Et triks skal gjøre kvinner våtere, mer følsomme og erigerte.

- En liten påminnelse til våre egne eksperter, er at det blir veldig fort til at man fokuserer på klitoris og stimulering av den, og da blir det stort sett alltid lagt frem som en manuell stimulering av klitoris. Men klitoris er svamplegemer som ligger innenfor muskulatur, og dersom denne blir brukt og aktivisert vil hele klitoris bli indirekte stimulert via de musklene, sier Siv Gamnes som er spesialist i sexologisk rådgivning (NACS) og daglig leder av Sex og samfunn - senter for ung seksualitet.

Hvis man ønsker å ha et sexliv der man skal få orgasme under samleiet uten at det skal være noe fingre eller masse hjelpemidler ved siden av, tror seksualrådgiveren at det er viktig å tenke aktiv trening i forhold til muskulaturen i bekkenbunnen.

Det er samme type trening som kvinner etter fødsel er anbefalt å gjøre for å stramme opp muskulaturen.

Kraftigere orgasmer

- At man får øvd seg opp i å få kontroll over den muskulaturen som vanligvis ikke tenker over at man har, da tror jeg at mange kunne ha fått en større glede. Da har man samleie som man kan få utbytte av uten at partneren føler seg tilsidesatt med et sexleketøy eller at det blir forstyrrelser med fingre, også kan man ha sex med seg selv med stimulering av sexleketøy og mer direkte stimulering hvis man ønsker det, sier Gamnes.

Sexolog Gro Isachsen, ekspert på Doktor Online har alltid anbefalt at kvinner å trene bekkenbunnsmusklene for å bli mer våte, følsomme og erigerte.

Ved å stramme og slappe av i musklene, blir skjedeveggene lettere blodfylte, lengre og mer følsomme.

- Under samleiet kjenner både hun og mannen mer trykk og friksjon, siden trente muskler gir trangere skjede og større motstand og friksjon over et lengere område av skjeden, sier Isachsen.

Ifølge Isachsen kommer kvinner også mer i kontakt med sitt eget kjønn når musklene er sterke. Samtidig blir orgasmene kraftigere, siden det nettopp er disse musklene som går i spasmer under orgasmen.

Er musklene slappe, blir orgasmene slappe.

Knipeøvelser med sexleketøy

- Du stimulerer muskulaturen på en sånn måte at den til slutt vil være god nok til at du oppnår orgasme på det. Det å ligge helt i ro og få en penis inn i skjeden gir sjelden så veldig mye fordi det blir som om du skal bygge muskler på overarmene også står du og dytter på muskelen - du får den til å bevege seg litt, men det skjer ikke så fryktelig mye mer enn det, sier Gamnes.

Hun anbefaler derfor knipeøvelser, både når man onanerer og i samleiesituasjonen.

- Man kan starte med et sexleketøy uten vibrasjon som man har inne i skjeden, bare at det er musklene som gjør at det blir bevegelse mer enn at man manuelt drar dildoen ut og inn, sier Gamnes.

Latmannsveien til å få orgasme derimot er å ligge og pumpe litt, føre den inn og ut eller veksle mellom å gjøre det og det å stimulere klitoris direkte.

- Man kan også gjøre knipeøvelser i samleiesituasjonen. I stedet for at hun, når hun er øverst, hopper opp og ned på penis slik at penis bare glir inn og ut av skjeden, kan man tenkte aktivt knipeøvelser, som vil si at man må tenke at man skal «skvise» alt man har ut av den. Dette er samme type trening som man benytter når man trener opp underlivet etter en fødsel, det at man heiser muskulaturen oppover og innover i magen, sier Gamnes.

Knipe og kjæle med klitoris

Gamnes' viktigste poeng er at det blir litt kategorisk at alle må ha direkte klitorisstimulering. Ja, klitoris er der og har sin funksjon, men hvordan den stimuleres tror hun at man kan øve opp, og har ulike forutsetninger for å finne ut av.

- Det er vanskelig å være kategorisk etter å ha jobbet med dette så lenge og ha sett hvor ulike man er, og at det ikke er noen fasit. Vi eksperter må bli flinkere til å si at det ikke er noen fasit, som med klitorisstimulering. Min oppgave er å gi ideer til hva man kan prøve ut, bli kjent med sin egen kropp og finne ut hva som fungerer best, sier Gamnes.

Isachsen er enig i at det ikke finnes noen fasit.

Det er likevel verdt å merke seg at cirka 90 prosent av de som får orgasme oppgir at de oftest får den ved utvendig klitorisstimulering.

- Hvorfor ikke si ja-takk-begge-deler? Det gir de fleste kvinner den beste uttellingen. Både knipe og kjæle med klitoris, sier Isachsen, og forteller at noen kvinner også vil kunne få vaginalorgasmer og G-punktorgasmer ved å trene bekkenbunnen og ulike orgasmeteknikker.

Coregasme

Både de og andre kan intensivere treningen ved å bruke en bekkenbunnstrener. Noen opplever da også å bli multi- og serieorgastiske.

Ved å trene musklene forsterkes også det nevromuskulære ledningsnettet, i tillegg til at orgasmene blir kraftigere og lettere å oppnå.

- Jeg skulle ønske det var så enkelt at de fleste kvinner kunne få det som også kalles coregasme, det vil si orgasme bare ved å knipe, eller ved å aktivere den innvendige delen av klitoris ved å bruke muskulaturen aktivt. Men vi som jobber klinisk vet at de fleste kvinner har mer enn nok med å finne den ytre delen av klitoris, og hvordan de skal bearbeide den, sier Isachsen.

Coregasme kommer av engelske «core» (kjerne) og «orgasm», og er en orgasme som utløses av kjernemuskulaturen - en kjerneorgasme om du vil. Bekkenbunnsmusklene er en del av kjernemusklene og gjør blant annet at noen kvinner får orgasme når de for eksempel gjør gymnastikk.

- Det vil kreve mye trening og frustrasjon å kun satse på å få orgasme med å stramme musklene på rett måte til rett tid. Og jeg er redd mange vil føle prestasjonsangst og utilstrekkelighet om vaginalorgasmer blir mål for vellykket sex, sier Doktor Onlines egen sexolog Gro Isachsen.

Les også:

Får han orgasme eller utløsning?

Det eneste en kvinne ikke kan fake

Dette kan skje med menn som ser porno

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!