Trening har svært mange positive effekter på kroppen. Uansett fysisk form er det nyttig å bevege seg. Undersøkelser har vist at en 30 minutters gåtur hver dag gir en stor helsemessig gevinst. Man behøver altså ikke å trene hardt eller lenge dersom målet er bedre helse. Treningens effekter på kroppen

Trening kan umiddelbart:

  • Øke blodsirkulasjonen
  • Øke forbrenningen
  • Frigjøre endorfiner, stoffer som har positiv effekt på humøret

    Trening kan på lang sikt:

  • Øke kondisjonen, slik at man orker mer
  • Føre til økt muskelmasse og dermed høyere forbrenning
  • Gi sterkere muskler, ledd og skelett
  • Gi bedre søvnkvalitet
  • Bidra til en bedre fordøyelse
  • Senke blodtrykket
  • Senke kolesterolverdiene i blodet
  • Senke riskikoen for utvikling av sykdommer som diabetes og hjerte- og karsykdommer
  • Beskytte mot enkelte kreftformer

    Hvordan komme i gang?

    For å komme i gang er det er viktig å sette realistiske mål som tar hensyn til nåværende fysisk form. Kroppen trenger å venne seg til treningen ved å begynne langsomt. Uten en gradvis tilvenning kan man pådra seg skader og oppleve å miste motivasjonen.

    Det er lurt å tenke gjennom hva man ønsker å oppnå med treningen. Det kan være å klare å løpe en viss distanse, delta i et skirenn, gå ned i vekt eller bare trene for helsens skyld. Etter hvert som den fysiske formen blir bedre, kan målene gradvis flyttes. For eksempel kan man øke distansene eller intensiteten eller trene oftere.

    Lystbetont trening


Trening gir best utbytte når det er lystbetont. Da er sjansen mye større for å fortsette med aktiviteten. Mange liker å være ute i naturen, og det gir mulighet for opplevelser og frisk luft i tillegg til den fysiske utfordringen. Dersom treningen foregår utendørs gir årstidene store variasjonsmuligheter. Jogging, sykling og turgåing om sommeren kan erstattes av for eksempel skigåing om vinteren. Slik blir treningen allsidig og kan tilpasses vær og temperatur.

Treningspartner

Det kan være en fordel å trene sammen med noen. Mosjon som kombineres med sosialt samvær kan bidra til et mer positivt perspektiv på treningen, og det kan øke motivasjonen til å holde avtaler og nå mål. Det finnes mange aktiviteter der flere trener sammen, for eksempel aerobic og spinning. Eventuelt går det an å melde seg inn i en klubb eller et idrettslag.

Riktig utstyr

Riktig utstyr er viktig uansett treningsform og det lønner seg å investere i et par gode sko tilpasset aktivitetene. Det kan forhindre skader på ledd og muskulatur. Etter en stund mister gummimaterialet i sålen elastisitet og mykhet og det kan resultere i dårligere demping. Ofte slites også sålen ned etter lang tids bruk.

Aktivitet i hverdagen

Ikke bare den planlagte treningen er avgjørende for helsen. Det daglige aktivitetsnivået er av stor betydning. Mange har en inaktiv hverdag med en stillesittende jobb, og da er det ekstra viktig å bruke kroppen når man har anledning. Gode tips er:

  • Ta trappene i stedet for heisen
  • Sykle eller gå til jobben
  • Sykle eller gå til butikken
  • Gå en kveldstur
  • Delta eventuelt i barnas aktiviteter

    Mye kan gjøres med enkle grep, og resultatene vil merkes fort.

  • Les flere helsenyheter på Helseinfonett.no.
Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!