Dersom du ønsker å gå ned i vekt eller unngå vektøkning, bør frokosten være en del av det daglige kostholdet.

- Forskning viser at det ikke er noen god løsning å kutte ut frokosten dersom du ønsker å gå ned i vekt. Manglende frokost kan derimot bidra til vektøkning, påpeker klinisk ernæringsfysiolog i Opplysningskontoret for Meieriprodukter, Kaja Marie Kigen i en pressemelding.

Les også: Hold formen i ferien

Les også: Unngå feriekiloene

Les også: Slank sommer



Frokost har i den senere tid fått mye oppmerksomhet i debatten omkring overvekt.

Spørsmålene mange stiller seg er for eksempel: bør man spise frokost dersom man er overvektig, eller skal man la være og heller spare kaloriene til de andre måltidene?

Blir fet av å droppe frokosten

Forskning viser at overvektige oftere hopper over frokost eller spiser mindre til frokost sammenlignet med normalvektige. Studier viser også at barn som aldri spiser frokost veier mer enn barn som vanligvis spiser frokost.

- Normalvektige har også en økt risiko for å gå opp i vekt dersom de ikke spiser frokost, sammenlignet med de som spiser frokost. Spis derfor frokost dersom du ønsker å unngå vektøkning, eller ønsker å gå ned noen kilo. Små, hyppige måltider anbefales, og frokost bør være et av disse, anbefaler Kigen.

Overvektige spiser mindre

Energibalanse er nødvendig for å stabilisere kroppsvekten. Kroppen er i energibalanse når man har et energiinntak som er likt kroppens energibehov. Et kaloriinntak som er høyere enn det kroppen trenger, kan bidra til økt kroppsvekt og overvekt eller fedme.

- En rekke studier viser at overvektige eller fete barn og unge i større grad dropper frokost enn de som er normal- eller undervektige. Paradoksalt nok ser det ut til at de som spiser frokost har et høyere inntak av kalorier i løpet av dagen enn de som ikke spiser frokost, fortsetter ernæringsfysiologen videre.

Dekker kroppens behov

Hvilke matvarer frokosten består av og hvor mange kalorier den inneholder, har betydning for både appetittregulering og metthetsfølelsen. Dette vil i stor grad påvirke hva og hvor mye man spiser og drikker i løpet av dagen.

- Forskning viser at kostholdet til de som spiser frokost inneholder mer fiber, kalsium, vitaminer og mineraler sammenliknet med de som ikke spiser frokost. De som spiser frokost vil i større grad få dekket sitt behov for næringsstoffer. Dette gjelder både voksne og barn, forteller Kigen.
Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!