Vi blir helt surrete av all informasjonen om hva som er sunt og usunt, hvilken mat som passer best på morgen, ettermiddag og kveld, før trening, før legging, på sommeren, om vinteren og så videre..

Faktum er at vi ofte blir lurt trill rundt av næringseksperter, personlige trenere, matguruer og kostholdsfenomener. Det finnes mye nyttig informasjon på nettet, TV og i glossy magasiner, men det kan være vanskelig å soretere ut sannheter fra myter.

Nettstedet yourtotalhealth.com har plukket frem syv næringsmyter som kan overraske den sunneste sjelen!

1. Matpyramiden er for alle

Noen dietter anbefaler mange måltider om dagen, men for mange blir det rett og slett for mye. Det kan gjøre at magen føles oppblåst, man kan legge på seg og føle seg uvel.

2. Det finnes en perfekt diett for alle

For noen mennesker er vegetardietter fantastisk, mens andre ikke får nok energi dersom de holder seg unna kjøtt. Alle mennesker har forskjellige behov og derfor passer ikke en diett for alle.

3. En diett med lite karbohydrater er som Atkinsdietten og Fedon Linbergkuren

Det er mange måter å være sunn på, å spise færre karbohydrater og mer fett handler om mer enn de to diettene. Det finnes også sunnere alternativer enn å spise en overflod av fett.

4. Stress gjør deg feit

Sannheten er at stresshormonet kortisol fører til sukkerhunger og overspising, noe som fører til at fettet legger seg rundt magen. Men det finnes mange måter å stresse ned på uten å spise mat.

5. Forbrenning er jevnt over likt for alle

Forbrenningen er svært forskjellig fra person til person. Noen forbrenner fett lett, mens andre må bruke lang tid på å forbrenne en brødskive.

6. Blodtyper gjør ingen forskjell

Blodtyper spiller faktisk en stor rolle når du skal gå ned i vekt. Mennesker med visse blodtyper har større sjanse for å være allergiske mot visse mattyper. Mennesker med type O for eksempel, har større sjanse for å reagere på melkeprodukter.



Kilde: Yourtotalhealth.com



Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!