Ikke gi opp treningsmålene du har satt deg i høst! Kvinneguidens treningsekspert Line Marion Nielsen forteller deg hvordan du skal holde ut i mer enn to uker.

Sett deg mål

- Treningen skal være morsom, sosial og den skal gi resultater. Og for at treningen skal gi resultater er det en forutsetning at man trener regelmessig, og der spiller motivasjon en stor rolle. Mitt beste tips for å holde ut er at treningen skal være gøy!

Line Marion Nielsen på Kvinneguiden!


Vår nye faste treningsekspert er Line Marion Nielsen. Line Marion har en mastergrad innen psykologi, coaching og ledelse, og er i tillegg utdannet personlig trener fra Norges Idrettshøyskole, med utdypning innen trening for gravide og skadede.


Coach og motivator

Line Marion jobber som personlig trener, men ser fremfor alt på seg selv som en livsstilscoach/motivator, og nå kan du altså lese hennes gode treningstips her på Kvinneguiden.no!

Bruk litt tid på å prøve ut forskjellige typer trening, alt fra ulike saltimer og styrkeprogram til utendørsaktiviteter. Om man ikke liker jogging eller løping, så prøv noe annet! Alternative aktiviteter kan for eksempel være svømming, ski, surfing, klatring, sykling og dans. I studio er det også viktig å endre styrkeprogram med jevne mellomrom, helst innen hver tredje måned for fortsatt fremgang og for å ikke gå lei, råder Line Marion.

Treningen er også en god mulighet til å være sosial, samtidig som det er lettere å komme i gang dersom man er to eller flere som trener sammen. Det er ikke fullt så lett å bli sittende hjemme i godstolen dersom man vet at en god venn eller kollega venter på deg på treningssenteret, mener treningseksperten.

Hun forteller at det viktigste for å holde motivasjonen oppe, er å sette seg mål med treningen. Et godt treningsmål kan bidra til at man fortsetter treningen selv på tyngre dager.

- Har man satt seg som mål å løpe et maraton eller klare 10 repetisjoner med 40 kg i knebøy innen en viss dato, vil de fleste av oss føle seg forpliktet til målet og klarer dermed å opprettholde regelmessig trening. Sett deg mål med treningen din!

Mange klager også over dårlig tid og at de ikke rekker å trene. Treningen må rett og slett planlegges akkurat som alle andre møter og aktiviteter. En godt planlagt treningsplan/periode bidrar også til at det er litt lettere å komme over den såkalte "dørstokk-milen".

- Følger du disse rådene er sjansene store for at du blir motivert til regelmessig trening. Og det beste av alt er at du får god treningseffekt med på kjøpet!

Line Marions motivasjon

- Jeg har funnet en treningsform jeg synes er morsom og som jeg får gode resultater av. Det å se at man faktisk blir sterkere eller klarer å forme kroppen som man vil, er motiverende for meg. Jeg konkurrerer jo også i fitness og er født konkurransemenneske. Det å vite at jeg har en konkurranse å strekke meg mot, er veldig givende og en klar motivasjonsfaktor. I tillegg er det godt treningsmiljø der jeg trener og i perioder har jeg også en fast treningspartner, forteller Line Marion.

Hun mener samtidig at man slettes ikke behøver å drive med fitness på høyt nivå for å kjenne ekstra treningsdriv i kroppen.

- Jeg tror de fleste klarer å trene regelmessig dersom de trener med en venn, og klarer å bygge et sosialt og trivelig treningsmiljø. Når de har klart å trene regelmessig noen uker, vil de selv merke at de får økt energinivå, samt alle de andre positive helseeffektene av treningen, som igjen motiverer til fortsatt trening.

Et annet godt hjelpemiddel for å komme i gang hvis man sliter med motivasjonen er å benytte seg av en personlig trener. Mange klarer å trene regelmessig når de har en personlig trener, men det vil uansett ligge til grunn at man må ha en vilje til å trene.

- Mangler man denne viljen og motivasjonen, dukker man heller ikke opp på timene selv om en personlig trener står og venter på deg. Et minimum for å klare å trene fast er at man har et ønske om å trene regelmessig, mener Line Marion.



Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!