- Det finnes ikke noe entydig svar på hvor grensen mellom uskyldig og helseskadelig alkoholforbruk går. Dette kommer an på en rekke individuelle faktorer, som hvor tung man er og hvor sårbar man er, sier Kari Lossius.

Hun er klinikkdirektør ved Bergensklinikkene.

Likevel finnes det en rettesnor satt av verdens helseorganisasjon, WHO.

- Standardgrensen deres er seks til sju alkoholenheter per uke for kvinner og det doble for menn, sier hun.

Menn tåler nemlig atskillig mer alkohol enn kvinner.

Umulig å fastsette sikker grense

Også professor i psykologi ved Universitetet i Oslo, Fanny Duckert, mener det er vanskelig å angi sikre grenser for hvor mye du kan drikke før det blir helseskadelig.

Hun har skrevet flere bøker om alkoholens virkning.

- Faktorer som individuell allmenntilstand, alder, kjønn, røykevaner, kosthold og mosjon vil alle påvirke alkoholforbrukets effekter på helsen, sier hun.

Det er derfor, ifølge Duckert, nesten umulig å fastsette en nedre sikker grense når det gjelder fare for alkoholrelaterte skader.

- Fra et helseperspektiv ville det beste kanskje være om vi ikke brukte alkohol i det hele tatt, sier hun.

Vil likevel drikke

Det er likevel et faktum at alkohol er et fullstendig lovlig rusmiddel, og de fleste av oss ønsker å bruke det i varierende mengder.

Dette er en alkoholenhet

En standard alkoholenhet inneholder 12 gram alkohol og gir omtrent 0,25 promille.

Dette tilsvarer:

  • En flaske (33 cl) pils på 4,5 vol %
  • Et lite glass vin (12,5 cl) på 12 vol %
  • Et enda mindre glass sterkvin (7,5 cl) 20 vol &
  • Et svært lite glass brennevin (4 cl) 40 vol %

OBS: En halvliter øl gir 1,5 alkoholenheter. Et stort glass vin gir 1,5 alkoholenheter.

Kilde: Av og til

- Vi opplever at gleden ved alkoholen overskygger de mulige skadevirkningene, og derfor er det viktig å gi noen retningslinjer for alkoholforbruk ut fra et helsemessig perspektiv, sier hun.

Hun mener noen grenseverdier kan være til hjelp når man skal vurdere sitt eget forbruk eller planlegge endringer i drikkemønsteret.

Ha to hvite dager i uken

Duckerts grenseverdier er noe høyere enn de som oppgis av WHO.

- Det er lav risiko for alkoholrelaterte helseskader hos en frisk, og ikke gravid, kvinne som ikke drikker mer enn ni alkoholenheter per uke. Hun bør ikke drikke mer enn fire enheter hver gang, sier Duckert.

Man bør også ha to alkoholfrie, eller hvite, dager hver uke.

- Tilsvarende for menn er 14 enheter per uke - og maks fem enheter hver gang. Også han bør ha to hvite dager i uken, sier hun.

Er du en av dem som tror at man blir fortere edru av å drikke kaffe?

Risikoen øker med forbruket

Øker du dette forbruket, øker helserisikoen i takt med forbruket.

Risikoen er sterkt økt hvis en kvinne har et forbruk per uke som overskrider 25 alkoholenheter og en mann overskrider 35 enheter.

- Det er imidlertid viktig å merke seg at disse grensene ikke sier noe om andre typer skadevirkninger knyttet til drikkingen og hva man foretar seg under rus. Det kan for eksempel være snakk om sosiale, adferdsmessige og psykologiske alkoholrelaterte skader som godt kan forekomme selv om totalkonsumet er forholdsvis lavt, sier hun.

Holder du tellinga?

Holder du deg innenfor WHO sine anbefalinger, skal du imidlertid kunne føle deg ganske trygg på at du har et uskyldig forbruk.

Det er likevel noen varselsignaler du bør være på vakt for.

Særlig hvis du er dårlig til å telle alkoholenhetene du får i deg.

- Det første er at du drikker mer enn andre og det andre er at du drikker selv om ingen andre gjør det. Vær også oppmerksom hvis du gjentatte ganger drikker så mye at du ikke husker deler eller hele kvelden, eller hvis du får kommentarer på adferden din når du drikker, sier Lossius.

Lev alkoholfritt en periode

- Etter hvert merker du kanskje også at alkoholen tar mer og mer plass i livet ditt. Kanskje får du litt panikkfølelse når du ikke har vin i huset. Hvis du opplever dette, bør du forsøke å holde deg unna alkohol en periode, sier hun.

Går dette helt greit, kan du føle seg trygg på at du har kontroll over ditt eget alkoholforbruk.

Avhengigheten kan nemlig komme snikende uten at du forstår det selv.

- Alkoholavhengighet er et snikende problem, og det kan raskt gå over fra et sunt forbruk der du drikker litt fordi det gir glede til at du drikker mer uten at det gir glede i det hele tatt, sier hun.

Drikker mer enn vi tror

Et godt tips er å forsøke å være sin egen observatør, og skal du klare det må du holde hodet såpass klart at du ikke glemmer observatørjobben din.

- Hvis du lurer på hvor mye du drikker, er beste tips å telle alkoholenhetene sine. Registrer forbruket ditt. Mange vil få en Aha-opplevelse når de gjør det, fordi de finner ut at de faktisk drikker enn del mer enn de trodde, sier Lossius.

Med ett glass til maten og et par glass til favorittserien på TV hver dag, er du fort over det som kan anses som et uskyldig forbruk for helsen din.

De seks enhetene kvinner kan drikke i løpet av en uke, utgjør nemlig ikke mer enn en flaske vin totalt.

Les også:

QUIZ: a- eller b-menneske?

Test deg selv: Har du et alkoholproblem?

Disse alkoholmytene er sanne

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!