Skal du reise på byferie eller badeferie i sommer, enten til utlandet i Norge, kan det være lurt å gjøre noen små grep hvis du vil beholde den sunne livsstilen. Et godt tips er å bestemme seg på forhånd for hvordan turen skal være når det gjelder mat, drikke og aktiviteter. Og det trenger selvsagt ikke være bare usunt eller bare sunt.

- Forbered deg og se for deg situasjoner du vet vil utfordre valget ditt, og bestem deg for hvordan du vil møte de utfordringene. Lag en liten plan, anbefaler kostholdsekspert Jeanette Roede.

Er du sulten er det nemlig lett å kaste all fornuft på båten. Magen og lysten der og da tar lett alle avgjørelser, og da er det er fort gjort å kaste i seg søppelmat eller snacks uten at du egentlig blir særlig mett.

- Husk at det er du som bestemmer hvor mye du skal spise og hva du skal spise. Når du er ute og spiser er det du som er gjest og du som betaler, så det er bare spørre hvordan maten er laget, om de kan lage den på en annen måte, bytte ut matvarer eller om de har noen sunne og gode alternativer hvis du ønsker det, sier Jeanette.

Frokost på hotellet

Det er viktig å starte dagen med frokost, men som regel er hotellfrokosten litt mer innholdsrik enn den vanlige hverdagsfrokosten. Her bugner det ofte av både varm og kald mat og det kan være lett å kaste seg over det som du ikke spiser så ofte hjemme. Da er det lurt å tenke gjennom hva du skal forsyne deg av og hva du bør unngå før du går til frokosten.

- Velg smart og styr unna de største kaloribombene som stekt egg, bacon, pølser og stekte poteter. Velg heller grovt brød og/eller kornblanding, velg magert og variert pålegg og forsyn deg godt av tomat, agurk og paprika og eventuelt andre grønnsaker som måtte være tilgjengelig. Finnes det fruktfat er det bare å forsyne seg med det. Lettmelk, juice, te og kaffe er gode alternativer til drikke, sier Jeanette.

På kafé

Spiser du frokost på kafé, velg grovt brød eller et grovt rundstykke. Det gir bedre metthet som varer lenger utover dagen. Er maten ferdig smurt, kan du skrape av noe av smøret. Velg magre pålegg som egg, skinke eller skalldyr. Smøres maten på bestilling kan du si hvordan du vil ha det.

-Kontinentale frokostvaner med croissanter og kaffe er ikke noe for deg som vil passe vekten. Her er det mye av både fett og sukker. Drikk et glass ferskpresset juice og te eller kaffe. Velger du kaffelatte, så be om lettmelk, sier Jeanette Roede.

Ute til lunsj

La deg gjerne friste av en deilig salat til lunsj, du får i deg mange nyttige næringsstoffer og du blir passe mett. Be om å få dressingen på siden og spør gjerne etter grovt brød. Velger du en varmrett til lunsj, kan det ofte være vanskeligere å vurdere om den er av den magre eller fete sorten. Supper kan være lette alternativer, men styr unna de kremete variantene. Bruk sunn fornuft og husk at du kan spørre! Når det gjelder smurte rundstykker, sandwicher eller baguetter, gjelder de samme rådene som for frokost, men et tips kan være å løfte av den ene siden av brødet. Da unngår du at det blir for mye brød.

Middag på by'n

- Velger du å spise fisk eller skalldyr, så er det fritt valg på øverste hylle. Bestill både mager og fet fisk, helst dampet eller grillet, tipser Jeanette.

Skal du spise kjøtt bør du vite at kjøtt som entrecôte og nakkekoteletter har isprengt fett i kjøttet og at pølser og kjøttdeig også inneholder en del fett. Bestill heller retter av magert rent kjøtt. Se opp for fete sauser, frityrstekte retter og smørstekte varianter. Her er det mye fett! Be om å få sausen ved siden av.

-Er det poteter til, så be om å få kokte eller bakte poteter. Både fløtegratinerte og frityrstekte inneholder mye usunt fett, forteller Jeanette. Salater er aldri feil, og husk dressingen ved siden av. Spis gjerne mye grønnsaker, men unngå grønnsaker som er tilberedt med mye ost, fløte eller olje. Spør om en ekstra skål med grønnsaker på bordet istedenfor den tradisjonelle skålen med ekstra potet/ris som settes fram.

Dessert

- Om du skal ha dessert anbefaler jeg retter av frisk frukt, fruktsalat eller sorbeter, fremfor kremkaker, sjokoladedesserter, puddinger og andre fløtebaserte desserter. Og husk, du trenger kanskje ikke dessert til både lunsj og middag, og kanskje ikke heller dessert hver dag, sier Jeanette.

I glass og kopp

Be alltid om isvann. Sunt, godt og perfekt til mat. De fleste har dessuten et godt utvalg av vann på flaske. Her kan du velge med eller uten kullsyre og med eller uten smak. En forfriskende tørsteslukker er Farris og Eplemost blandet. Te og kaffe kan være kalorifrie alternativer, og lettmelk i kaffelatten gjør den til et litt lettere alternativ.

Drikk vann til vinen

Alkoholholdige drikker gir generelt mange kalorier, og er ikke anbefalt for deg som er opptatt av vekten.

- Vårt råd er at du er litt bevisst på hvor ofte og hvor mye du drikker vin eller øl, men at du koser deg de gangene du gjør det. Be om et glass vann ved siden av vinen, anbefaler Jeanette.

Reise ingen hindring til å holde seg i form

Det finnes mange ting du kan gjøre for å holde deg i form når du er ute og reiser. Hotellene har i dag som oftest egne trimrom eller basseng hvor du kan utfolde deg, slik at du kan fortsette treningen som før, eller endelig ta deg tid til litt trening.

Treningsstrikk er også en fin måte å trene på hotellrommet. Oppvarming med en rask gåtur/joggetur etterfulgt av styrketrening med strikk er effektivt. Strikken tar heller ingen plass, så den kan bli et naturlig følge i bagasjen.

-En gåtur eller joggetur kan kanskje være mer enn det du får til i hverdagen, eller så godt at du vedlikeholder formen til du kommer hjem igjen. Har du litt trim på kontoen har du litt å ta av, slik at du ikke kommer på plussiden når det gjelder balansen mellom forbruk og inntak, avslutter Jeanette Roede.
Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!