Hvis du synes at det er kjedelig å trene er det ikke sikkert at du har sjekket ut hvilke morsomme alternativer som faktisk finnes der ute! Kanskje du kan motiveres av å gjøre treningen hakket mer sexy?

Poledancing

Kvinneguidens treningsekspert, Personlig Trener og Livsstilscoach Line Marion Nielsen Kjøniksen forteller for eksempel at etterspørselen og tilbudene om poledancing har vokst mye i Norge de siste to årene.

Les også: Klær for utetrening

Les også: Trendy på trening

Les også: Løpeskoens varighet


- Selv forsøkte jeg meg på poledancing for nesten to år siden via et kurs hos Sometimes Polestudio i Oslo. Det var hard trening! Veldig fysisk krevende, spesielt for styrke i skuldre og armer. Samtidig gir det også bedre bevegelighet. I tillegg har man det utrolig gøy når man holder på, så man glemmer litt at man trener, sier Line Marion.

- På kurstimer legges det også ofte inn litt enkel styrketrening, som push-ups og trening for mage og rygg, så det kan absolutt anbefales som en alternativ treningsform. Også er det moro med trening hvor man har lov til å føle seg litt sexy, sier hun.

Og du kan bare tenke deg selv hvor god trening dette faktisk er når du ser disse damene i aksjon:


EMBED-Hottest Dance Battle Ever - Watch more free videos

Sexy, sexy, sexy!

Kanskje kan du bli motivert til trening dersom du ser på det som sexy aktivitet istedet? Under sex øker for eksempel både puls og forbrenning, og det har blitt påvist at en gjennomsnittlig runde i senga varer i cirka 30 minutter og forbrenner 50-100 kalorier.

- Men hvor mye du forbrenner kommer selvsagt an på vekt, intensitet, varme og så videre. Å skifte stillinger og prøve litt mer krevende stillinger vil selvsagt øke kaloriforbruket enda mer. Likevel, legger du ut på én times tur i rask gange kan du fint klare å forbrenne 300-400 kalorier, så kalorimessig vil nok sex komme til kort mot annen trening, mener treningseksperten.

Men du har mange andre sexy treningsalternativer å velge mellom. Ulike danseformer som skiller seg ut som "sexy" trening handler om at bevegelsene ofte er sensuelle. Man bruker mye hofter og det er "lov" å føle seg vel.

- Det kan være alt fra dansekurs til poledancing og siste tilskudd på treningssentrene, Burlesque. Her er det lov å "slippe seg løs" og være i ett med kroppen. Norske kvinner er ofte mye stivere i hoftepartiet og bekken enn kvinner i andre land lenger syd. I tillegg er vi på topp når det gjelder bekkenplager under svangerskap, så vi hadde helt klart hatt godt av å løsne opp litt mer, sier Line Marion.

Finn din favoritt

Trening kommer i alle slags former, så hvis du syns trening er kjedelig har du kanskje ikke funnet den treningsformen som passer for deg.

Det gjelder å holde motet oppe og ikke gi opp etter ett forsøk.

- Det kan ta tid å komme inn i nye ting, enten det er teknikk i styrketrening eller koreografi på en saltime. Det enkleste er å gå på kurs eller investere litt i en personlig trener eller instruktør som kan gi deg en skikkelig innføring i treningsaktiviteten du vil prøve. Går du på en saltime kan det lønne seg å prate litt med instruktøren først, si at du er ny og gjerne vil få det til. Noen instruktører vil da gi deg litt ekstra oppmerksomhet, råder treningseksperten.

Hun tror veldig mange kvinner som i utgangspunktet ikke er så glade i å trene, velger å gå på danseinspirerte treningstimer. Dette kan være alt fra dansekurs i salsa til gruppetimer på et treningssenter, som Zumba.

- Dersom du enda ikke har funnet en treningsform som frister til gjentakelse, er mitt beste tips å tørre og å prøve ut ulike tilbud, sier treningseksperten og nevner eksempler som ekstremsport-aktiviteter som kiting, klatring og terrengsykling.

- Det finnes en treningsform for alle, sier Line Marion.

Skulle du likevel slite med å få til trening, vil uansett litt hverdagsmosjon føles godt;

- Ta alltid trappene, la bilen stå, parker lenger unna slik at du må gå mer. Har du barn er det fint å bli med på aktiv leking, sleng deg med på trampolinen, tipser hun.

Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!