Alkoholforbrenningen prioriteres

Forbrenningen av alkohol prioriteres av kroppen. Det betyr at mens kroppen jobber på spreng med å kvitte seg med alkoholen, settes nedbrytningen av karbohydrater og fett på vent. I tillegg blir reguleringen av blodsukkeret forstyrret, noe diabetikere bør være spesielt oppmerksomme på.

Tomme kalorier

Alkohol tilfører oss ingen næringsstoffer, men ganske mange kalorier. Samtidig inneholder alkohol flere kalorier per gram enn både karbohydrat og protein, og nesten like mye som fett.

Et lite glass rødvin (1,2 dl) inneholder eksempelvis rundt 80 kalorier, og et glass øl (0,33 liter) inneholder 130 kalorier. Til sammenligning inneholder et lite glass friskpresset eplesaft (uten tilsatt sukker) ca. 56 kalorier og et glass alkoholfritt øl ca. 79 kalorier.

Høy alkoholprosent gir flere kalorier

Det er ikke like mye kalorier i all alkohol. Jo høyere alkoholprosent, dess flere kalorier. Likør og brennevin har størst alkoholprosent og dermed flest kalorier. Alkoholfritt øl har kun halvparten av kaloriene som i vanlig pils, og dermed færre kalorier enn brus.

Ønsker du å sjekke alkoholforbuket ditt? Hvite uker-appen kan hjelpe deg. Last den ned gratis her.

Les mer om alkohol og helse på helsenorge.no/hviteuker eller følg kampanjen Hvite uker på Facebook.

Type alkohol/alkoholfri drikke

Kaloriinnhold pr 100g vare

Likør, 35 vol-% alkohol

309

Brennevin, 40 vol-% alkohol

243

Vin, rødvin, 12 vol-% alkohol

70

Vin, hvitvin, tørr, 12 vol-% alkohol

67

Cider, 4,5 vol % alkohol

59

Pils, 4,7 vol % alkohol

39

Brus, med sukker

40

Ferskpresset eplesaft

40

Øl, alkoholfritt

18

Brus, kunstig søtet, light, lett

0

Vann med kullsyre

0

Kilde: Matvaretabellen.no.

Les hele saken

Hvite uker

Kalorier og alkohol

Alkohol er, på linje med sukker, såkalte «tomme kalorier». Det har både flere kalorier enn annen drikke og gir oss heller ingen næringsstoffer.