Høysesong for snøskred

Utrolig drama: Kjell tviholder på hagla mens munnen og luftveiene fylles opp av snø

Fjellvante Kjell Han­stad var blant de sis­te noen ville tro kun­ne bli tatt av skred. Men like ved sin egen hytte gikk det li­ke­vel galt.

Pluss ikon
ADVARER ANDRE: Selv de mest fjellvante kan gå på en smell.
ADVARER ANDRE: Selv de mest fjellvante kan gå på en smell. Foto: Kjell Hanstad

Andre februar 2008 var Kjell Han­stad på hyt­ta ved Altevann i Troms sam­men med søn­nen John, hans sam­bo­er og de­res to barn. Det var lør­dag, og Han­stad skulle jak­te rype i om­rå­det rundt fjel­let Naidon, som lig­ger like ved.

Stor snøskredfare: Her kan du sjekke snøskredvarslene

– Det had­de snødd i lø­pet av uka, så det var kommet cir­ka 40 cen­ti­me­ter ny­snø, forteller Han­stad.

Klokken 08.30 spente han på seg ski­ene, tok hag­la over skuld­eren og la i vei fra hyt­ta.

– Da jeg be­gyn­te å gå, skjøn­te jeg at det kun­ne være skredfare. Snø­en un­der meg kol­lap­set på en måte da jeg gikk på den. Det er et klas­sisk tegn på skred­fa­re, så jeg be­stem­te meg for å være for­sik­tig. Og det var jeg også, forteller Han­stad.

Hanstad er en svært fjell­vant mann. Han har gått på Krigs­sko­len, og job­bet i 35 år i Forsvaret som le­der i både felt­av­de­lin­ger og stab. Han er ak­tiv je­ger og fis­ker, og dri­ver sin egen guide­virk­som­het med base i Bar­du, hvor han er født. Han har fle­re skred­kurs på CV-en, og har til og med lært opp både nors­ke og uten­lands­ke sol­da­ter i snøskredhåndtering.

Ved Naidon be­ve­get han seg for­sik­tig gjen­nom land­ska­pet. Hol­dt seg til ryg­ger, og unn­gikk brat­te par­ti­er. I lø­pet av tu­ren flyttet han seg høy­ere og høy­ere opp på Naidon, men det ble in­gen rype.

Ved Altevann be­gyn­ner det å mørk­ne rundt klok­ka tre på et­ter­mid­da­gen i feb­ruar, og Han­stad hadde for­talt søn­nen sin at han skulle være til­ba­ke på hyt­ta om­trent da. Han valgte en rute han hadde gått man­ge gan­ger før.

– Jeg gikk på et flatt par­ti på fjel­let. Da jeg kom til kan­ten på fjel­let, kun­ne jeg se ned på hyt­ta som lig­ger cir­ka 400–500 høy­de­me­ter ne­den­for. Den fjell­si­den har jeg rent ned på ski man­ge gan­ger før, og jeg har ald­ri opp­levd el­ler sett at det har gått skred der, forteller Han­stad.

Les også: Super jakke for aktivitet i kaldt vær

<b>SKRED:</b> Takket være hagla ble Hanstad funnet etter å ha ligget over en time under snøen.
SKRED: Takket være hagla ble Hanstad funnet etter å ha ligget over en time under snøen. Foto: Illustrasjon, Steen Redder

– Her er det far­lig!

Like etter klokken to på ettermiddagen satte Hanstad utfor fjell­si­den i ret­ning hyt­ta. Men ak­ku­rat idet han kom over kan­ten, merket den da 54 år gamle Hanstad at det var alt­for mye snø. «Her er det far­lig», tenkte han.

30 gra­der

– Den vik­tig­ste lær­dom­men er at man skal unn­gå ter­reng med over 30 gra­ders hel­ling. Der jeg ble tatt, er det ak­ku­rat 30 gra­ders hel­ling. Og der­som man opp­le­ver en slik trau­ma­tisk hen­del­se, som å bli tatt av snø­skred, er det vik­tig å be­­-
­ar­bei­de opp­le­vel­sen in­nen
48 ti­mer, sier Han­stad.

– Jeg stop­pet, og skulle til å snu for å gå til­ba­ke i sam­me spo­ret for å finne en an­nen vei ned. Men ak­ku­rat da jeg stop­pet, hø­rte jeg et vold­somt drønn, for­tel­ler han.

I side­sy­net så Han­stad at det for­met seg en sprekk i snø­en 40 me­ter over ham. For­an ham så han at snø­en be­gyn­ner å bøl­ge seg, og at det be­gyn­te å renne ­blok­ker med snø ned­over.

– In­stink­tivt be­gyn­te jeg å rive av meg sta­ve­ne, og fikk dratt hagle­strop­pen over ho­det. Jeg har lært at der­som man blir tatt av skred, må man prø­ve å hol­de seg på over­fla­ten. Men så len­ge man har ski og sta­ver, kan man bli låst fast og dratt ned i snø­mas­se­ne, sier Han­stad.

Men snø­massene kom­ for fort. Han­ rakk ikke å få av seg ski­ene og sek­ken, og i frykt for at hag­la, som var ladd, skulle gå av, hol­dt han den fast i kol­ben.

– Det før­s­te jeg ten­kte, var at det­te skal gå bra. Det­te skulle jeg kla­re!

Han fikk en merkelig fø­lel­se av å stå stille mens snø­en ra­ste. I vir­ke­lig­he­ten var han i full fart på vei ned­over fjell­si­den.

Les også (+) Truger for hytte og topptur

HVITT MARERITT: Kjell Hanstad ble tatt av snøskred i fjellsiden på Naidon ved Altevatn. Foto: Kjell Hanstad

Holder på å druk­ne

I skredet kjemper Hanstad en fe­brilsk kamp for å hol­de seg opp­reist mens han går kast i kast ned­over. Han faller over ende, men kla­rer likevel å rei­se seg opp igjen. Det 400 meter bre­de flak­skre­det fører ham 100 me­ter ned­over fjell­si­den. Det nes­te han hus­ker, er at han blir kas­tet bak­over i en vold­som kraft og lan­der med krop­pen skrått ned­over i snø­en.

Da skre­det er over lig­ger han i 45 gra­ders vin­kel med an­sik­tet vent opp­over. Bei­na er nes­ten i spa­ga­ten. Han har venst­re­hån­den over mun­nen. I høy­re­hån­den hol­der han hag­la på strak arm. Over ham hø­res fire–fem kor­te drønn, så blir det stil­le. Han sitter fastlåst som i en skrustikke.

– Jeg hadde snø i mun­nen og luft­vei­ene, og snø i hele an­sik­tet. Jeg hol­dt på å druk­ne, jeg har­ket og hos­tet, men fikk gra­vd ut snø av mun­nen med venst­re­hån­den. Og plut­se­lig fikk jeg luft, erindrer Han­stad.

– Det nes­te jeg hø­rte, var min egen stem­me som skrek om hjelp.

<b>SKREDOMRÅDET:</b> To da­ger et­ter skre­det, dro hele fa­mi­li­en opp til om­rå­det hvor Hanstad ble begravd av snømassene.
SKREDOMRÅDET: To da­ger et­ter skre­det, dro hele fa­mi­li­en opp til om­rå­det hvor Hanstad ble begravd av snømassene. Foto: Kjell Hanstad

Hard som be­tong

Fra midt på brys­tet og opp har Han­stad snø­blok­ker over seg. Han får luft og ser små hull i snø­en over som slip­per inn lys. Det gir en slags be­ro­li­gen­de ef­fekt. Den ne­der­ste de­len av krop­pen er dek­ket av hardpakket snø – hard som be­tong. Han forsøker å røre bei­na, men de er helt låst. Han­ snakker høyt til seg selv i et forsøk på å bevare roen. Sier at alt skal gå bra.

Men så kom­mer pa­nik­ken og frykten for å miste bevisstheten. Han be­gyn­ner å hy­per­ven­ti­le­re, og kjen­ner et vold­somt press på brys­tet. «Pust ro­lig», tenker han, og kla­rer det noen se­kun­der før han be­gyn­ner å hy­per­ven­ti­le­re igjen.

<b>MANGE OFRE:</b> Siden vintrene 2002/03 og frem til og med mai 2020 har 79 mennesker omkommet i snøskred i Norge. Andre januar 2019 omkom fire utenlandske skiturister da de skulle bestige Blåbærtinden i Tamokdalen (bildet).
MANGE OFRE: Siden vintrene 2002/03 og frem til og med mai 2020 har 79 mennesker omkommet i snøskred i Norge. Andre januar 2019 omkom fire utenlandske skiturister da de skulle bestige Blåbærtinden i Tamokdalen (bildet). Foto: Josten Aasen/NVE

– Jeg var døds­redd sam­ti­dig som jeg kla­rte å ta meg sam­men og ten­ke ra­sjo­nelt. Jeg viss­te at jeg var ale­ne, og at in­gen had­de sett meg el­ler fått med seg hva som had­de skjedd, for­tel­ler han.

Et­ter hvert kla­rer Han­stad å dytte vekk litt snø rundt an­sik­tet og brys­tet med venst­re­hån­den. Han får også løs høy­re­ar­men, mens hag­la står fast i snø­en over ham.

Les også (+) Hva gjør deg til en god jeger?

Leg­ger igjen be­skjed

Klokken er blitt 14.25. Van­lig­vis har Han­stad mo­bil­te­le­fo­nen lig­gen­de i buk­se­lom­ma, men for an­led­nin­gen har han lagt den i bryst­lom­ma på ano­rak­ken for å hol­de den varm. Han får lir­ket den ut, og med te­le­fo­nen noen cen­ti­me­ter fra an­sik­tet lykkes han å ringe det sis­te bruk­te num­me­ret: til hans sam­bo­er – nå ek­te­fel­le – Re­gi­na.

– Det slo meg ikke å rin­ge 113 el­ler noe sånt, men jeg ten­kte at jeg måtte vars­le Re­gi­na for­di hun er godt kjent i om­rå­det. Jeg kunne for­kla­re henne hvor jeg lå, sier Han­stad.

Hjem­me i stua i Bar­du rin­ger Re­gi­nas te­le­fon, men hun er på vas­ke­rom­met og vas­ker klær. Hun hø­rer te­le­fo­nen, men vel­ger å gjø­re seg fer­dig. Han­stad leg­ger igjen en be­skjed på sva­re­ren.

– Det nes­te jeg ten­kte var at jeg måtte vars­le søn­nen min, John, som var nede på hyt­ta. Jeg kla­rte å finne frem num­me­ret hans, og rin­ge ham.

<b>FARLIG IDYLL:</b> Det ser vakkert ut, men fjellsidene kan være for­ræderske. På bildet er et tørt flakskred utløst av sol i Hurrungane.
FARLIG IDYLL: Det ser vakkert ut, men fjellsidene kan være for­ræderske. På bildet er et tørt flakskred utløst av sol i Hurrungane. Foto: Birgit K. Rustad/NVE

– Hjelp meg! Slå alarm!

John, sam­bo­e­ren hans og to kom­pi­ser hol­der på ute ved hyt­ta da te­le­­fo­nen rin­ger.

– Vi hør­te noen drønn, men tenk­te ikke noe sær­lig over det. Så rin­gte Kjell, og det enes­te jeg hø­rte, var et skrik før vi ble brutt, forteller John.

Han rin­ger opp igjen, og får kon­takt med faren som for­tel­ler at han er tatt av skred. John og kom­pi­se­ne hi­ver seg på scoo­te­ren og kjø­rer ned mot van­net for å få bedre over­sikt over fjell­si­den. De ser hvor ras­et har gått, og drar opp­over gjen­nom sko­gen mot skred­om­rå­det.

I farten glem­mer de både spa­de og ski. Fo­ku­set er å kom­me seg ras­kest mu­lig opp til skre­det, men un­der­veis kjø­rer de seg fast i snø­en fle­re gan­ger. De bestemmer seg for at John og den ene kom­pi­sen skal fort­set­te til fots opp fjel­let, mens den and­re kom­pi­sen drar løs snø­scoot­e­ren og deretter prø­ver å finne en an­nen rute opp.

Kl. 14:35: I Bar­du sjek­ker Re­gi­na en­de­lig te­le­fon­sva­re­ren. Be­skje­den Han­stad har lagt igjen, er pre­get av pa­nikk: «Hjelp meg! Jeg er gått i et snø­skred, Re­gi­na, rett opp ved hyt­ta. Oppe i Naidon. Jeg sit­ter fast, Re­gi­na. Slå alarm! Hjelp! (hy­per­ven­ti­le­ring)».

Re­gi­na vars­ler AMK i Tromsø, som sen­der he­li­kop­ter og la­vi­ne­hun­der. Så rin­ger hun til­ba­ke til Han­stad og for­tel­ler at hun har vars­let AMK..

Les også (+) Den erfarne jegeren hadde aldri gjort feil – ble straffet hardt for ulvejakt-tabbe

<b>VOLDSOMME KREFTER:</b> Skred i Sunndalen.
VOLDSOMME KREFTER: Skred i Sunndalen. Foto: Andreas Taurisano/NVE

Ser hag­la

Un­der snø­mas­se­ne kan Han­stad se at det be­gyn­ner å bli mørkt, og med mør­ket kom­mer fryk­ten for at in­gen skal kla­re å finne ham. Han ten­ker også på at det kan gå fle­re ras og at han kan bli begravd enda dy­pe­re. Så rin­ger nød­sen­tra­len. De stil­ler test­spørs­mål for å sjek­ke om Han­stad er ved sine ful­le fem. De vil også vite om han er ale­ne, el­ler om det er fle­re sam­men med ham.

Klokken er blitt nesten halv fire da Jon og ka­me­ra­te­ne job­ber seg opp snø­skred­om­rå­det. Svet­ten renner. Det kjen­nes som om alt går uhyggelig tregt.

– Plut­se­lig hø­rte jeg fa­ren min skri­ke, og fikk øye på noe mørkt og langt i land­ska­pet, sier John.

In­stink­tivt be­ve­ger de seg mot den mør­ke «stok­ken», og da de er nær nok, ser de at 30 cen­ti­me­ter av et hagle­løp stik­ker opp av snø­en. Med bare fing­re­ne be­gyn­ner de å gra­ve.

– Jeg har job­bet som brann­mann i man­ge år, og jeg har vært med på fle­re red­nings­ak­sjo­ner, men det er noe helt an­net når det gjel­der en av dine egne, me­ner John.

Cirka klokken halv fire ser far og sønn hver­and­re igjen, an­sikt til an­sikt.

– Den fø­lel­sen, da søn­nen min rakte ned hån­da, helt ube­skri­ve­lig. Hverken han el­ler jeg kla­rte å si et ord, sier Han­stad.

Les også (+) Rundt omkring i Norge finnes tusenvis av hemmelige hytter

<b>HENDELSESFORLØPET:</b> Kjell Hanstad lå begravd under snøen i over en time.
HENDELSESFORLØPET: Kjell Hanstad lå begravd under snøen i over en time.

Ned­kjølt og ut­mat­tet

Da han omsider blir gravd helt frem, er Han­stad så ned­kjølt og ut­mat­tet at hele kropper rister og skjelver. Han kla­rer hverken å gå el­ler stå, og blir plas­sert på scoo­te­ren. Nede ved van­net ven­ter he­li­kop­te­ret og le­gen. Det ender med at Hanstad blir un­der­søkt på hyt­ta. Han er for­slått, men har in­gen brudd­ska­der. Le­gen me­ner at han ikke tren­ger å dra til sy­ke­hu­set, og at det beste han kan gjø­re, er å be­ar­bei­de opp­le­vel­sen sam­men med fa­mi­li­en.

– To da­ger se­ne­re var jeg oppe i om­rå­det igjen, denne gangen sam­men med beg­ge søn­ne­ne mine og Re­gi­na. Der gra­vde vi frem ski og sta­ver og noe an­net ut­styr. Å se om­rå­det var en del av be­ar­bei­din­gen.

Det hø­rer med til his­to­ri­en at Han­stad og Re­gi­na gikk Norge på langs året et­ter. Han­stad fikk fle­re gan­ger en fø­lel­se av utrygg­het i fjel­let, selv om det ikke var noen re­ell fare.

I 2015 var han som lokallagsleder i Bardu Røde Kors med på å redde en mann som var tatt av snøskred bare fem kilo­meter fra der han selv ble rammet. I dag, 13 år et­ter hen­del­sen, er et­ter­virk­nin­ge­ne bor­te, og hvert år er Han­stad på ry­pe­jakt ved hyt­ta.

De verste snøskredulykkene i Norge

<b>35 ÅR SIDEN:</b> 5. mars 1986 omkom 16 unge, verne­pliktige soldater i Vassdal-ulykken.
  • 12. februar 1868: Imangen/Kletthamranskredet, Klevgårdane i Oppdal, Sør-Trøndelag. 32 døde
  • 16. februar 1679: Skylstadskredet, Norang, Ørsta i Møre og Romsdal. 28 døde
  • 16. februar 1679: Valsetskredet, Bondalseidet, Ørsta i Møre og Romsdal. 27 døde
  • 1. januar 1770: Otåla-ulykken (snøskred og flodbølge), Hjørundfjorden, Ørsta i Møre og Romsdal.
  • 27 døde
  • 7. mars 1956: Flere snøskred i Lofoten og Vesterålen. 20 døde
  • 8. mars 1906: Steine-ulykken, Steine, Vestvågøy i Nordland. 19 døde
  • 15. februar 1846: Sætrefonna, Sæter i Sunnylven, Stranda i Møre og Romsdal. 18 døde
  • 25. mars 1755: Hagefonna, Sætre og Mork, Ørsta i Møre og Romsdal. 17 døde
  • 16. februar 1679: Jamtefonna, Valldal, Norddal i Møre og Romsdal. 16 døde
  • 10. februar 1836: Vatlestad-ulykken, Øvstedalen, Sogndal i Sogn og Fjordane. 16 døde
  • 5. mars 1986: Vassdal-ulykken, 16 vernepliktige soldater fra tropp 2 i ingeniørkompaniet i Brigade Nord omkom da et snøskred løsnet fra fjellet Storebalak i Vassdalen på grensen mellom Nordland og Troms. Ulykken skjedde under NATOs vinterøvelse Anchor Express.
  • 16. mai 2010: Vefsn, 4 personer omkom da et turfølge med 8 skigåere ble tatt av sørpeskred ved Jamtfjellet cirka 20 km sør for Mosjøen.
  • 19. mars 2012: Kåfjord, 5 skikjørere omkom etter å ha blitt tatt av skred på vei ned fra fjellet Sorbmegaisa (1288 moh.) i Lyngen-området cirka 65 km øst for Tromsø.
  • 14. april 2014: Øksendal, 4 personer omkom i et snøskred da de var på topptur i området ved Litlskjorta cirka 15 km vest for Sunndalsøra.
  • 26. mars 2013: 3 personer på snøscooter omkom etter å ha blitt tatt av snøskred i Tromdalen på Senja.
  • 2. januar 2019: Tamokdalen, 4 utenlandske skiturister omkom i snøskred da de skulle bestige Blåbærtinden (1442 moh.) fra Tamokdalen.
  • Siden vintrene 2002/03 og frem til og med mai 2020 har 79 mennesker omkommet i snøskred i Norge. De fleste ble tatt av skred mens de var på tur. Det er særlig skikjørere og folk på scooter som er blitt rammet.

Kilde: Astor Furseth, Norsk Skredfaglig Forening, Norges Geotekniske Institutt og Varsom.no

Denne saken ble første gang publisert 02/02 2021, og sist oppdatert 23/02 2021.