Menssmerter kan til tider føles grusomme! Årsaken til PMS er dessverre ukjent og det finnes ingen behandling som kan kurere tilstanden. Det finnes derimot flere ting som kan hjelpe, og det viktigste er å lindre symptomene.

Det er likevel ikke sikkert at det er fristende for alle å "gå snarveier" gjennom smertestillende og p-piller.

Alternativ behandling


Vi ramser opp alternativ behandling som du kanskje kan prøve om smertene blir ille:
  • Varmeflaske magen slik at området rundt eggstokkene blir lindret.
  • Ligge på ryggen med bena spredt opp mot en vegg. Det kan hjelpe å løfte bena oppover en stund.
  • Få en god hjelper til å massere deg forsiktig på ryggen.
  • Det finnes også gode varmeputer som er deilig å ha både på magen og ryggen.
  • Det kan hjelpe å spise mer ren og sunn mat som spinat, salat, selleri, persille og gulrot. Unngå for mye rødt kjøtt, melkeprodukter og egg.
  • Har du litt mindre mens-blod og du kjenner deg blek og sliten, er det best å unngå rå og kald mat og velge mer varmende mat og krydder. Det kan være bra med urter som kvann og Dong Quai som du får hos helsekostbutikken.
  • Kamille-te er mildt, avslappende og krampeløsende og kan drikkes av alle. Du kan også ta omega-fettsyrer.
  • Akupunktur kan være fint for menssmerter. Regn med tre måneders behandling for god effekt.
  • Også avspenningsteknikker som yoga kan være med å gjøre smertene mindre plagsomme.
  • Økt mosjon i dagene før menstruasjonen, i tillegg til daglig trening fungerer veldig godt. Du bør satse på allsidig trening som du liker. Dette frigjør endorfiner og "lyststoffer" i hjernen.
  • Du kan prøve B-vitamintilskudd og magnesiumtilskudd.
  • Mange sverger også til kosttilskudd og naturmidler som nattlysolje.
  • Kalktilskudd er i doser på 1200 mg daglig kan i siste del av syklusen redusere premenstruelle plager.
  • Det kan hjelpe deg å kutte ut koffeinholdig drikke som kaffe. Om du reduserer inntaket av alkohol, sukker, salt og melkeprodukter i perioden rett før blødningen kommer, er dette også noe som kan gjøre smerten mildere.
  • Prøv også et kosthold med mye frukt, grønnsaker og rikelig med drikke i uken før menstruasjonen.


  • Kilder: helsenett.no, mammanett.no, pasienthandboka.no, klaraklok.no
Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!