Alle vet at man må få i seg mindre enn man forbrenner om man skal gå ned i vekt. Utfordringen er å sette teorien ut i praksis, og det viktigste er at endringene man gjør, er endringer man klarer å leve med!

Sunn endring

Selvsagt er det bra å trene, i tillegg til å brenne kalorier, strammer du også opp kroppen. Men, om du vil gå ned i vekt, er det viktig at du først og fremst endrer matvanene dine. Det nytter nemlig ikke å bare trene hvis du ikke også endrer kosthold.

I sommer kan du forsøke å legge om matvanene dine ved å kutte ut snopet og annen småspising av usunne og tomme kalorier. Det kan være vanskelig i begynnelsen, men etterhvert vil du garantert oppleve at det går lettere, og etter en stund vil søtsuget avta.

Prøv også å spise ofte og lite, du kan for eksempel bytte ut alle store tallerkener med små porsjonsfat og drikke vann fra store glass, det gir deg en viss metthetsfølelse.



Slankende lunsj



De fleste spiser lite til frokost, litt mer til lunsj, og en stor middag på slutten av dagen. Forsøk å bytte litt om på rutinene, og spis det største måltidet ved lunsjtider. Da holder du ettermiddagene lette og du kan legge deg med en passe mett mage.

Her får du noen sunne lunsjoppskrifter som metter:

  • Skinkesandwich

  • To skiver grovbrød sammen med masse renskåret skinke, tomat, sennep og litt salt og pepper.

  • Bakt potet med tunfisk og mais

  • Bak poteten i ovnen. Skjær et snitt på toppen, "klem" litt av poteten ut, og ha tunfisk og mais i. Du kan gjerne skvise sitronsaft over for å gjøre retten mer saftig, unngå smør.

  • Sushi

  • Du kan prøve ferdig sushi, eller lage biter selv. Den syltede ingefæren som hører til hjelper på forbrenningen. Dersom du forsøker å holde deg unna karbohydrater kan sashimi være et godt alternativ, siden denne formen for sushi ikke inkluderer ris.

  • Kyllingrull

  • På en grov tortillalefse fyller du kyllingfilèt, salat og gjerne en dressing laget av olje og balsamico.

  • Suppe og grovt rundstykke


  • Kjøp en sunn suppe som metter og spis den sammen med et grovt rundstykke.

  • Pastasalat

  • Når du lager pasta, pass på at den er av fullkorn. Kok opp noen pastaskruer og bland sammen med en god salat, bruk salatolje og litt pepper. Denne salaten kan du ha stående i kjøleskapet i flere dager.

  • Kalkunsalat

  • Her gjør du det samme, stek, kok eller kjøp ferdig tilberedt kalkunfilèt, skjær i biter og blande sammen med favorittsalaten din. Kjempesunt og godt!

  • Rekesalat

  • Rens ferske reker og bland sammen i en stor salatbolle, her er det godt med balsamico eller sitron på salaten. Reker er noe av det sunneste du kan spise, masse proteiner, lite fett og få kalorier!

  • Tunfisk i tortilla

  • Kjøp grove tortillalefser og fyll dem med tunfisk, cherrytomater, kesam og litt salt og pepper.

  • Eggesandwich

  • Lag deg en salat med det du liker best, og ha hardkokte egg i. Smør kesam på grove brødskiver, legg salaten på skivene og du har en sunn sandwich som metter.



Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!