Vil du ned i vekt behøver du absolutt ikke gå på "slankekur" eller lide deg igjennom måneder med grusomme dietter. Det handler om å legge om livsstilen din og faktisk kose deg med å leve sunnere.

På den måten kan du nyte livet og unne deg det du liker, og det er også lettere å holde på den nye vekten.

Disse tipsene kan hjelpe deg på vei:

1. Les på innholdsfortegnelsen

Du bør begynne å sjekke hva maten du kjøper på butikken inneholder av næring og kalorier. Hvis du vil telle kaloriene du får i deg hver dag, er dette første steget mot kontroll. Sammenlign kaloriinnhold og næringsinnhold, og du vil få en bedre forståelse av hva du egentlig får i deg.

Les også: Gikk ned 60 kilo

Les også: Sunne desserter

Les også: Ikke glem dette



2. Smart snacks

Du forebygger overspising og holder blodsukkernivået på et stabilt nivå ved å spise noe hver tredje time. Om du blir for sulten, er det lett å overspise og dessuten velge usunne alternativer. Hvis du hver dag har med deg sunn snacks, for eksempel en hjemmelaget fruktsalat med oppkuttet melon, jordbær, eple og banan, vil dette gjøre at du spiser smartere.

3. Spis mer fullkorn

Fullkorn, frukt og grønnsaker gjør mer enn å gi deg viktige næringsstoffer til kroppen. Det hjelper deg også å holde deg mett, noe som igjen forhindrer søtsug.

4. Spis nok og ofte nok

En av de verste måtene å gå ned i vekt på er å hoppe over måltider. Mange tror at det å droppe et måltid er en lur måte å kutte kalorier på, men sjansen er stor for at du plutselig blir akuttsulten og overspiser - slik at du totalt sett får i deg flere kalorier.

5. Drikk mye vann

Erstatter du kaloririk drikke med vann, vil du kutte hundrevis av kalorier. Vann fyller også opp magen, og bidrar til en viss grad til at du merker metthetsfølelse. Begynn derfor alle måltider med et stort glass vann.

6. Bevegelse i hverdagen

Det er ikke umulig, men veldig vanskelig å holde vekten stabil om du ikke beveger deg regelmessig. Start i dag med å ta en frisk og rask gåtur ute. Jobb deg fra 10 minutter hver dag til 30-40 minutter trening hver dag.

7. Porsjonskontroll

Å måle porsjonene dine virker kanskje slitsomt, men det blir også en vanesak. Om du ikke orker å bruke en matvekt, kan du for eksempel spise måltidene dine på en mindre tallerken enn du pleier - gjerne middagen også! Flere undersøkelser har vist at mindre tallerkner bidrar til at man automatisk spiser mindre.

8. Skriv det ned

Når du begynner prosessen med å gå ned i vekt for så å legge om livsstilen din, er det lurt å ha en matdagbok hvor du skriver ned det du spiser og ser hvor mange kalorier du får i deg. Etterhvert vil du ha lært deg det meste utenat, og det blir en naturlig del av hverdagen din.

Kilde: About.com, health.com
Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!