Den deilige, men fete julematen, får oss til å føle oss uvel. En fersk undersøkelse utført av InFact for mageeksperten Idoform, viser at 47 prosent nordmenn sliter under julens mat- og vinbonanza.

Les også: 15 minutter trening er nok

Les også: Hold styr på kjøleskapet

Les også: Søte alternativer



Magen har ikke julefri, den arbeider mer eller mindre kontinuerlig, for å fordøye alt det vi stapper i oss av uvant mat. Kroppen jobber døgnet rundt for å fordøye ribbe, pinnekjøtt, julekaker, sjokolade og øl. Og det verste av alt er sukkeret.

Lenger feiring, større porsjoner

1 av 5 opplyser at de spiser for mye i juleperioden. I tillegg opplyser 37 prosent at de i julen spiser annerledes mat enn ellers i året. Det snakkes om at julen varer helt til påske, og det er mye sannhet i den noe forslitte julesangen. Tidligere begrenset julefeiringen seg til noen dager, men tradisjonen slik vi kjenner den i dag, varer hele desember.

I tillegg konsumerer vi større mengder mat.

Dette skjer i magen

Hva skjer egentlig i magen, når du blir uvel?

Vel, gode og dårlige/nøytrale bakterier kriger om plassen i tarmen. Begge vil gjerne feste seg på tarmveggen, og nyte godt av næringen som finnes der. Hvis de dårlige/nøytrale bakteriene får fotfeste, blir magen urolig.

Du kan for eksempel oppleve rumling, dårlig fordøyelse, smerter og oppblåsthet.

I en frisk tarmflora er bakteriefordelingen 85 prosent gode bakterier (melkesyre) og 15 prosent dårlige, nøytrale bakterier.

Men julen handler ikke bare om mat, stress er også en viktig faktor. Man vasker, pynter, handler og får storinnrykk av familie og venner. Treningen ofres for tredje dagen på rad, til fordel for enda mer julegodt, og maten inntar man gjerne til alle døgnets tider.

Forbrenningen blir da satt ned, som følge av at matinntaket er vesentlig høyere enn vanlig, noe som definitivt ikke bidrar positivt.

Men om du er bevisst på dette, er det flere ting du kan gjøre for at magen skal komme seg fornøyd gjennom julen.

5 gode tips

Ubehag og oppblåsthet er mer enn vanlig, og kan sette deg ut av spill. Med disse tipsene kan du slippe unna magesmerter:
  • Prøv å stresse ned, selv om det er vanskelig. Julestress kan enkelt og effektivt sørge for at magen responderer på måter du ikke ønsker.
  • Forsøk å bevege deg innimellom slagene. Trening og mosjon har god effekt på fordøyelsen.
  • Ta tilskudd av probiotiske melkesyrebakterier. De balanserer tarmfloraen og roer ned magen.
  • Tenk over måltidsrutinene dine. Selv om det er jul, er det gunstig å spise regelmessig og ikke bli stappmett hver gang. Grønnsaker passer til julemat også.
  • Kutt ned på sukkeret og lag heller noen sunne varianter av julegodtet.
  • Drikk nok vann. Husk vann til vinen. Et glass vann per glass med vin.
  • Andre funn i undersøkelsen
  • Vestlendingene er de som føler seg mest uvel. 53 prosent opplyser at julematen ofte gjør at de føler seg dårlige.
  • Østlendingene er de største overspiserne. 23 prosent opplyser at de spiser for mye i juleperioden.
  • Aldersgruppen 60+ er de som hyppigest spiser annerledes mat i julen enn resten av året. 40 prosent opplyser dette.


  • Kilde: Pressemelding fra Idoform

Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!