov- men det er tema som ofte går igjen.

- De de fleste har til felles er at de har lav selvfølelse, og selv om livet deres ser bra ut på utsiden føler de seg utilstrekkelig innvendig. Det å ha for høye prestasjonskrav til seg selv, og å aldri være fornøyd med det man har fått til, problemer med selvfølelse i henhold til kropp og utseende går også igjen. Det samme gjelder "hva skal jeg bli når jeg blir stor" - karriereretning og det å lede seg selv og å føle at man strekker til. Tema rundt forhold og kjærlighet er også vanlig, uavhengig om man er singel eller ikke. Lav selvfølelse gir konsekvenser for hvordan vi føler oss i livet vårt, og kan derfor manifistere seg på ulike måter. Å styrke selvfølelsen og å bryte negative tankemønster er en treningssak- men det begynner med viljen til endring, forklarer Annika.

Annika vil støtte deg

I tiden fremover lover Annika å inspirere, støtte og gi konkrete verktøy og motivasjon til positiv endring!

- Se på meg som en personlig trener for sjelens kondisjon - jeg kan gi oppskriften - men det er opp til dere å trene selv! Dere kan sende meg mail med spørsmål og tema som dere ønsker jeg skal svare på. Alle artiklene kan leses enkeltvis men det beste er å ha med seg helheten av verktøyene. Prøv å henge med underveis, men alle artiklene vil finnes i arkivet, sier Annika.

Selvfølelse er ferskvare, og man må trene for å bygge egenverd. Det første man må ha er vilje til endring, og det å være villig til å gjøre noe med det, om det er å gjøre noe selv eller å søke hjelp.

Tiden det tar beror svært på hvordan du har det før du begynner, hvor du står- men metoden er ikke vanskelig, da er det igjen villigheten til endring som har utslag på hvor lang tid det faktisk tar.

- Om man begynner å bytte ut negative tanker med positive vil man merke snarlig endring, det blir bedre og bedre. "BRA-boken", som er et av verktøyene i metoden, er også et flott bevis på hvordan det går med utviklingen din. Men, ved psykisk sykdom anbefaler jeg alltid å oppsøke lege, sier Annika.

Jeg-er-bra-boken


Mia Törnblom har utviklet en selvcoachende øvelse; Jeg-er-bra-boken. Dette er en form for dagbok du skriver i noen minutter på slutten av dagen. Den består av 3 deler:

BRA: En øvelse er å skrive ned tre positive ting- tre gode egenskaper om deg selv til deg selv hver dag i en bok. Jeg-er-bra boken. Spør deg selv: hva har vært bra med meg i dag? Legg fokuset på egenskaper du har vist, i stedet for prestasjoner. Forsøk å skryte ordentlig, og øv på å sette en "etikett" - en egenskap på dine gode ting. Eksempelvis: "I dag var jeg modig da jeg sa hva jeg egentlig følte". "Sa nei til Ola når jeg mente nei: modig og selvrespekterende. "Lekte med min sønn selv om jeg var trøtt: Jeg er en god mamma" . Noen dager er ikke livet like enkelt, da kan eksempelvis det være bra med "Slo ikke sjefen i trynet selv om han var en dust", "Lot være å starte krangel med kjæresten selv om det fristet".

TAKK: Skriv opp minst en ting du er takknemlig over akkurat i dag. Det er smart å være takknemlig for det vi faktisk har i livene våre. Det betyr ikke at vi sier nei til mer, men det er positivt å stoppe opp og se hva vi har som er bra. Det å øve opp takknemlighet gjør at vi velger en mer positiv innstilling til det vi har og er i livet. Eksempel: "Takk for mitt bosted. Takk for mine herlige venner. Takk for muligheten jeg fikk på jobben i dag" Igjen er det noen dager som byr på større utfordringer iht det å føle seg takknemlig- da kan "Takk for at denne jævla dagen er over" være grei å ha med!

HJELP: Siste rubrikk handler om å skrive ned hva du ønsker hjelp til i morgen. Mange blir ofte liggende våkne om kvelden med mange urolige tanker om morgendagen. Å sette dette ned på papiret og be om hjelp gjør at du enklere tømmer hodet og får sove! Gjennom det indentifiserer du hva du egentlig er urolig for og ber om hjelp til å kunne håndtere det. Når du har skrevet ned hva du uroer deg blir det tydelig hva som tynger deg, og du behøver ikke uroe deg for at du glemmer det. Det står jo i boken. Hvem du ber om hjelp velger du selv i forhold til hva som passer for deg, det kan være: din underbevissthet, det gudommelige i deg, den kloke delen av deg selv, ditt indre kompass, universet osv.

Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!