Elizabeth Arden

KVINNELIG FORBILDE: Grunnleggeren het egentlig Florence Graham, men kalte seg Elizabeth Arden i forretningslivet. Portrett fra cirka 1930. © FOTO: Privat

Fantaserer du om å bli din egen sjef? I Norge er bare en av fire gründere kvinner, men andelen er sterkt økende. Bare fra 2002 til 2009 økte andelen kvinner som startet sitt eget selskap fra 28,9 til 34,5 prosent.

Så går du med en gründerspire i magen kan du hente inspirasjon fra disse tøffe damene, som tok sats og fulgte drømmen:

Florence Graham

Florence Nightingale Graham var noe helt for seg selv. Hun startet sin første salong i 1910 under forretningsnavnet "Elizabeth Arden", og merket hennes skulle revolusjonere synet på kvinnelig skjønnhet. Sminke var på den tiden forbundet med prostitusjon, men takket være Florence ble det plutselig innafor å dra på med knallrøde lepper til både hverdags og fest.

Vi blir ikke mindre glad i henne av å finne ut at hun også var en ivrig kvinneforkjemper. I 1912 deltok hun blant annet i tog med 15,000 andre medsøstre, for å markere at de ikke ville la seg behandle annerledes enn menn. Alle i toget gikk med røde lepper, som et slags kampsymbol. Leppestiftene var sponset av Florence, selvfølgelig.

Ariana Huffington

KVINNELIGE FORBILDER: Ariana Huffington står blant annet bak Huffington Post. © FOTO: Stella pictures

Arianna Huffington

Lille Arianna Stassinopoulus bestemte seg tidlig for å bli til noe her i verden. Som lita jente i hjembyen Athen i Hellas pekte hun på et bilde av Cambridge University og sa:

- Hit skal jeg!

De andre i familien lo. Familen hadde nemlig ikke mye penger, men moren til Arianna nektet å se begrensninger og svarte:

- Ok, da må vi finne ut hvordan vi skal få til det.

Da datteren ble gammel nok lånte moren penger av en venn for å finansiere Arianas studier i England noen år etter. Det skulle vise seg å være en lur investering.

I 2005 startet nemlig tobarnsmoren, som i mange år var gift med den republikanske politikeren Michael Huffington, bloggen Huffington Post. Allerede etter tre år ble Ariannas lille prosjekt kåret til verdens mektigste blogg av avisa The Observer. I dag er Huffington Post en internasjonal mediebedrift med over 800 ansatte. Siden har vokst til et magasin som dekker et bredt spekter av temaer, fra politikk, sport, næringsliv og feminisme til tech og helse.

Og i år lanseres en egen versjon av siden på arabisk. Det lønner seg å ha trua!

BENTE SOLLID STOREHAUG

KVINNELIG FORBILDE: Bente Sollid Storehaug er internett-innovatør. © FOTO: Privat

Bente Sollid Storehaug

Alle digitale mediers mor! Bente Sollid Storehaug er kanskje ikke kjent for alle, men var en av de aller første internett-innovatørene i Norge på 90-tallet. Når mobiltelefonen var en boks i passasjersetet og folk fremdeles hadde commodere 64 på pulten, puslet Bente med digitale strategier.

I 1994 startet hun opp Digital Hverdag, et konsulentfirma med fokus på internett, og vips så surfet hun dotcom-bølgen som ingen andre. I dag heter selskapet heter Bouvet ASA, og omsetter for over en milliard i året. 

Bente jobber som digital direktør i Dinamo og er dessuten mentor for nye gründere i Innovasjon Norge. Tusen likes fra oss!

LIMOR FRIED

KVINNELIG FORBILDE: Limor Fried er visjonært datageni. © FOTO: Privat

Limor Fried

Og når vi først snakker om kule, tech-damer, må Limor Fried få komme med i folden. Hun var første dame på forsiden av WIRED Magazine i 2011, og ble kåret til årets entreprenør i 2012 av bransjenettstedet Entrepreneur.

I et intervju med CNET uttalte Limor
- Hvis det er en ting jeg ønsker at skal komme ut av dette, er det at noen barn vil si til seg selv: "Jeg kan gjøre dette" og begynne reisen med å bli ingeniører og entreprenører. 

Limor er en visjonær av ypperste klasse og startet selskapet Adafruit i 2005 for å gi andre muligheten til å lære seg elektronikkens verden. På nettsidene hennes finner du gratis informasjon om alt fra hvordan du lager ditt eget mobilbatteri, til hva Bluetooth egentlig kan brukes til. I tillegg selger hun nyttige dupeditter som hun selv har laget for over 20 millioner kroner i . En slags kvinnelig Petter Smart med suksess, dette her altså.

SIRI MITTET

KVINNELIG FORBILDE: Siri Mittet er miljøentusiast som lager såpe og sopp ved hjelp av kaffegrut. © FOTO: Privat

Siri Mittet

Du trenger ikke være mangemillionær for å være et godt forbilde. Ta for eksempel Siri Mittet. Siri hadde lenge tenkt på hvor mye kaffegrut som ble slengt av gårde på kaffebarer rundt i landet. Faktisk ender mindre enn én prosent av kaffen opp i koppen. Bare i Oslo kastet 10 tonn kaffegrut om dagen. Men det er det ingen grunn til.

KaffeSiri fant ut at hun kunne lage både såpe og sopp med hjelp av kaffegrut, og startet selskapet Gruten i fjor sommer. Gruten samler de inn ved å sykle rundt i Oslo på elsykkel.

Noe av målet ved bedriften er nettopp å bidra til et bærekraftig samfunn. Måtte flere tenke slik!

CHER WANG

KVINNELIG FORBILDE: Cher Wang startet HTC med Peter Chou. © FOTO: Privat

STINE ÅSLAND

KVINNELIG FORBILDE: Vaffeldronning Stine Åsland. © FOTO: Privat

Cher Wang

Er du en av dem som står i mot apple-kjøret? Som synes det er bra at vi i hvert fall har et par alternative telefoner å velge mellom? Da bør du lese videre om denne dama, som kanskje er en av verdens mest suksessrike gründere i nyere tid.

Cher vokste opp i Taiwan og bor til daglig i hovedstaden Taipei. Som ung jobbet hun med å utvikle andres mobilkonsepter, men i 1997 startet hun HTC sammen med Peter Chou. I dag er HTC en av få mobiloperatører som klarer seg i kampen om kundene, og i fjor ble Cher kåret til verdens 54. mektigste kvinne av Forbes.

En underdog med klasse.

Stine Åsland

Hele livet blir vi fortalt at vi må skaffe oss en utdannelse Men det gjelder ikke for alle. Stine Åsland sluttet på skolen allerede som  17-åring, fordi hun ikke klarte å konsentrere seg om ting hun ikke var interessert i.

Som 21-åring drev hun Texaco-stasjonen på Ullern med 17 ansatte,  men Stine ville mer. Hun la merke til hvor mye vafler de solgte på bensinstasjonen, og bestemte seg for å starte en egen vaffelfabrikk. I 2007 ble Telemarksrøra en realitet.

Det ble en tøff start, med mange fallgruber på veien.
Men Stine ga ikke opp, og det lønte seg.

- For å skape en bestselger må du skape et produkt som smaker det samme uansett hvor du kjøper det. Den tøffeste jobben var å fortelle folk hvordan de skal tenke nytt med et produkt som ligger såpass i folkesjelen, har Stine sagt til Dagens Næringsliv.

Hun har lagt vekt på å tilpasse produktet sitt til kundene. I Hunderfossen familepark selger de derfor nystekte Telemarksrøre-vafler med sjokoladebiter, toppet med softis og jordbærsaus. På Deli de Luca selger de grove vafler med smør og brunost, mens Lille Persille tilbyr grove vafler med chevre, bacon og eplemost.

Tilsammen har Telemarksrøra i dag flere hundre utsalgssteder i Norge. Og Stine er ikke engang 30! Gulp og hurra!

 

Vil du lese flere slike saker? Følg Kvinneguiden på Facebook

 

Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!