Ordet 'trening' gir dårlige assosiasjoner for mange, det høres gjerne slitsomt og stressende ut. Men faktum er at det finnes så mange forskjellige måter å få mosjonert litt på! Og dessuten altfor mange fordeler med trening til at kroppen din har råd til å gå glipp av dem.

Morsomt og sunt
  • Ta deg en prate-tur
  • Bare det å vite at trening er godt for kroppen, er gjerne ikke nok til å lære å elske treningen. Men tenk over all mosjon og bevegelse du kan få i løpet av dagen dersom du stikker ut en tur og møter venninner fremfor å ta en telefon, sende melding eller e-post! Avtale å møtes en gjeng og ta dere en deilig gåtur mens dere får tatt igjen tapt samtaletid. Er vennen du gjerne vil snakke med langt borte? Ta deg en gåtur mens du snakker i mobilen din da vel!
  • Aktivitet med barn
  • Om du har egne unger, er tante eller "filletante" for noen av dine venninners barn - ta de med deg og dra ut og lek sammen! Barn har vanvittig med energi, og det er synd at alt skal gå til spille. Stikk ut på lekeplassen og ha det moro sammen, ta dere en tur i svømmehallen, sett på høy musikk og danse i stuen eller spill et aktiviserende spill.
  • Fjellklatring
  • Fjellklatring er styrketrening samtidig som du får et real adrenalinkick når du klarer å nå toppen. Finnes det buldrevegger nær deg? Hvis ikke, få veiledning av noen du vet kan hjelpe med klatring, dra ut og prøv dere frem i enkle fjellvegger. Dere må være to hvor minst èn av dere vet hva hun driver med, sikkerhet er viktig.
  • Utfordre vennene dine
  • Ingenting er som litt vennlig konkurranse! Inviter vennene dine på en skikkelig spillkveld, gjerne med en type TV-spill som krever at dere står og jobber litt foran skjermen. Eller hva med brettspill som krever mye fysisk miming og dansing? Dere kan jo også avtale å møtes en gjeng i gymsalen nær dere og spille volleyball eller fotball.
  • Shopping
  • Hvem sier at shopping bare er negativt? OK, det koster gjerne litt mer, men det er utrolig gøy! Og tenk så mye du går iløpet av en dag! God og morsom mosjon, men husk godt skotøy.
  • Plask i det
  • Visste du at svømming brenner dobbelt så mange kalorier som å gå? Er du så heldig at du har svømmehall i nærheten bør du sjekke ut mulighetene for å bruke hallen som treningsarena. Det er kjempedeilig, dessuten er det vanskelig å bli skadet i vannet. Om sommeren er det bare til å hoppe i havet!
  • Tur i naturen
  • Å gå en tur i naturen er ikke bare forfriskende for kroppen, det er også deilig for hodet å se nye bilder og endring av landskap. Ta på deg vanntett og godt fottøy, vindjakke og lue og sett igang. Husk på å holde deg på stien så du ikke går deg vill.
Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!