Himmelens giganter

Historiens 10 største flyvende maskiner: Led tragiske skjebner

Størst, tyngst, eller bare enorm og rar. Flyhistorien er full av eksempler på digre farkoster man knapt skulle tro kunne fly. Vi har tatt en kikk på ti av verstingene.

<b>TRAGISKE SKJEBNER:</b> Verdens største flygende maskiner har alle mye til felles. Som oftest pleier de ikke å vare lenge i tjeneste.
TRAGISKE SKJEBNER: Verdens største flygende maskiner har alle mye til felles. Som oftest pleier de ikke å vare lenge i tjeneste. Foto: Getty Images/Alexey Furman/Wikimedia Commons
Publisert

I desember 1903 fikk Wright-brødrene sin første flyvemaskin i lufta.

I løpet av de neste 120 årene har verden gått gjennom enorme endringer, og menneskeskapte flyvende maskiner har vært med på hvert svev av den spennende ferden.

Vi har tatt en nærmere kikk på 10 av de aller største flyvende maskinene vi mennesker har klart å mane fram.

Antonov An-225 Mriya

Med en lengde på 84 meter og maksimal avgangsvekt på 640 tonn er Antonov An-225 Mriya det lengste og tyngste flyet som noensinne er bygget.

Opprinnelig ble flyet, som bare fullført i ett eneste eksemplar, bygget i Sovjetunionen, nærmere bestemt på Antonov-fabrikken i Ukraina, for å frakte romfergen Buran på ryggen.

<b>STØRSTE FLY: </b>Antonov An-225 Mriya var verdens største fly. Her avbildet på Hostomel-flyplassen i Ukraina i 2016.
STØRSTE FLY: Antonov An-225 Mriya var verdens største fly. Her avbildet på Hostomel-flyplassen i Ukraina i 2016. Foto: Getty images/Anadolu

Etter at romferge­programmet ble kansellert, ble An-225 gjort om til rent transportfly. Så langt har det satt 240 ulike verdensrekorder i løfting, og har også fraktet den tyngste gjenstanden i lufta noensinne. Det var en kraftverks­generator på 189 tonn.

Flyet har landet i Norge én gang, for å frakte militært utstyr til Afghanistan.

Navnet Mriya betyr faktisk drøm på ukrainsk, og etter Sovjet­unionens oppløsning var flyet nærmest et nasjonal­symbol for Ukraina.

Vi skriver var, fordi Russland tidlig i invasjonen bestemte seg for å tilintetgjøre Ukrainas store stolthet som sto i sin spesialbygde hangar ved Hostomel-flyplassen.

<b>ØDELAGT:</b> Restene av Antonov An-225 Mriya, etter at russiske styrker ødela flyet i april 2022 i de første ukene av krigen i Ukraina.
ØDELAGT: Restene av Antonov An-225 Mriya, etter at russiske styrker ødela flyet i april 2022 i de første ukene av krigen i Ukraina. Foto: Getty Images/Alexey Furman

Det foreligger planer om gjenoppbygging. Det finnes nemlig et fly nummer to som aldri ble bygget ferdig. Men det gjenstår å se om det lar seg gjøre.

Les også: Gigantflyet ble bombet i stykker. X-faktoren befinner seg i en hangar noen kilometer unna

Linke-­Hofmann R. II

Da Tyskland utviklet kjempe­bombe­flyet Linke-­Hofmann R. II under 1. verdens­krig, brukte de tregangeren på et vanlig enmotors jagerfly­design.

Selv om flyet hadde fire serie­koblede motorer, fikk den kun én propell. Med 6,9 meters diameter var propellen den største som har sittet på et fly, og det er også det største en-propell­flyet som noensinne er bygget.

<b>STØRST PROPELL: </b>Linke-­Hofmann R. II var over 20 meter langt og hadde et vingespenn på 41 meter. Det var propellen på flyet som slo rekorder, med sine 6,9 meter i diameter var det den største propellen på et enmotorsfly noen sinne.
STØRST PROPELL: Linke-­Hofmann R. II var over 20 meter langt og hadde et vingespenn på 41 meter. Det var propellen på flyet som slo rekorder, med sine 6,9 meter i diameter var det den største propellen på et enmotorsfly noen sinne. Foto: Wikimedia Commons

Aero Spacelines Super Guppy

Aero Spacelines Super Guppy fortjener betegnelsen verdens mest gravide fly.

Det abnorme skroget stammer fra passasjerflyet Boeing Stratocruiser fra 1950-tallet som senere ble ombygd for å kunne frakte store gjenstander luftveien.

<b>GRAVID:</b> Aero Spacelines Super Guppy har et karakteristisk utseende. Skroget buler ut på toppen, og det kan se ut som flyet er gravid.
GRAVID: Aero Spacelines Super Guppy har et karakteristisk utseende. Skroget buler ut på toppen, og det kan se ut som flyet er gravid. Foto: NASA

Blant annet brukte Airbus-fabrikken tidligere Super Guppy for å frakte halvferdige flyskrog.

Fortsatt flyr ett eksemplar som er eid av NASA.

Les også: (+) Jagerflyet var sensasjonelt bra, men så kom sjokkbeskjeden: «Den f … drittsekken har kansellert hele prosjektet»

Hughes H-4 Hercules

Med det lite smigrende kallenavnet «Gran-gåsa», siden flyet var en heltre-konstruksjon, topper Hughes H-4 Hercules listen som verdens største flybåt, og det største vingespennet (97,54m) på noe fly noensinne.

<b>GÅSA :</b>Hughes H-4 Hercules var et ambisiøst prosjekt, som viste seg å være for ambisiøst. Aldri fikk det fraktet tusenvis av tropper over Atlanterhavet. Det fikk så vidt kjenne luft under vingene, da det ble med en eneste flytur.<b> </b>
GÅSA :Hughes H-4 Hercules var et ambisiøst prosjekt, som viste seg å være for ambisiøst. Aldri fikk det fraktet tusenvis av tropper over Atlanterhavet. Det fikk så vidt kjenne luft under vingene, da det ble med en eneste flytur. Foto: Wikimedia Commons

Flyet skulle frakte tropper over Atlanterhavet under 2. verdenskrig, men ble ikke ferdig før krigen var over.

Det fløy bare én eneste gang, bare så vidt over havnebassenget i Long Beach, før det ble satt på vannet for godt.

Convair XC-99

Her er svaret hvis du lurer på hvordan verdens største landbaserte stempelmotorfly så ut. Convair XC-99 var et transportfly videreutviklet fra bombeflyet B-36.

På de to lastedekkene kunne det frakte opp til 400 kamputrustede soldater. Flyet fløy regelmessige transportoppdrag under Korea-krigen, men drivstoffforbruket til de seks motorene var for høyt til at flyet kunne videreutvikles til passasjerfly.

Les også: (+) Én liten detalj var forskjellen på mirakel og tragedie i flyulykken

<b>GAMMEL JUMBO: </b>Kun ett Convair XC-99 ble bygget, men det rakk å logge 7400 flytimer fra 1950 til 1957.
GAMMEL JUMBO: Kun ett Convair XC-99 ble bygget, men det rakk å logge 7400 flytimer fra 1950 til 1957. Foto: Wikipedia

Tu-160 Blackjack

Det russiske Tu-160 Blackjack er både det tyngste kampflyet og det største super­soniske flyet som noen­sinne er bygget.

Det strategiske bombe­flyet med variabel vinge­geometri er fortsatt en hyppig gjest utenfor norskekysten og er blitt brukt til å bombe IS-mål i Syria.

Les også: (+) XB-70 Valkyrie: Verdens raskeste bombefly surfet på lydmuren

<b>KRIGSMASKIN: </b>Tu-160 Blackjack er stadig i luften, og russerne flyr gjerne det supersoniske bombeflyet utenfor norskekysten.
KRIGSMASKIN: Tu-160 Blackjack er stadig i luften, og russerne flyr gjerne det supersoniske bombeflyet utenfor norskekysten. Foto: Tupolev

Messerschmitt Me 323

Messerschmitt Me 323 ble videreutviklet fra glideflyene som skulle vært benyttet ved en invasjon av England i 1940.

Resultatet ble en seks-motors kjempe – det eneste transportflyet under den 2. verdenskrig som kunne transportere en stridsvogn.

Flyene gjorde innsats i Nord-Afrika, men viste seg å være enkle skyteskiver for britiske jagerfly.

<b>LUFTWAFFE-GIGANT:</b>Messerschmitt Me 323 var det eneste transportflyet under den 2. verdenskrig som kunne transportere en stridsvogn.
LUFTWAFFE-GIGANT:Messerschmitt Me 323 var det eneste transportflyet under den 2. verdenskrig som kunne transportere en stridsvogn. Foto: Helmuth Pirath

Mil V-12

Da Sovjetunionen trengte et arbeidsjern av et helikopter til å transportere tunge interkontinentale ballistiske atommissiler, konstruerte de like godt Mil V-12.

Ikke bare én, men to enorme rotorer med 35 meters diameter gjorde jobben med å løfte tungt, høyt og langt, uavhengig av landingsbaner.

Mil V-12 er det største helikopteret som noensinne er bygget, og satte flere verdensrekorder. Blant annet klarte det å løfte 40 tonn nyttelast.

<b>XXL HELIKOPTER:</b> Mil V-12 var 37 meter langt og hadde et vingespenn som strakk seg hele 67 meter, fra vingetupp på den ene rotoren til den andre. Den første av to prototyper fløy for første gang i 1968. Nå står begge helikoptrene på bakken, i to museer i Russland.
XXL HELIKOPTER: Mil V-12 var 37 meter langt og hadde et vingespenn som strakk seg hele 67 meter, fra vingetupp på den ene rotoren til den andre. Den første av to prototyper fløy for første gang i 1968. Nå står begge helikoptrene på bakken, i to museer i Russland. Foto: Wikimedia Commons

Hughes XH-17

Hughes XH-17 var like sjarmerende som en vanlig industriell heisekran.

Det ble utviklet på 1950-tallet for US Army, for å kunne løfte opptil 15 tonn. Skroget var satt sammen av deler fra bombefly.

For å spare vekten til et konvensjonelt drivverk, ble luften fra de to turbojetmotorene sendt gjennom de hule rotorbladene ut til dyser i tuppen som fikk rotoren til å dreie etter jetprinsippet.

Les også: (+) «Black Hawk Down»-piloten Mike Ruant til Vi Menn: – Jeg regnet med en pinefull død

<b>VERSTINGHELIKOPTER:</b> Det estetiske fikk ikke høy prioritet da Hughes XH-17 ble utviklet. Den spartanske og industrielle utformingen ga ikke dette arbeidsjernet de ekstra kreftene som trengtes for å bli en suksess.
VERSTINGHELIKOPTER: Det estetiske fikk ikke høy prioritet da Hughes XH-17 ble utviklet. Den spartanske og industrielle utformingen ga ikke dette arbeidsjernet de ekstra kreftene som trengtes for å bli en suksess. Foto: Wikimedia Commons

Det viste seg å være lite effektivt. Løfteevnen begrenset seg til 4,5 tonn, og maksrekkevidden på 60 kilometer var heller ikke noe å skryte av.

Kun ett eksemplar ble bygget. Det har fortsatt rekorden for verdens største rotordiameter med 39,6 meter.

Hindenburg

Luftskipet Hindenburg er det største luftfartøyet som noensinne har fløyet. Det 245 meter lange tyske luftskipet ble introdusert i 1936 som et alternativ til passasjerskipene som gikk over Atlanteren.

Det hadde et mannskap på 61 og kunne frakte opp til 72 passasjerer i luksuriøse omgivelser.

Hindeburg og søsterskipet Graf Zeppelin fløy nesten tre millioner kilometer før Hindenburg tok fyr og styrtet ved ankomst til New Jersey i 1937.

35 av de 97 om bord omkom, og det betød slutten på luftskips­trafikken.

<b>STØRST AV ALLE: </b>Luftskipet Hindenburg er den største flyvende maskinen laget noen sinne. 247 meter langt med en diameter på 41 meter, rommet det mer enn 200 000 kvadratmeter hydrogengass, som ga det oppdrift.
STØRST AV ALLE: Luftskipet Hindenburg er den største flyvende maskinen laget noen sinne. 247 meter langt med en diameter på 41 meter, rommet det mer enn 200 000 kvadratmeter hydrogengass, som ga det oppdrift. Foto: Wikipedia

Denne saken ble første gang publisert 21/01 2024.

Les også