Man føler seg ofte miserabel når man er premenstruell. En midlertidig hormonell ubalanse er ofte årsaken; progesteronnivåene blir for lave til å balansere østrogennivået. Dette kan føre til symptomer som magekramper, oppblåsthet, irritabilitet, angst, depresjon, økt sultfølelse og tøyleløse humørsvingninger.

Les også: Vinn over menssmertene

Les også: Ukjent livmorplage

Les også: Kvisekrise...


Stress senker progesteronnivået, slik at symptomene på PMS blir enda verre. Mange av trinnene er gode generelle råd for hver gang du føler deg stresset, sliten eller opplever personlig utbrenthet.

Lev lettere med PMS slik:

1. P-pille kan hjelpe
I noen tilfeller kan p-piller gjøre symptomene bedre, men i andre tilfeller gjøre dem verre. Hvis du tar dem, kan du prøve en måned uten dem mens du bruker en annen ikke-hormonell form for prevensjon for å se om det hjelper. Husk at du må bruke alternative prevensjonsmetoder i den første måneden du tar p-pillen igjen, for å være sikker.

2. Reduser smertene
Reseptfrie smertestillende legemidler kan lindre, men ikke undervurder en kopp varm te, en varm dusj eller et bad, som kan øke kroppstemperaturen og dermed hjelpe deg til å slappe av og redusere kramper.

3. Forsiktig med søppelmat og godterier
Du får kanskje en enorm appetitt på søppelmat, sjokolade og søtsaker ved PMS, men forsøk å begrense inntaket da dette ikke hjelper på problemene.

4. Ta jerntilskudd
Mange kvinner sliter med for lavt jernnivå i kroppen. Har du for lite jern i kroppen kan du føle deg slapp og sliten, være trøttere enn normalt, og føle deg generelt uggen og småsyk. Har du kraftig menstruasjon vil problemet forverres, og du kan ende i en nedadgående spiral. Kjenner du deg igjen i symptomene bør du spørre legen din om å få tatt en blodprøve.

5. Drikk mer vann og få i deg kalsium
Sørg også for å få nok vitamin D-tilskudd. Dette hjelper på magekramper og den generelle følelsen av ubehag ved PMS.

6. Gråt ut
Det finnes studier som viser at kvinner kvitter seg med mer stress gjennom tårer enn menn.

7. Unngå å bedre humøret ved mat eller shopping
Selv om det hjelper der og da, løser ikke dette noen ting på sikt.

8. Minimer stress
Ta det med ro, sov mer, og unn deg selv en manikyr, ansiktsbehandling eller hårklipp.

9. Tren
Det frigjør endorfiner i kroppen, og får deg til å føle deg bedre.

Kilde: Wikihow.com
Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!