Det trenger ikke være tortur å gå ned i vekt i høst, det handler rett og slett om valgene du tar.

Du bør legge om livsstilen først og fremst hvis du ønsker å slanke deg for så å finne din matchvekt. Prøv følgende:

1. Spis snacks på en smart måte

Ernæringseksperter anbefaler deg faktisk å spise litt snacks mellom måltidene slik at du holder deg mett og ikke plutselig blir sugen på søt og usunn søppelmat. Du kan for eksempel spise en proteinbar, litt ost rundt en stangselleri, en spiseskje peanøtsmør på en fruktbit eller litt frokostblanding med biola.

2. Skru av TV

Å spise foran TV får deg faktisk til å spise 40 prosent mer kalorier enn vanlig viser studier. Også sms-skriving, kjøring, PC-jobbing og andre distraherende aktiviteter gjennom et måltid kan resultere i at du spiser for mye. Istedet bør hvert måltid være noe du legger på et fat og setter deg ned ved et bord og spiser - til og med når du spiser alene.

3. Daglig veiing

Om du veier deg regelmessig, vil du se om vekten din øker flere dager på rad og om du blir nødt å kutte ned på kaloriene og trene litt mer.

4. Tren styrke 3 dager i uken

Om du gjør fem minutter med armhevninger, knebøy og utfall (i 30 sekunders intervaller), vil dette hjelpe deg å bygge opp muskler og stramme kroppen. Jo flere muskler du har, jo høyere vil din forbrenning bli.

5. Ta en telefon

Neste gang du har lyst på en viss type usunn mat, ring en venn og bli distrahert med å spørre henne hvordan hun har det. Forskning viser at suget etter noe godt bare varer i rundt fem minutter, så når du legger på, vil suget trolig være borte.

6. Stor og balansert frokost

Ikke ta med deg frokosten ut døra eller spis den foran PCen på jobb! Stå opp litt ekstra tidlig for å lage deg en stor og balansert frokost bestående av karbohydrater, proteiner, sunt fett og hold blodsukkernivået balansert. Du kan for eksempel spise eggehvite med kalkunbacon og en grov skive med et glass appelsinjuice og litt vann.

7. Pass på alkohol

En "uskyldig" margarita eller cosmopolitan kan inneholde hundrevis av kalorier som ikke stimulerer apetitten din i det hele tatt. Hold deg til helgedrikking kun, og drikk litt mindre enn du pleier. Hva med å bestemme deg for kun en halv flaske vin på neste fest? Drikk mye vann til. Tre drinker inneholder rundt 100 kalorier per glass.

8. Spis frukt to ganger daglig

Frukt inneholder ikke fett og mest vann, derfor vil det fylle deg opp og gjøre deg mett slik at du unngår andre, kaloriholdige mattyper. Frukt inneholder sunne karbohydrater og mye sunt fiber.

9. Sov mer

Bestem deg for å legge deg 30 minutter tidligere og våkne opp 30 minutter senere enn du normalt sett gjør. Dette hjelper deg å spise sunnere viser forskning. I tillegg får du mindre lyst på usunn mat når kroppen er utvilt og avslappet.

10. Visualiser deg tynn

Når viljestyrken din knekker, kan du prøve å visualisere et mentalt bilde av deg selv og hvordan du ser ut når du har slanket deg. Visualiseringen motiverer deg til å fortsette mot målet og minner deg om at dette er fullt oppnåelig!

Kilde: "The Park Avenue Nutritionist Plan" av Jana Klauer, Natalie Rosensock, Jason Walsh, 2009.
Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!