I disse finanskrisetider er det greit å kunne spare inn på matkostnadene. Og det er ikke så vanskelig å lage en middag for to personer til 50 kroner!

Mettende proteiner

Kvinneguidens kostholdsekspert, Camilla Andersen, har flere tips. Men det viktigste mener hun er at du lager middager som inneholder proteiner og holder deg mett.

Ernæringsfysiolog Camilla Andersen på Kvinneguiden!

Kvinneguiden.no har inngått et samarbeid med ernæringsfysiologen Camilla Andersen.

Camilla er cand.scient i samfunnsernæring fra Universitetet i Oslo, og driver i dag nettstedet Somebody.no, der hun tilbyr hjelp til varig livsstilsendring og vektnedgang.

- Du kan for eksempel bruke kjøtt i middagen - helst rent, eventuelt kylling, fisk - gjerne fet som laks og ørret, egg - omelett eller pai, sier Camilla til Kvinneguiden.

Du kan også lage deilige, lette middager med tilbehør som salat eller annen grønnsak og potet.

- Pasta eller ris er sunt og billig - velg gjerne fullkorn. Du kan bli mett av bare en salat hvis du har en proteinkilde i den, som kjøtt, kylling, skalldyr, egg eller ost. Bruk sunne oljer som oliven og raps eller Vita margarin til matlagingen, råder ernæringsfysiologen.

Her får du flere av hennes middagstips for to personer til 50 kroner.

Billige tips
  • Lag en middag du kan bruke flere dager, for eksempel en stek og bruk til restemat.
  • Wok er en sunn middag som det er mulig å gjøre billig. Kjøtt, for eksempel strimlet svin, ris og wokgrønnsaker fra frossen pose og eventuelt en woksaus til, er godt!
  • Omelett med strimlet skinke og tomat i må du også kunne lage til 50 kr.
  • Grønnsakssuppe med kjøttboller.
  • Lapskaus.
  • Wenche Andersen i God morgen Norge TV2 har laget middager til under 50 kroner. Lag Seibiff , eller les om restemiddager her !
Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!