Spinning er en intens aerobictrening som får deg klissvåt av svette! I et lite rom, fullt av mennesker på stasjonære treningssykler, dundrende musikk og en energisk instruktør, kan du virkelig komme i form på kort tid.

Fordeler

  • Spinning brenner mange kalorier.
  • Treningen hjelper hjertet, strammer rumpa og lårmusklene.
  • Du kommer deg igjennom en time uansett om du er i god eller dårlig form ved å justere nivået på sykkelen selv.
  • Det involverer lite koordinasjon og det er dermed enkelt å konsentere seg om formen.
  • Du kan sykle selv om det regner ute.
  • Det er mye mer spennende å trene spinning enn å sykle på en vanlig innendørs sykkel i studio.

    Ulemper

  • Spinning trener ikke alle benmusklene like godt. Uten annen trening i tillegg, kan du utvikle ubalanse som kan føre til skader.
  • Om du spinner mye skal du passe på så du ikke overbelaster knær, hofter og ryggen.
  • I begynnelsen kan du føle deg sår i baken, dette går imidlertid over etter første uken.
  • Noen deltakere starter for hardt og presser på for mye slik at de ikke klarer å gjennomføre timen.
  • Noen ønsker helst å sykle utendørs.

    Spinningtips

  • Sykler du med setet galt innstilt kan dette føre til skader. Still setet så knærne er litt bøyde når du når bunnen med pedalene.
  • Håndtakene skal være på høyde med setet eller litt høyere.
  • Du bør bruke spinningsko fordi vanlige joggesko med myke såler kan gjøre at føttene føles numne mot slutten av timen.
  • Ha vannflasken i rekkevidde.

Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!