I Kvinneguidens selvhjelp-serie vil coach Annika Richardsen, den første sertifiserte veilederen i Mia Törnblom sin metode her i Norge, veilede deg mot en bedre og lykkeligere hverdag.

Ukens tema handler om stressmestring.

Stress er direkte koblet til mange alvorlige helseproblemer, og i tillegg kan stress tære på psyken ved at det kommer inn og "tar over" og ødelegger dagen.

Les også: Energityvene blant oss

Les også: Når bekymringene tar overhånd



- Alle som har forsovet seg vet hvordan stresset som oppstår da kan gi snøballeffekt videre inn i dagen og resultere i en dårlig dag. Noen har kun stress i kortere perioder som for eksempel eksamensstress og jobbdeadlines, mens hos andre tar det over og kan få alvorlige konsekvenser, mener coachen.

På vei inn i veggen?

Noen av oss stresser på grunn av forventninger og krav til de rundt oss, på jobb og hjemme. Det kan rett og slett være for mye å gjøre.

- Stresset kan også være koblet til dine egne krav til deg selv og dine prestasjoner, og ikke minst dine tolkninger av situasjonen. Når du krever mer av deg selv så kan stresset følge etter. Forpliktelser, tidsfrister og nøyaktighet er selvfølgelig nødvendig til tider. Om du tror at du hele tiden må levere over det som er forventet, og er kun fornøyd om du hele tiden har fremgang, har du for høye krav til deg selv, sier Richardsen.

Stress i balanse

Stress eksisterer i hjernen din, og er ikke noe du kan gå ut i verden og hente en bøtte av. Det oppstår på grunn av stressende tanker, og dermed er det noe du kan gjøre noe med.

Les også: Sier du aldri nei?

Les også: Derfor trøstespiser du

Les også: Kutt ut sammenligningen



- Når stressnivået i livene våre er jevnt over høyt, skal det lite til før vi blir irriterte. Om du til stadighet lar deg stresse av mindre hendelser utenfor din makt, som for eksempel kø, og reagerer som om det var deg personlig køen oppsto for å "straffe", har du for mange stressende faktorer i livet ditt.

Hvordan redusere stress?
  • Om du stresses mye av ting som er utenfor din makt og overreagerer på mindre viktige ting: ta deg i det og husk på at du har et valg i hvilken grad du reagerer. Øv deg på å akseptere øyeblikket slik det er - det vil ikke bli bedre om du hisser deg opp.
  • Du kan prioritere smartere slik at du får med deg det som er viktig og tør å velge bort det som er mindre viktig.
  • Be om hjelp der det trengs og der du kan! Kan du delegere bort noe?
  • Fysisk aktivitet kan hjelpe for avspenning, gi deg styrke og balansere stressnivået.
  • Yoga og meditasjon har vist seg å ha fordelaktig effekt mot stress og gir sinnsro uavhengig av hva slags livstro man har.
  • Et balansert og sunt kosthold med tilførsel av antioksidanter og sunne fettsyrer kan hjelpe kroppen å balansere seg etter stresset som faktisk har en sterk påvirkning på helsen vår.
  • Søvn er utrolig viktig å få tilstrekkelig av i stressede perioder.
  • Å øve på å bekrefte seg selv og egenverdet vil gi en indre trygghet som på sikt gjør at du presterer bra uten at stresser deg i hjel for å oppnå det. Lav selvfølelse får oss ofte til å tro at vi alltid må være perfekte og ha altfor høye prestasjonskrav til oss selv. Lag deg en Bra-bok.
Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!