Etter skole eller jobb gjenstår halve dagen - og du kan med andre ord nyte tiden til det fulle med trening, kafèbesøk, tur i parken eller en kinotur. Eller kanskje er det hjemmet som trenger litt omsorg, og kleshaugen kan endelig bli mindre. Hvis ikke trøttheten setter en stopper for deg.

Slapp etter lunsj

Mange føler seg så slappe og slitne om ettermiddagen at de faktisk ikke orker noe annet enn å gå hjem istedet for å nyte timene som er igjen av dagen. Men det trenger ikke være sånn. Mye handler om vaner, men også om å finne årsaken til selve problemet.

Selv om du føler deg energisk og produktiv gjennom morgentimene, kan ettermiddagstrøttheten komme helt plutselig på deg. Dette er helt normalt og vanlig for mange, særlig de som jobber i kontormiljø eller hjemme. Det er vanligst å kjenne på trøttheten fra tiden etter lunsj og symptomene kan vare i flere timer.

Så hva er det som forårsaker denne trøttheten? En vanlig grunn til at man mister energi om ettermiddagen, er at man spiser et stort og tungt måltid til lunsj. Når for mye mat blir konsumert under lunsjtider, blir mer blod pumpet rundt for å hjelpe kroppen å fordøye måltidet, og dette kan få deg til å føle deg slapp og sliten.

Dette kan du gjøre

I følge nettsiden Ehow.com kan man redusere sjansene for at dette skal skje ved å spise litt mindre til lunsj, og inkludere mye protein og mindre raske karbohydrater i maten. Raske karbohydrater kan forårsake svingninger i blodsukkernivået som igjen fører til trøtthet. Det er også lurt å styre unna sukkerholdig brus og koffein.

Nettsiden skriver videre at dersom du opplever dette problemet ofte, bør du sjekke med legen din om det kan være en medisinsk årsak til hvorfor du har det slik. Tar du medisiner som forårsaker trøtthet? Antidepressiva, smertestillende og visse blodtrykksmedisiner kan gjøre at du blir trøtt.

Hvis legen din mener at det ikke er noe medisinsk grunn til at du blir ettermiddagstrøtt, kan du prøve noen enkle løsninger;
  • Etter at du har spist en lett lunsj, ta deg en rask tur ut i ti minutter. Gåturen kan gi deg en kickstart og ekstra energi til å fortsette arbeidet ditt.
  • Når du kommer tilbake på jobb, åpne opp vinduet og slipp solen inn. Lyset hjelper på humøret og øker motivasjonen.
  • Du kan prøve deg med litt sukkerfri peppermynte-tyggegummi, mintsmaken kan hjelpe deg å holde deg våken.
  • Spar det mindre viktige arbeidet til ettermiddagen. I tillegg kan du se på hvor mye du sover om natten, og sørg for å få minst syv timer søvn hver dag. Om nødvendig, hold en søvndagbok for å få oversikt over vanene dine.
  • Selv om du sparer det mindre viktige arbeidet til ettermiddagen, ikke la være å jobbe etter lunsj. Gjør de endringene som må til, slik at ettermiddagene dine kan bli like produktive som formiddagene.
Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!