Jeanneau Leader 360

Spennende under dekk

Gøyale løsninger gjør dette til en allsidig ferie- og dagsturbåt.

FERIEBÅT: Leader 36 vil fungere bra både som dagsturbåt og på lengre ferieturer.

FERIEBÅT: Leader 36 vil fungere bra både som dagsturbåt og på lengre ferieturer. Foto: FOTO: Jeanneau

Publisert Oppdatert

Etter en stund bak roret på Jeanneau Leader 360 sitter smilet ganske løst. Til å være en relativt stor turbåt er den rett og slett morsom å kjøre. I den grad du kan si at du får jollefølelse i en turbåt, så skjer det her. Den lar seg hive rundt i bølgene, reagerer raskt både på rattutslag og gasspådrag. I dønningene går den også mykt for en båt av dette slaget. Med joystickstyring av drevene er den i tillegg enkel å håndtere i havna.

De to Volvo Penta D4-260 i vår testbåt er et av to dieselalternativ – det andre de litt kraftigere D4-300-utgavene av samme motor. Selv om toppfarten på 32 knop ikke er imponerende høy med 260-ene i hekken, har båten likevel et fornuftig og godt utnyttbart fartsområde. Kjører du rolig – rundt 6–7 knop, er drivstofforbruket på 6–10 l per time.

Det mest økonomiske marsjfartområdet er fra rundt 22 til 28 knop. Da drar Volvo-dieselene mellom ca. 70–90 liter i timen, og distanseforbruket ligger på 3,2-3,3 liter per nautisk mil. Turtallet holder seg på et drifts- og støymessig behagelig nivå, mellom 2800 til 3200 o/m – godt under toppturtallet på 3540 o/m.

SPORTSLIG: Leader 36 er lettkjørt og leken, størrelsen tatt i betrakting.

SPORTSLIG: Leader 36 er lettkjørt og leken, størrelsen tatt i betrakting. Foto: FOTO: Jeanneau

COCKPIT: Du har mange muligheter under hardtopen på Sportop, men den beste er nok å nyte finværet fra solsengen akter.

COCKPIT: Du har mange muligheter under hardtopen på Sportop, men den beste er nok å nyte finværet fra solsengen akter. Foto: FOTO: Jeanneau

Overrasker under dekk

Båten finnes både i en åpen DC-aktig utgave, og Sportop-versjonen vi kjører. Da har du et hardtoptak trukket godt utover aktersofaen, og en takluke gir lys og luft over førerplassen på fine dager. Og nettopp på soldager får cockpiten vist seg fra sin beste side. På U-sofaen vippes seteryggen akter kjapt rundt og blir en flott solplatting for to. Er ikke det luftig nok, kan man også nyte livet på to solputer forut på dekk.

På styrbord finner du en utebysse og to sittebenker på hver side for fører og copilot. I Norge synes vi kanskje ikke så mye om en solseng foran i cockpit. Men på de kjølige soldagene vi har en del av her nord, er det i alle fall et lunt sted å slikke sol. Og når du skjønner hvorfor den er der, forsvinner en eventuell irritasjon:

For når du forsvinner under dekk og bak i akterkabinen, er det både god høyde under taket, en sofa og takhøyt skap under den opphøyde solsengen i cockpit. Så kanskje er det slik at ideen om en rommelig akterkabin kom først, og det mest praktiske å plassere på toppen var en solseng …? Uansett, her det også plass til to køyer – en dobbel og en enkel. Dermed blir akterkabinen både praktisk og fleksibel.

Les også: Høy wow-faktor

PLASS FOR TRE: Akterkabinen nyter godt av takhøyden, som riktignok stjeler noe plass i cockpit. God sofa, bra skapplass og tre soveplasser er ikke verst.

PLASS FOR TRE: Akterkabinen nyter godt av takhøyden, som riktignok stjeler noe plass i cockpit. God sofa, bra skapplass og tre soveplasser er ikke verst. Foto: FOTO: Jeanneau

PRIVAT AVDELING: Når kvelden kommer, lukker du skyvedøren og har både sofagruppe og nattero for deg selv.

PRIVAT AVDELING: Når kvelden kommer, lukker du skyvedøren og har både sofagruppe og nattero for deg selv. Foto: FOTO: Jeanneau

Smart triks

Midt- og baugseksjon er et stort, åpent område. De lyse fargene og romfølelsen gjør at båten kjennes noen fot større enn den faktisk er her nede under dekk. En liten stund lurer du på hvordan privatlivet for dem som sover på dobbeltkøya i baugen vil være med så åpen løsning. Men når du finner skyvedøren og lukker den inntil, blir det ekte lugarfølelse forut.

Jammen har Jeanneau-designerne funnet plass til en liten sofakrok med bord der man kan trekke seg tilbake for et lett måltid og noe godt i glasset. I midtseksjonen ligger hovedbyssa på babord side, mens toalett- og dusjrom på styrbord har en felles inngang. Under dekk på Jeanneau Leader 36 er gode med andre ord jevnt fordelt.

Les også: Først ute av framtidens Bavaria-modeller

BYSSE: Lyse materialer gjør det hyggelig å lage mat, selv under dekk. I bakkant inngangen til akterkabinen.

BYSSE: Lyse materialer gjør det hyggelig å lage mat, selv under dekk. I bakkant inngangen til akterkabinen. Foto: FOTO: Jeanneau

ÅPEN LØSNING: På dagtid er sofagruppen og den store dobbeltkøya en del av inneområdet i Leader 36.

ÅPEN LØSNING: På dagtid er sofagruppen og den store dobbeltkøya en del av inneområdet i Leader 36. Foto: FOTO: Jeanneau

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning