Det finnes heldigvis mye godt å helle i glasset når du ønsker å drikke alkoholfritt og vil yte måltidet rettferdighet.

Toralf Bølgen er en av Norges ledende vineksperter og har laget en guide til deg som er kresen og matglad, men som ikke ønsker å drikke alkohol til enhver anledning. En mer utfyllende guide er tilgjengelig på blant annet Vinmonopolet eller kan lastes ned elektronisk.

Alkoholfrie øltyper

Passer bra til salt mat og pikante smaker som for eksempel asiatisk mat, tapas eller spekemat.

Alkoholfritt øl med en fin ølsmak og god balanse mellom sødme og bitterhet er spesielt godt til velkrydrete og pikante matretter. Svakt søtlig hveteøl er lett og leskende mot salte smaker, som spekemat og tapas.

Presset frukt og bær

Passer bra til smaksrike retter, som rødt kjøtt og vilt, eller vellagret ost. Passer også til hvitt kjøtt og fisk med mye smak.

Presset frukt og bær har en naturlig syrlighet, og ren fruktsødme som ikke er tilsatt, men som er integrert i smaken fra naturens side. En typisk matdrikk ved at den viser sine kvaliteter og hever seg smaksmessig med mat ved siden av.

Eplesaft

Passer bra til lette retter som hvitt kjøtt, fisk eller en sommerlig salat.

Eplesaft har en fantastisk syrlighet, balansert med helt naturlig fruktsmak. Den er generelt en god matdrikk på grunn av syrligheten og passer bra til fiskeretter, lyst kjøtt og salater.

Mineralvann

Passer til alt, uten å påvirke måltidet.

Rent mineralvann, med eller uten kullsyre, er et godt alkoholfritt alternativ, men det gjør lite for å komplettere måltidet med smak som skaper opplevelse.

Brus

Passer sjelden.

Brus har ulempen at den er tilsatt store mengder med sukker, i tillegg til at den har syntetisk smak. Ingen stoffer i brusen utfordrer smakssansene. I tillegg framstår hele smaksbildet som klissete.

Les mer om alkoholfrie alternativer på helsenorge.no/hviteuker eller følg kampanjen Hvite uker på Facebook.

Ønsker du å sjekke alkoholforbuket ditt? Hvite uker-appen kan hjelpe deg. Last den ned gratis her.

Les hele saken