Når julen er på hell og vi sitter der proppmette, litt trette og late tilbake, er det mange som lover bot og bedring for det nye året. Vi setter opp nyttårsforsetter med store planer om å bli veltrente, slanke, mer fornuftige, ryddige, røykfrie, bedre mennesker og så videre. Januarmåned byr på stappfulle treningssentre og nymotiverte mennesker.

Aldri for sent

Starten på et nytt år er som blanke ark og noen av oss får følelsen av at "nå har vi sjansen". Startskuddet for alle de gangene vi har sagt "jeg starter i morgen" er plutselig her.

Les også: Variere hverdagssminken

Les også: Ekspertens sminketips

Les også: De beste øyenskyggene



- Det er aldri for sent med positive endringer! Men vi faller ofte tilbake i gamle vaner fordi vi tror vi skal gå fra 0 til 100 med en gang, sier coach og Kvinneguidens kommunikasjonsekspert, Annika Richardsen.

Hun mener det er lett å lage et urealistisk mål for deg selv som du ikke kommer til å klare å motivere deg frem til.

- Du lager en altfor stor fallhøyde for deg selv. Nettopp fordi du tror du skal gå fra utrent sofasliter til maratonløper på en uke - kun med råkost og speltbrød i magen, sier hun.

Coachen mener at uvaner er tankebaner - tankemønstre vi har gått i mange ganger, som har gått foran en handling, som du gjerne har rettferdiggjort mange ganger.

- For å fortsette å røyke, for eksempel, må du tenke mange rettferdiggjørende tanker for å veie opp for de motstridende tankene hver eneste dag. Du vet jo at det er skadelig. Det er tidkrevende, men ofte gjør du det uten å overveie det bevisst. Da krever det tilsvarende sterk bevissthet for å styre mot det du ønsker, sier coachen.

For å oppnå mål er det viktig å ha forholdt seg til dem bevisst. Richardsen råder deg til å ha en visjon for hva du ønsker å oppnå, og hva som faktisk må til for at du skal oppnå det. For å bryte tankemønstrene må man se på tankene som ligger bak, og fokusere på det du vil oppnå, mener hun.

- Om du setter betingelse på din egen lykke i forhold til måloppnåelsen, skyver du gleden foran deg og det igjen gjør målet vanskeligere å oppnå. Livet er kort, men det er her akkurat nå. Ta tak i det med alt du har, råder Richardsen.

Tips fra coachen


1. Lag deg en liste der du lister opp det du ønsker å oppnå. Skriv det som en visjon og fokuser på det positive du vil oppnå ved målet.
2. Ta ut et av dem og gjør det til et konkret, definert mål som du deler opp i delmål, definerer hva som skal til fra deg og omgivelsene. Sett opp en tid for måloppnåelsen.
3. Husk at du oppnår mål ett steg av gangen. Det krever motivasjon til å komme frem. Fokuser på det du vil - ikke på det du ikke vil.
4. Lag deg en journal der du tar med deg målplanleggingen din daglig, følger med din egen fremgang, og bekrefter deg selv positivt!
5. Søk støtte og motivasjon hos andre, sørg for at de rundt deg er involvert i planen din. Varig endring krever daglig øvelse og det er nødvendig med motiverende faktorer underveis.

Les mer på bloggen til Annika Richardsen



Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!