Kjenner du at du har lite energi, vondt i hodet og tisser sjelden? Da kan det hende at du helt enkelt får i deg altfor lite vann i løpet av dagen.

Drikk før du er tørst

Klinisk ernæringsfysiolog Tina Hamelten forteller at du faktisk bør drikke lenge før du kjenner at du er tørst.

- Det er ikke alltid man kjenner tørste og det kan være lurt å drikke før man blir tørst, dette gjelder spesielt eldre, sier hun.

Hamelten forteller at man generelt sier at en person mellom 18 og 60 år har et væskebohov på cirka 35 milliliter vann per kilo kroppsvekt.

- Dette gir nesten 2,3 liter væske i løpet av en dag for en kvinne på 65 kilo. Man kan lese litt forskjellig, noen steder leser man mellom 30-40 milliliter, sier hun.

Dette gjør vannet

Faktorer som alder, kjønn, hvilke matvarer man spiser, hvilke medisiner man bruker, trening og vær (varmt og tørt vær, journ.anm.) spiller alle inn på hvor mye væske man behøver i løpet av dagen.

Også tørt inneklima, for eksempel i kontorlandskap med kraftig aircondition, kan gjøre at du trenger mer væske.

- Vann bidrar til å frakte oksygen og næringsstoffer til cellene, i tillegg gir vann fuktighet til hud og andre vev i kroppen. Spiser man mye fiber må man også passe på å få i seg nok væske så man ikke blir forstoppet, sier ernæringsfysiologen.

Spiser du derimot mat som inneholder mye væske, for eksempel vannmelon, trenger du ikke drikke like mye vann.

Vær obs

Om du er usikker på at du faktisk drikker for lite i løpet av en dag, er det flere faktorer du kan være obs på.

- Følg med på fargen på urinen, er den mørkere enn ellers drikker du for lite. Følg også med på om du føler deg tung i hodet eller begynner å få vondt i hodet. Dersom huden begynner å føles tørr og kroppstemperaturen øker, kan det også være et tegn på at man mangler vann, sier Hamelten.

Tips

  • Ha alltid en vannflaske med deg i vesken slik at du kan fylle på den i løpet av dagen. Tenk at du skal drikke minst to flasker vann hver dag.
  • Spis mat som inneholder væske dersom du synes det er vanskelig å drikke nok. Vannmelon, appelsin, suppe, jordbær og tomat er eksempler på dette.
  • Drikk annen væske enn vann dersom du trenger smak, for eksempel grønn te, kakao, sukkerfri saft eller vann hvor du tilsetter noen sitronskiver eller lignende.
  • Bonusen ved å få i seg nok væske i løpet av dagen, er også at man holder seg mett lengre og unngår småspisingen.
Les hele saken

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!