Med riktig puls kan du spare tid på treningen, uten at det går på bekostning av resultatet.

- For hard trening tapper kroppen for krefter, og bryter ned treningsgrunnlaget fremfor å bygge det opp, sier treningsekspert Linda Larsen.

Bruk pulsklokke

- Visste du at mange trener med feil belastning? spør Linda Larsen. Hun er utdannet personlig trener og er en av Norges beste syklister.

- Lytt til pulsen din, og bruk pulsklokke. Trener du med riktig puls kan du kutte treningsmengden, og få samme resultat, sier hun.
  • Unngå treningsskader
  • Motivert for trening

  • Hennes påstand er at halvannen times trening kan erstattes med 30 minutter, med like bra resultater. Hun oppfordrer alle til å tenke kvalitet.

    - Hvis du har et mål med treningen din, tenk da kvalitet på innsatsen, i stedet for bare å stampe av gårde, sier Larsen.

    Hun bruker selv pulsklokka aktivt i sin trening, og mener at en pulsklokke som følgesvenn på treningen er like viktig for mosjonister som toppidrettsutøvere. Det handler om å finne riktig sone å trene innenfor, samt variere mellom de ulike sonene.

    Finn makspulsen

    Men først av alt må du finne makspulsen din.

    - Makspulsen kan du finne på forskjellige måter, på sykkel, på tredemølle eller utendørs i en lang motbakke. Den høyeste pulsen du klarer å oppnå innenfor en gitt tidsramme og fysisk innsats, er din makspuls, sier norgesmesteren på sykkel.

    Makspulsen varierer fra menneske til menneske, og har ikke så mye med formen å gjøre, som med genetiske forutsetninger.

    Det er også mulig å regne seg fram til en omtrentlig makspuls, ved å ta utgangspunkt i 220, og trekke fra din egen alder.

    - Den teoretiske makspulsen er et fint utgangspunkt, men stemmer sjelden. Jeg pleier å si 220 pluss ti, før du trekker fra egen alder. Da blir det mer riktig, slår Linda fast.

    Med utgangspunkt i en makspuls på 190, kan man dele inn treningen i fire soner, noe som kan hjelpe deg til å nå målene dine. Sjekk hvordan du trener deg oppover i sonene på Treningsmagasinet.no!
  • Saken er skrevet av Treningsmagasinet.no!
Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!