Er du av typen som ikke kan leve uten de daglige kaffekoppene, kan
dette være positiv lesning. Nyere forskning styrker nemlig
oppfatningen om at kaffedrikkingen kan bidra til å beskytte oss mot
ulike former for kreft.
Forskere ved University of Utah har sett nærmere på ni studier
utført på feltet. I gjennomgangen antyder de at personer som drakk
koffeinholdig kaffe daglig, hadde 39 prosent lavere risiko for
kreft i nakke/hode enn de som avsto fra kaffe.
Ifølge et presseskriv fra American Association for Cancer Research
var forbindelsen sterkest hos de som drakk minst fire kopper kaffe
daglig.
«I utkastet til nye norske kostråd blir 3-4 kopper daglig omtalt
som et moderat inntak for voksne», skriver Forskning.no.
– Det er fullt mulig at det ligger noe i assosiasjonene om
kaffedrikking og redusert risiko for kreft. Men ennå er det
vanskelig å si noe bastant om hvilken rolle kaffe kan spille i
forebyggingen av slik sykdom, sier professor Christian A. Drevon
ved Avdeling for ernæringsvitenskap på Universitetet i Oslo, til
forskningsnettstedet.
Flere studier på feltet
Det er publisert flere studier de siste årene som peker mot at
koffeinholdig kaffe kan bidra positivt i forhold til kreft, blant
annet den nevnte studien fra Utah.
– Dette er typisk resultater som genererer hypoteser, man finner en
assosiasjon, og så er det en mulighet for at videre undersøkelser
og studier kan bringe forskerne nærmere en årsakssammenheng,
fortsetter Drevon.
Forskere fra universitetet Harvard rapporterte i 2009 at mennene
som drakk mest kaffe i deres studie, hadde hele 60 prosent lavere
risiko for å utvikle agressive former for prostatakreft, enn menn
som ikke drakk noe kaffe.
Drevon forteller til Forskning.no at han tror det vil være mulig å
komme nærmere et svar på om kaffedrikking i vesentlig grad spiller
en rolle i å forebygge kreft, men at man nok bør ha litt berensede
forhåpninger.
– Men muligheten er der med en systematisk tilnærming, originale
tanker, skarpsynt epidemiologi og intelligente studier på dyr og
celler. Dessverre er det ikke så mye forskningspenger i mat og
ernæring, de går snarere til feltene sykdom og medikamenter,
påpeker han.
Kan gi negative effekter
Vi nordmenn er blant dem i verden som drikker mest kaffe, og derfor
er også rundt halvparten av alle antioksidantene vi får i oss fra
kaffe. Eksakt hva i kaffen som kan virke positivt mot kreft er
vanskelig å finne svar på. For det er en kompleks drikk som
inneholder mye mer enn antioksidanter. Kaffe inneholder tusenvis av
stoffer forskerne foreløpig ikke kjenner til.
– Vi vet ikke sikkert om antioksidanter hemmer ulike former for
kreft, men effekten de utøver i kroppen kan være en mulig
forklaring på assosiasjonene forskere ser i denne typen studier,
sier Drevon.
Kaffe har også stoffer i seg som kan gi negative effekter på
kroppens helse, blant annet diterpener, fettstoffer som med sin
kjemiske struktur likner litt på kolesterol. Det har en enorm
kolesteroløkende effekt, og er bakgrunnen for diskusjoner rundt
kaffefett. Derfor anbefales det å drikke filterkaffe som fjerner
alt kaffefettet, foran kokekaffe.