De verste katastrofene i flyhistorien

Dette er tidenes åtte verste flykatastrofer.

Foto: Thinkstockphotos
Publisert

Det er ingen tvil om at de fleste av oss foretrekker fly som fremkomstmiddel når vi skal tilbakelegge lengre distanser.

Ifølge tall fra IATA (den internasjonale luftfartsorganisasjonen) ble det i fjor foretatt 36,5 millioner flygninger på verdensbasis. Med 414 dødsfall relatert til så mange flygninger utgir dette svært beskjedne prosenter.

Likevel er mange av oss redd for å fly i frykt for å komme ut for en ulykke. Og skulle katastrofen først inntreffe, hjelper det nok heller ikke om du så sitter på de et av de tryggeste setene i flyet.

Nedenfor har vi samlet de verste flykatastrofene.

1. American Airlines flight 11 og American Airlines flight 175

Terrorangrepet 11. september.

Klokken 8:20:40 lokal tid forsvant transpondersignalet fra American Airlines flight 11. Det var det første tegnet på at noe var galt, og man har senere beregnet at kapringen skjedde cirka kl. 8:15.

8:46:30 fløy American Airlines flight 11, en Boeing 767, inn i nordsiden av det nordligste hovedtårnet i Verdens Handelssenter med en hastighet på om lag 790 km/t. Flyet traff tårnet mellom 94 og 98 etasje, pløyde seg veg inn til bæresøylene i sentrum av bygningen, hvor flydrivstoffet (Jetfuel/Jet A-1/Parafin) ble antent og satte igang en intens brann.

9:03:11 fløy United Airlines flight 175, også en Boeing 767, inn i sørsiden av det sørligste tårnet med en hastighet på om lag 980 km/t, dette ble sendt direkte på fjernsyn av fjernsynsselskapene som hadde ankommet for å filme nordtårnet.

Flyet traff tårnet mellom 78 og 84 etasje hvor en intens brann startet.

I tillegg til de 157 passasjerene som var ombord på flight 11 og flight 177 omkom også 2750 som følge av styrtene.

Kilde: Wikipedia

2. American Airlines flight 77

Styrtet i Pentagon 11. september.

Boeing-maskinen ble kapret etter avgang fra Dulles International Airport. Kaprerne tok kontroll over flyet og klokken 9.37 styrtet det i USAs millitære hovedkvarter Pentagon.

I tillegg til de 64 ombord var det også 125 bakkerelaterte dødsfall.

Denne ulykken har også vært rot til mange konspirasjonsteorier. Det har blant annet blitt hevdet av den franske konspirasjonsteoretikeren Thierry Meyssan at det ikke var et kommersielt rutefly som krasjet inn i Pentagon, men at dette i virkeligheten var et militærfly eller en krysserrakett. Meyssans påstander har blitt tilbakevist av amerikanske myndigheter.

Enkelte konspirasjonsteoretikere tror at det aldri ble funnet noen rester av flyet som traff Pentagon. Dette tilbakevises av vitner på stedet. Sprengningseksperten og ingeniøren Allyn E. Kilsheimer var en av de første fagpersonene på stedet. Han forteller at han fant kroppsrester og uniformsrester fra mannskapet på flyet, i tillegg til rester av flyskroget. Kilsheimers vitneutsagn bekreftes av bildebevis fra stedet.

Kilde: Wikipedia

3. United Airlines flight 93

Styrtet i Pennsylvania 11. september.

United Airlines Flight 93 var det fjerde og siste flyet som ble kapret i forbindelse med terrorangrepet 11. september 2001. Flyet tok av fra Newark i New Jersey med San Francisco i California som mål.

I henhold til ordinær rute skulle flyet ta av omtrent samtidig som de tre andre flyene. Men flyet var cirka 25 minutter forsinket da det tok av av klokken 08:42 lokal tid.

Klokken 09:28 ble flyet kapret og kursen deretter endret til Washington DC. Etter at passasjerene gjennom telefonsamtaler fra flyet ble klar over angrepet på World Trade Center forsøkte de å ta tilbake kontrollen over flyet. Men klokken 10:03 ble flyet styrtet av kaprerne i Shanksville i Pennsylvania.

Alle de 44 ombord omkom i styrten.

Kilde: Wikipedia

4. Tenerife-ulykken

To Boeing 747 kolliderte på rullebanen på Los Rodeos-flyplassen på Tenerife i Kanariøyene.

Pan Am Flight 1736 var på vei fra New York. Flyet var den første Boeing 747-maskinen til å bli satt i kommersiell tjeneste. Piloten var Victor Grubbs.

KLM Flight 4805 var på vei fra Amsterdam. Flyet var en Boeing 747-200 med registrering PH-BUF og navn «Rijn». Kapteinen var den erfarne piloten Jacob Veldhuyzen van Zanten.

Begge flyene var på vei til Las Palmas, men terrorister som ønsket uavhengighet for Kanariøyene hadde sprengt en bombe der. De truet med å sprenge flere på Las Palmas-flyplassen, noe som hadde tvunget den til å stenge.

Flyene som skulle lande ved Las Palmas ble derfor omdirigert til den lille Los Rodeos flyplassen på Tenerife.

Los Rodeos var ikke utstyrt for å ta imot så mange fly, og flere fly måtte parkeres på taksebanen ved siden av rullebanen. Fly som skulle til rullebanen var derfor nødt til å takse på selve rullebanen.

Avgang

Da det ble klart at bombetrusselen var falsk og at Las Palmas kunne gjenåpnes kunne flyene gjøre seg klare til avgang igjen. KLM-flyet fylte drivstoff før det satte av gårde mot enden av rullebanen for å snu 180 grader og gjøre seg klar til avgang, mens Pan Am-flyet fulgte etter på rullebanen.

Imens hadde tåke drevet inn over Los Rodeos, og redusert sikten betydelig, noe som gjorde det umulig for de to flyene å se hverandre. Flyplassen manglet også bakkeradar. Pan Am-flyet var beordret til å svinge av rullebanen og inn på taksebanen ved avgang C3, men siden dette innebar en 135 graders sving, nesten umulig for en stor Boeing 747, antok Pan Am-mannskapet at de skulle svinge av ved den mer naturlige C4-avgangen.

KLM-flyet hadde nå svingt rundt og ventet på avgangstillatelse. De fikk tillatelse til å følge oppsatt rute etter avgang, men hadde ikke fått avgangstillatelse enda. Imidlertid ble dette tolket feil, og co-piloten ga beskjed om at de skulle ta av. Flygelederen ba da KLM-flyet om å vente, men meldingen til KLM-flyet ble forpurret av en melding som Pan Am-flyet sendte samtidig.

Flygelederen ba Pan Am-flyet om å vike fra rullebanen, og flyingeniøren i cockpiten på KLM flyet ble bekymret for at rullebanen ikke var klar. Imidlertid ble denne advarselen satt til side av kaptein van Zanten som iverksatte avgang.

Kollisjon

Fra Pan Am-flyet så man lysene på KLM-flyet og de gjorde et fortvilet forsøk på å få flyet sitt av rullebanen. KLM-pilotene innså også deres fryktelige feiltakelse og forsøkte å få flyet opp i luften med en gang, så krast at halen på flyet skrapte bakken over en lengde på 20 meter.

Det var imidlertid for sent og nederste del av KLM-flyet kolliderte med taket av Pan Am-flyet like foran vingen. KLM flyet styrtet 150 meter lenger borte og skled nedover rullebanen. Ingen av de 234 passasjerene eller mannskapet på 14 ombord i KLM-flyet overlevde.

Pan Am-flyet ble satt i brann, og de fleste passasjerene omkom. Av de 396 personene om bord (375 passasjerer, mannskap på 21) overlevde kun 61, 54 passasjerer og syv besetningsmedlemmer, blant disse de tre i cockpiten.

Kilde: Wikipedia

5. Japan Airlines flight 123

Mistet høyde og styrtet i et fjell.

Japan Airlines Flight 123 var en japansk innenriksflygning 12. august 1985 som endte i en av historiens verste flyulykker. 520 mennesker omkom.

JAL 123, et Boeing 747-SR100, tok av med 509 passasjerer og en besetning på 15 fra Tokyo internasjonale lufthavn, Haneda i bydelen Ota på vei til Osaka internasjonale lufthavn. Flygningen forløp normalt inntil tolv minutter etter avgang. Da oppstod en dekompresjon i halepartiet.

Pilotene gjorde alt de kunne for unngå en styrt, og det klarte de i 32 minutter før flyet mistet høyde og styrtet mot et fjell i Gunma på Hokkaido og krasjet. Kun fire personer overlevde.

Bakgrunnsårsak til ulykken

I 1978 landet dette flyet med nesen for høyt opp i lufta så halen ble flerret opp. Flyet ble reparert, men arbeidet var ikke i henhold til spesifikasjonene fra Boeing-fabrikken. Syv år senere åpnet altså såret seg og rev av halefinnen, noe som førte til at alle fire hydraulikksystemer ble ødelagt og all hydraulikkolje rant ut.

Kidle: Wikipedia

6. Saudi Arabian Airlines Flight 763 og Air Kazakhstan Flight 1907

Kollisjon i luften.

12. november 1996 kolliderer en Boeing 747 fra Saudi Arabian Airlines og en Ilyushin Il-76 fra Air Kazakhstan i luften over Charkhi Dadri, Haryanna, India.

Redningsarbeiderne som kommer på åstedet oppdager at fire personer fortsatt lever. Tragisk nok dør også disse etter kort tid. Totalt blir 349 personer drept.

Kommunikasjonsproblemer mellom medlemmer av mannskapet på Ilyushin-flyet, utdatert radarsystem for flygelederne og tett skylag førte til den verste kollisjonen(i luften) i luftfartens historie.

Kilde: Wikipedia

7. Turkish Airlines flight 981

Lasteromsdøren førte til styrt.

3. mars 1974 opplevde Turkish Airlines flight 981, av typen McDonnell Douglas DC-10, en utblåsning av lasteromsdørene rett etter avgang fra Orly-flyplassen ved Paris. Dette førte til at flyet ble ustyrlig og styrtet. Alle de 346 ombord ble drept.

Selv om sikkerhetsrullebladet til DC-10 er jevnt med andre store passasjerfly, led flytypen av en rekke prøvetidssykdommer i løpet av 1970-tallet da flere høyt publiserte hendelser og krasj endte med at flytypen ble satt på bakken for en kort periode av det amerikanske luftfartstilsynet FAA inntil problemene var løst.

Flytypen fikk et rykte på seg for å være farlig da flere ulykker relatert til lasteromsdørene, som i motsetning til de fleste andre fly (med unntak av Boeing 747) kunne lukkes utover.

Dette krevde en spesiell låsemekanisme som tålte de høye påkjenningene trykket utgjorde. Denne mekanismen kunne ved dårlig behandling eller feil utløses, noe som gjorde døren til en potensiell livsfarlig løs del og kunne rive løs flyets interne og eksterne styresystemer. McDonnell Douglas prøvde å legge skylden på hard behandling av de bakkeansatte på flyplassene for å dekke over egen svak design.

For selv om flere flyselskaper modifiserte dørene og begikk opptrening av bakkemannskapet frivillig, så var svakheten der fremdeles.

Ulykken med Turkish Airlines flight 981 førte til at alle DC-10 flyene ble modifisert med nye sikre dører.

Kilde: Wikipedia

8. Air India flight 182

Bombeeksplosjon i luften.

23. juni 1985 eksploderer Air India flight 182 på veg fra Montreal til London i luften, og går i oppløsning over kysten av Irland. Alle 329 ombord blir drept. Etterforskere oppdager at en bombe fra en gruppe med radikale sikher var årsaken. Sikhorganisasjonen Babbar Khalsa ble utpekt som ansvarlig.

I 1988 blir Inderjit Singh Reyat arrestert i forbindelse med bombingen. Han har sittet fengslet siden, og i 2011 fikk han en dom på ni år.

I 2000 ble de indiske sikhene Ajaib Singh Bagri og Ripudaman Singh Malik pågrepet i Vancouver og siktet for terrorbombingen. Etter en omfattende rettsak ble begge frikjent på alle punkter.

Kilde: Wikipedia

Artikkelen er først publisert på klikk.no. Les også:

Ti ting flyvertinnen hater

Disse flysetene bør du styre unna

Dette flyselskapet nekter deg å ta med mat

Du kan bli reisesyk på kino

Denne saken ble første gang publisert 29/11 2013.

Les også