Ønsker du å droppe et par kilo, må du starte med et sunnere kosthold - så enkelt er det.

Ta en titt på den typiske maten du spiser hver dag, og se om du kan gjøre noen endringer som passer deg for å møte din matchvekt. Her har du noen måltidstips.

Eggehvite

Når du lager deg en omelett kan du bruke ett helt egg og ett egg med bare eggehviten, fjern eggeplommen. Omletten smaker tilnærmet likt og du får i deg færre kalorier.

Gulrot

Rasp opp rotgrønnsaker som kålrabi, gulrøtter og selleri. Oppbevar grønnsakene i lufttette bokser i kjøleskap. Fungerer utmerket som snacks, men også i nesten hva du vil av måltider som supper, gryteretter, salater, pastasalater, kinesisk mat, indisk mat eller thaimat. Det gir også en ekstra god smak.
  • Regn ut sukkerinnholdet
  • Hold på nyttårsforsettet
  • Miks i vei

    Lag din egen "brus" ved å blande fersk appelsinjuice med farris for å få kullsyre og smak.

    Stappe

    Når du lager potetmos kan du mikse inn litt kokt blomkål for å redusere mengden karbohydrater i porsjonene dine. Også gulrøtter, pastinakk, søtpotet, selleri eller broccoli kan brukes.

    Forrett

    Om du lager deg en liten forrett til middag som er sunn, vil du spise mindre middag og ikke bli overmett fordi du i utgangspunktet ikke er så sulten under middagen. Spis en liten salat eller en liten suppe først, så tilbereder du hovedretten mens du fordøyer forretten. Da forstår kroppen lettere at den egentlig ikke er så sulten.

    Bak bedre

    Du kan redusere sukkeret i bakingen, faktisk nesten halve mengden, uten at du vil merke voldsom forskjell, avhengig av hva du baker. Du kan for eksempel bruke malte mandler og grovt korn og dermed mye mindre hvetemel. Hveteboller med mindre sukker, med rørte jordbær som tilbehør, smaker nydelig uten at du får i deg voldsomt mye sukker.

    Mandler

    Istedet for peanøttsmør kan du bruke mandelsmør uten tilsatt sukker og bruke litt honning oppi for ekstra søtsmak. Det er mindre sukker og likevel smakfullt. For muffins kan du for eksempel bruke to teskjeer mandelsmør og en til to teskjeer honning, avhengig av hvor søtt du vil ha det.

    Dressing

    Istedet for vanlige, feite dressinger kan du lage din egen ved å blande litt olivenolje, sitronsaft, litt sennep, litt hvitløk, og salt og pepper. En enda enklere variant er olje og balsamico, gjerne med salt og pepper. Jo mindre olje, jo færre kalorier. Samtidig skal man ikke glemme at kroppen trenger fett, og fettet i olivenolje er av den sunne typen.

    Søtt ved siden av

    Du kan fryse ned blåbær eller jordbær og ha de i en blender med lettyoghurt, kesam, biola eller appelsinjuice, bruke litt honning oppi om du må ha det søtere. Bland gjerne med banan for tykkere konsistens. Fungerer like godt til frokost som til dessert!
  • Slik lykkes du med slankingen
  • Sikker og effektiv slanking
  • Derfor spiser vi oss tykke
  • Kilde: Healthyliving.com
Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!