Et nytt år står for døren, og blanke ark skal fylles med opplevelser, minner og fine dager.

Høyt oppe på listen av hva vi nordmenn elsker å gjøre, så ligger reising og ferie.

God økonomi og flust med feriedager gjør at vi reiser mer, oftere og også lengre enn de aller fleste andre, noe flyselskaper og turoperatører også legger tilrette for.

Rekord tross dårlig kronekurs

Faktisk forventer reiselivsbransjen - til tross den svake kronen - et rekordår i antall utenlandsferier i året som kommer.

- Nordmenn reiser som aldri før, og denne reiselysten kommer neppe til å dale i 2015 heller, mener kommunikasjonsdirektør i Star Tour, Lena Petersson, til Kvinneguiden.

- Utferdstrangen er stor, og det at kronekursen er lav og euroen dermed er dyr er neppe nok til å gjøre at nordmenn holder seg hjemme. Men at flere kanskje velger all-inclusive løsninger, hvor det jo da er lettere å kontrollere feriebudsjettet, tror jeg kanskje vi kommer til å se mer av.

Petersson forklarer at det stadig er i vinden å reise vestover, til USA og Karibien.

- Samtidig tror vi at nordmenn kommer til å «gjenoppdage» Hellas igjen også, og alt dette vakre landet har å by på.

Bransjen spår nye trender

Men hvor er det egentlig vi drømmer om å reise i 2015? Legger vi listen høyere? Eller er det kort flytid og lokalbefolkning som til en viss grad forstår seg på "svorsk" som gjelder for nordmenn på ferie?

I november gikk den enorme internasjonale reisemessen World Travel Market av stabelen i London, og her er deres Global Trends Report, altså det ekspertene her tror vi kommer til å oppdage, se mer av og ville prøve oss på når det gjelder reising og ferie i året som kommer:

Reisetrender 2015

HJEMME HOS: Mat er viktig når vi reiser, og skal du spise mest trend-riktig og genuint, ja så booker du deg inn hos en innfødt. FOTO: EatWith Blog

1. Sykling er den nye golfen

Aktive ferier har vært i vinden i noen år nå, og denne trenden er på ingen måte ferdig. Mange er svært opptatt av kropp og helse, og ønsker fasiliteter på hotell og feriested hvor de kan gjøre dette også når de er på ferie.

MAMILs (MiddleAgedMenInLycras) er blitt et begrep innen reisebransjen, og dreier seg om godt voksne menn som før reiste til utlandet for å spille golf, men nå heller vil sykle og holde kroppen i form.

- Dette er en stor målgruppe blant annet i Sentral-Amerika, forklarer presseansvarlig Nicole Collett hos World Travel Market til Kvinneguiden.

- Det er aktive mennesker, som liker å ta vare på kroppen sin, og ønsker å oppleve naturen der de reiser, samtidig ha en ferie hvor de er i aktivitet og bevegelse.

At sykling er en sportstrend som er på vei oppover internasjonalt, tror Collett også gjør sitt til at flere også vil drive med dette på ferien.

- Her kombinerer man en aktivitet man både trives med og vet er godt for kroppen med ferie og nye opplevelser.

2. Hotellet er den nye destinasjonen

Det er et par år siden nå at man begynte å snakke om trenden med "staycations". Særlig i land som Irland og Storbritannia, hvor man merket den økonomiske krisen godt, ble begrepet et fenomen.

Her var det snakk om å kunne overnatte på et moderne og gjerne luksuriøst hotell, men som ikke lå så altfor høyt i pris. I tillegg skulle hotellet ligge så nært at man ikke trengte å bruke mange penger på reisen for å komme seg dit.

Hotellet som destinasjon er blitt viktigere, bekrefter Collett.

- For stadig flere er det hotellet som er selve destinasjonen, i større grad enn reisemålet. Vi har kalt tendensen «poshtels». Vi ser også at det dukker opp hotell som tilpasser seg ulike reisende, som barnefri ferie, businessreisende eller de som er ekstremt opptatt av miljø og å leve grønt.

Yvonne Bonanati hos Hotels.com er enig.

- Nordmenn er opptatt av pris når det gjelder hotell og overnatting, men hvordan hotellet ser ut og hva man finner av fasiliteter er også blitt langt viktigere, forklarer Bonanati til Kvinneguiden.

Reisetrender 2015

TRENDY HOTELL: Ekspertene spår at hotellet kommer til å bli like viktig som destinasjonen når nordmenn velger feriereiser. FOTO: The Arch London

Reisetrender 2015

EAT WITH: Har du fått med deg denne trenden? FOTO: Pepperpassport.com

Reisetrender 2015

BRAGGIES: Det er ikke nok med selfies, nå skal du også få med den kule destinasjonen du befinner deg på i bildet før du poster det. FOTO: Trendygirl/Instagram

3. Middag med lokalbefolkningen

De siste to årene har den store snakkisen når det gjelder overnatting vært konseptet med Airbnb og HomeAway, hvor man får en genuin og autentisk opplevelse av feriestedet ved å bo hjemme hos en lokal familie.

Nå har turen kommet til matopplevelser også.

- Vi er mer opptatt av mat og matkultur enn noen gang, så at denne trenden måtte komme, er nok ikke overraskende, forklarer Collett.

- Her er det snakk om å kunne booke «bord» og spise et måltid, gjerne da middag, hjemme hos noen som faktisk er fra eller bor på den destinasjonen du besøker.

EatWith er en nettside hvor du kan organisere å spise hjemme hos lokale «kokker» i mer enn 20 land. Enten du dukker opp alene eller sammen med noen, blir du satt rundt et bord med andre gjester, akkurat på samme måte som om man var invitert i hvilket som helst middagsselskap. Her er det maten som er opplevelsen.

- Det finnes også flere andre tilbud av samme type, og trenden er voksende, forklarer Collett.

- Noen steder tilbyr man også kurs i å tilberede lokale matretter.

4. «Braggies» er den nye selfien

Om selfies har fylt Facebook-feeden din i lang tid allerede, så forbered deg på det neste store: Braggies.

Braggies - som kommer av det engelske «to brag», altså å skryte, involverer å laste opp et bilde av deg selv med hotellet i bakgrunnen umiddelbart etter å ha ankommet eller sjekket inn.

- Å dele bilder fra ferien sin er jo i utgangspunktet ikke noe nytt, forklarer Laura Watts from Hotels.com til avisen Daily Mail.

- Det som er spennende når det gjelder kombinasjonen smarttelefoner og sosiale medier, er hvor raske vi er med å få delt hvor flott vi har det og hvor bra vi ser ut på ferien. Det er snakk om å kunne gjøre andre sjalu på et blunk.

Ifølge en undersøkelse utført av Hotels.com i Storbritannia bruker hele 72 prosent av briter smarttelefonene sine til å ta og dele bilder av ferien sin på sosiale medier - mens de enda er bortreiste.

- Og av disse er det svært mange som deler bilder allerede før det har gått 10 minutter fra man har ankommet feriestedet.

5. Retrocation

Det er med feriereiser som med mote, alt kommer tilbake igjen. Trenden med «retrocation» refererer til å reise tilbake til «gamle» reisemål, og gjenoppdage disse.

- Mallorca er et godt eksempel, forklarer Petersson.

- En gang en nokså sliten charterdestinasjon, men nå et sted hvor selv de mest trendy reiser for å både shoppe, sole seg og spise.

6. Luksuscharter

Før var det gjerne slik at charter var charter, men i dag er valgmulighetene store og mange, selv om du velger å reise trygt og enkelt med med fly, guide og hotell gjennom en charteroperatør.

Flere og flere destinasjoner og hoteller tilbyr nå både oppgraderte rom og egne bassenger eller tilgang direkte til sjøen.

- Mange er også på jakt etter å kunne ha tilgang på spa og deilig egentid med luksus og skjønnhetsbehandlinger, røper Petersson.

- Det er et tilbud vi ser stadig flere benytter seg av, og det er tydelig at reisende ønsker seg litt luksus når de er borte fra hverdagen.

7. Wi-fi detox

Det er ikke alle som ville klart å legge ferien til et hotell hvor man ikke har tilgang på internett, men trenden er økende, mener ekspertene.

- Allerede finnes det hoteller som «tilbyr» å ikke ha internett, forklarer Collett.

- Vi er så «på» hele tiden, så avhengige av smarttelefoner og mail og sosiale medier, at nå er det faktisk blitt luksus å kunne slå alt dette av for en stakket stund.

Spandable nordmenn og London på topp

Ifølge Hotel.com sin Hotel Price Index betalte norske reisende i gjennomsnitt 1084 kroner per hotellovernatting i utlandet i perioden januar til juni 2014.

- Det gjorde oss neste mest spandable reisende i verden, forklarer Bonanati.

- Faktisk var det kun sveitsere som betalte mer enn oss for overnatting på sine utenlandsreiser, med 1106 kroner per natt i gjennomsnitt.

Denne trenden tror ikke Bonanati kommer til å snu med det første.

- Å se på hvor nordmenn reiste og hva de var villige til å betale, gir en god pekepinn på hva som kommer til å skje i år også. Mest populære er uten tvil destinasjoner som London, New York, Barcelona og Paris. Men det er ikke her vi har lagt igjen mest penger på overnatting, da er det steder som Monte Carlo, Key West og Dubai som ligger i tet.

Reisetrender 2015

FAVORITT: London troner over alle andre byer når det gjelder å være nordmenns soleklare storbyfavoritt. FOTO: Londontown.com

Reisetrender 2015

LUKSUS: Jo da, vi reiser gjerne charter, men vi vil absolutt ha mer luksus enn før. FOTO: Ving

Også hos Trivago ser man samme trendene når det gjelder nordmenn og hvor de velger å reise.

- Når det gjelder mest populære reisemål i 2014, så tror vi disse kommer til å holde seg temmelig uforandret i 2015 også, forklarer Kristin Estil Jacobsen hos Trivago til Kvinneguiden.

- Her ligger London, København, Barcelona og New York helt klart i topp, tett fulgt av Berlin, Roma, Gdansk og Praha.

Vi reiser også gjerne til byer som ligger lengre unna, og både Dubai, Pattaya, Bangkok og Las Vegas ligger på Trivagos Topp 25 liste over nordmenns favorittreisemål.

Store drømmer, nøkterne valg

Ingrid Ormstad hos Lavprisfly.no tror nordmenn er flinke til å drømme om fjerne reisemål, men ofte ender opp med å velge billigere og lettere å komme seg til når ferien skal bookes.

- Vi ser at mange søker på og drømmer om både Maldivene og Australia, men det store flertallet velger fortsatt tradisjonelt og trygt, som Gran Canaria, fastlands-Europa eller - i økende grad - USA, forklarer Ormstad til Kvinneguiden.

- Det har selvsagt noe med å gjøre at det er enkelt å komme seg til disse stedene, men hyppige flyavganger og stor konkurranse om billettprisen, men også fordi at trenden gjerne går i retning av at man skal reise på flere, men kortere ferier i løpet av året.

Reisetrender 2015

BONDI: Hvem kunne vel ikke tenkt seg en liten ferietur "Down Under"? FOTO: Wikimedia Commons

Ormstad forklarer at en annen trend som stadig stiger, er at vi reiser mer sammen med venner enn tidligere.

- Det er nesten like billig å ta en helgetur til en by i Europa som det er å dra på byen en helg, og dette er det mange som utnytter.

Alder har også noe å si for hvor man ønsker å reise.

- Kvinner over 50 elsker Italia, mens vi ser at yngre kvinner liker Japan, forklarer Ormstad.

- Felles for alle kvinner er kjærligheten til Paris. Hit vil alle dra.

Spår trendy destinasjoner

Også det populære reisenettstedet Skyscanner har vært ute med sine spådommer om hvor vi gjerne kommer til å ville reise i året som kommer. Stikkordet er kule steder du kan skryte av å ha vært på.

1. Brasil

Brasil har vært et populært reisemål i noen år nå, men fjorårets fotball-VM sparket i gang interessen for dette fantastiske landet på nytt. I tillegg til fotball skal Brasil også være vertsland for sommer-OL i 2016, noe som har gjort at infrastrukturen er bedre enn noen gang før. Dette gjør det uten tvil lettere å komme seg rundt i dette enorme landet.

2. Nicaragua

Naturelskere kommer til å elske dette landet i sentral-Amerika. Regnskog, vulkaner, vakre strender og fargerik arkitektur, du kommer garantert ikke til å glemme et besøk her.

3. Seoul

Koreansk popkultur er i vinden, og turistene har de siste årene flokket til Seul. Utnytt prisnivået og book deg inn på luksushotell. Gå ikke glipp av de berømte "Gangnam Style" sightseeing-turene.

4. Taipei

Taipei er perfekt for deg som fortsatt elsker Asia, men som har begynt å bli litt lei det over-turistifiserte Thailand. Vakker natur, fantastisk mat og et vibrerende folkeliv gjør at du ikke kommer til å angre på en tur til Taiwan.

5. Mykonos

Om du har lyst på en ferie hvor du kan henge med kjendiser som Jean-Paul Gaultier, Cristiano Ronaldo og Jennifer Lopez, ja da bør du legge turen til den svært trendy greske øya Mykonos i år. Her er stikkordene avslappet luksus, og øye har i tillegg rykte på seg for å være en direkte konkurrent til Ibiza når det gjelder uteliv og fest.

Reisetrender 2015

MYKONOS: Denne greske party-øya spås å bli enda mer populær i året som kommer. FOTO: Belvedere Hotel

 

Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!