Jeanneau er stolte av suksessen de har med Prestige – premiummerket som bygger luksusbåter mellom 42–55 fot og har en egen yachtdivisjon med enda større båter fra 62 til 75 fot (les prøvekjøring her).

– Egentlig hadde vi tenkt å vise fram vår nye Prestige 680 her i Cannes, sier markedssjef Adrien Berton. Men etterspørselen har vært så stor at vi ikke klarte å avse en båt. Derfor måtte vi nøye oss med facelift-versjonen av Prestige 550, forklarer han. Det er en av våre mest populære modeller, vi passerer sannsynligvis 200 båter i løpet av 2016.

Det er tall vi i Skandinavia forbinder med bestselgende båter i 5–6 meters klassen, men her snakker vi om en stor luksusbåt med startpris på rundt 10 millioner kroner. Ifølge Berton er den bevisste satsingen på markeder utenfor Europa årsaken til den solide etterspørselen. I tillegg mener verftet at Prestige-merket tilbyr den samme opp­levelsen som dyrere båter i samme størrelse og tross prislappen gir mye for pengene.

Jeg innrømmer ærlig at referansegrunnlaget på båter til over 10 millioner er heller tynt, men rent umiddelbart er det ingen stor nedtur å komme om bord i Prestige 550. Det nye interiøret i grå eik har man knabbet fra 680-modellen. I forhold til den mer tradisjonelle, brune standardinnredningen gir det et preg av moderne luksus. Stilen minner om en kostbart innredet leilighet og prisen på drøyt 110 000 kroner lar seg forsvare når du allerede har brukt over 10 millioner på båt og vil imponere omgivelsene enda mer.

LUFTIG: Cockpitsalongen er på moderne vis et stort, sammenhengende område med en gigantisk skyvedør i glass akter og store vindusflater hele veien rundt. Det gir lys. luft og panoramautsikt til omgivelsene.

LETTKJØRT: I motorrommet sitter det to Cummins-diesler på 600 hk hver. Utstyrt med Zeus-poder og joystickstyring skal nesten 20 tonn båt kunne styres med fingertuppene.

Langtrukken og elegant med flybridge

Utvendig er Prestige 550 en relativt konservativ, men pent utformet flybridgebåt. Med total lengde på nesten 18 meter tåler båten det høye flybridgeoverbygget og ser fortsatt langtrukken og elegant ut. Og for dem som ikke setter pris på toppetasjen, finnes coupéversjonen Prestige 550 S.

Personlig synes jeg flybridge på en båt av denne størrelsen og typen er et stort fortrinn. Særlig i vårt klima, der man må nyte de solstrålene man får på båttur. Og med pent vær, en mild bris og rundt 17–18 grader i luften inntar jeg gjerne styreposisjonen på toppen når vi stikker stil sjøs med Prestige 550. Her sitter du på et greit dobbeltsete til venstre for midten, mens en stor solseng og loungesofa tar resten av plassen forut. Helt akter på flybridge er det en sofagruppe for dem som ikke vil slange seg i solen.

I motorrommet sitter det to Cummins-diesler på 600 hk hver. Utstyrt med Zeus-poder og joystickstyring skal nesten 20 tonn båt kunne styres med fingertuppene. Og det fungerer forbløffende i praksis, selv om ikke flybridgeposisjonen er den fortrukne for finmanøvrering i havn. Vår testbåt har en ekstra styreposisjon i tillegg til flybridge og cockpit, og det er fra akterdekket du har best oversikt når båten på middelhavsvis bakkes inn mot brygga. Clutch-systemet på Zeus-podene slår inn mykt og tillater fin­dosering av kreftene. En garvet storbåtskipper vil nok synes at ferdighetsterskelen blir vel lav, men selv om båten er lettmanøvrert, skal du fortsatt følge med i timen. Den vanligste begynnerfeilen er at det går for fort når man nærmer seg brygga.

GOD REKKEVIDDE: I det typiske marsjfartområdet på 21–24 knop ligger forbruket på 180–190 liter diesel per time. Tankvolum på 2200 liter gir solid rekkevidde.

Tekniske data:

  • Lengde, total: 17,92 m
  • Lengde, skrog: 16,14 m
  • Tørrvekt: 17 700 kg
  • Bredde: 4,79 m
  • Dypgang: 1,17 m
  • Drivstoff: 2 200 l
  • Vann: 800 l
  • Køyeplasser: 6+1
  • Toppfart: 30 knop
  • Marsjfart: 24 knop
  • Forbruk: 193 l/time ved 24 knop
  • Generator: 11 eller 17,5 kW
  • Motor: 2x600 hk Cummins 8,3 liter
  • Drift: Zeus podsystem

Solid og komfortabel

Ute av havna lar vi Prestige 550 få strekke på kreftene. Toppfart på 30 knop er mer enn raskt nok for en båt av denne typen, og det kjennes mest naturlig å senke turtallet og holde seg i det typiske marsjfartområdet på 21–24 knop. Da ligger forbruket på 180–190 liter diesel per time, med solid rekkevidde takket være tank på 2 200 liter.

Mange vil nok synes rolig gange i 8–10 knop er en fin måte å komme seg langs kysten. Da er det lunt på flybridge og forbruket langt mer beskjedent. Rolige dønninger ruller inn fra Middelhavet og passer fint både til skroget og marsjfart på drøyt 20 knop. Selv om det er mye innredning som kan bevege seg og lage lyd, virker Prestige 550 solid, komfortabel og fast i fisken.

Vel tilbake i havn er det tid for å gå gjennom innredningen i detalj. Cockpit­salongen er på moderne vis et stort, sammenhengende område med en gigantisk skyvedør i glass akter og store vindusflater hele veien rundt. Det gir lys. luft og panoramautsikt til omgivelsene. Helt akter på venstre side ligger byssa, med god plass og de innretningene du er vant med hjemmefra. Alt fra induksjonstopp til oppvaskmaskin er mulig, siden båten kan leveres med generator på 11 eller 17,5 kW. Under trappa ned til kabinområdet forut er det plass til vaskemaskin med tørketrommel.

WOW-FAKTOR: For en middels vant nordmann er wow-faktoren høy. Myke tepper, elegant indirekte LED-belysning, pene farger og lekre materialer setter stemningen.

Eierkabin med wow-faktor

Men før vi kommer så langt, tar vi turen ned trappa på høyre side akter. Her kommer du ned til eierkabinen. Her kan man trekke seg tilbake og være i fred når man har lyst, uten gjennomgang eller forstyrrelser. Uten tvil båtens fineste rom og et av de viktigste argumentene for å velge nettopp Prestige 550.

For en middels vant nordmann er wow-faktoren høy. Myke tepper, elegant indirekte LED-belysning, pene farger og lekre materialer setter stemningen. En dobbeltkøye på sokkel troner midt i rommet, men plassen rundt er stor nok til en fin sittegruppe for to på den ene siden. Den forreste delen av kabinen er dominert av et flott bade/toalettrom med gjennomgang til et walk-in closet på venstre side. Ikke noe problem å holde smokingen og gallakjolen i form her.

Tilbake i cockpit igjen tar vi steget opp fra bysseområdet, og til den rommelige sittegruppen. Et allrom der man kan sitte på transportetapper i kontakt med førerplassen, der man slapper av i havn eller inntar måltider. Det elektrisk høydejusterbare og utklappbare bordet skal fungere til mange formål, men akkurat som spiseplass vil nok ikke salongen fungere helt optimalt. Til det blir sittestillingen litt unaturlig. For de lange middagsselskapene finner man kanskje heller et sted i land.

HØY STANDARD: De to kabinene har felles dusj/toalett, men du kan også bestille båten med separat toalett for hver lugar. Da ryker imidlertid plassen for walk-in closet i eierlugaren.

Gjesteplasser forut

Forut er det nedgang til gjesteavdelingen. Her er det to kabiner, den fineste av dem fremme i baugen. Her er omtrent som i en eierlugar i en 40-foter med midtplassert dobbeltkøye som også kan dras fra hverandre og bli to enkeltkøyer. Den minste kabinen ligger på venstre side der to enkeltkøyer kan skyves sammen til en dobbelt.

De to kabinene har felles dusj/toalett, men du kan også bestille båten med separat toalett for hver lugar. Da ryker imidlertid plassen for walk-in closet i eierlugaren. Helt slutt på overnattingsmulighetene er det fortsatt ikke. En mannskapslugar helt akter med nedgang fra akterdekket har en enkel køye og toalettrom. Kanskje det eneste stedet om bord som ikke er helt i 10-millioners klassen. Men godt nok for de aller fleste.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!