Er du blant dem som tror at det å avslutte festen med en kopp kaffe, gjør deg fortere edru?

I så fall må vi skuffe deg.

En kopp kaffe påvirker nok ikke promillen din mer enn et glass brus gjør.

Dette er bare én av flere alkoholmyter du må ta med en klype salt.

Du tenker ikke klart

- Etter inntak av alkoholholdig drikke, får man en viss blodalkoholkonsentrasjon. Denne konsentrasjonen avhenger av størrelsen på inntaket, sier professor ved Universitetet i Oslo, Jørg Mørland.

Videre inntreffer det en viss reduksjon av hjernens evne til å tenke klart, til å kontrollere adferd og til å være selvkritisk.

- Denne reduksjonen følger stort sett størrelsen på blodalkoholkonsentrasjonen og gir seg til kjenne ved at vi ikke lenger er edru, sier han.

Kaffe påvirker ikke forbrenningen

Og selv om vi altså har lett til å ty til kaffe når vi vil gjøre oss selv eller andre raskere edru, er det nok ingen effekt i dette.

- Kaffeinntak påvirker ikke blodalkoholkonsentrasjonen og heller ikke den ledsagende reduksjonen av hjernefunksjonen. Det er heller ingen probate midler som øker alkoholforbrenningen, og dermed senker blodalkoholkonsentrasjonen, eller som endrer alkoholens påvirkning av hjernefunksjonen, sier han.

Kari Lossius ved Bergensklinikkene bekrefter dette.

- Kaffe kan ikke fremskynde nedbrytingen og forbrenningen av alkohol, så du vil ikke få lavere promille selv om du drikker kaffe etter at du har drukket alkoholholdig drikke, sier hun.

BAKRUS: Dagen derpå er heller ikke dagen for de store kaffeslabberasene. © ILLUSTRASJONSFOTO: Thinkstock

Katrine Andreassen

14 tips mot fyllesyke

Verken joggeturer eller antihistaminer kan redde deg fra fyllesyken.

Velg heller kaffe i stedet for alkohol

Tar du derimot en pause i drikkingen, for å få i deg kaffekoppen, er saken en annen.

- Bytter du ut alkoholholdig drikke med kaffe, vil du jo få i deg mindre alkohol totalt sett. Den eneste måten kaffe kan gjøre deg raskere edru på er derfor at du drikker kaffen i stedet for for eksempel øl eller vin, sier avdelingsdirektør i Avdeling for befolkingsrettet folkehelsearbeid ved Helsedirektoratet, Hilde Skyvulstad.

Også hun må skuffe dem som tror kaffekoppen gjør kroppen promillefri og raskere i stand til å kjøre bil.

- Det spiller nok ingen rolle hva du tilfører kroppen. Forbrenningen er det samme enten du drikker vann eller kaffe, sier hun.

Annet som du kanskje trodde hjelper på promillen, men som ikke gjør det:

  • Badstu
  • Allergimedisiner
  • Trening

Kilde: Helsenorge.no

Drikker større mengder

Det å drikke kaffe i stedet for alkohol er altså en god løsning, men ofte blir det jo både og.

Dette er derimot ikke nødvendigvis så smart.

- Mens alkoholen gjør deg sløv, virker koffeinen oppkvikkende, sier Lossius.

En kombinasjon av koffein og alkohol kan gjøre at du føler deg pigg på et tidspunkt da du ellers ville følt deg sliten og trøtt, og dette kan føre til at du drikker mer enn du ellers ville gjort.

- Og dette kan du nok få merke utover kvelden og ikke minst dagen derpå, sier hun.

Skyvulstad advarer også mot å drikke mye kaffe hvis du samtidig bruker koffeinholdig drikke som blandevann.

Da kan den store koffeinmengden føre til at du opplever ubehag som hjertebank.

Denne testen kan vise om du har et alkoholproblem.

Gi kroppen hvile

Dagen derpå er for øvrig heller ikke dagen for de store kaffeslabberasene.

Da jobber nemlig kroppen på spreng for å få giften ut av kroppen din, og mens dette skjer er vann et langt bedre valg for kroppen din enn kaffe.

- Når du er fyllesyk, er nervesystemet ditt høyaktivert. Fyller du da på med kaffe, som også påvirker nervene, vil du føle deg enda verre. Det eneste som hjelper dagen derpå er nok derfor å pleie seg selv og minne seg selv om at man ikke skal drikke like mye neste gang, sier Lossius.

Edru raskere av kaffe?

TIDEN TIL HJELP: Tok det av på festen, er det nok bare tiden som kan hjelpe deg. Kaffe vil ikke få ned promillen din. © Illustrasjonsfoto: Colourbox

Spis når du drikker

Bakrusen blir nemlig verre jo mer du drikker samt hvor mange timer du er beruset.

Folkehelseinstituttet anbefaler derfor at du venter omtrent en time mellom hver nye alkoholenhet og at du prøver å begrense tiden du drikker til mellom tre og fem timer.

Det å spise mat sammen med alkoholen vil også være positivt.

Dette vil både dempe rusen og begrense de ubehagelige symptomene dagen derpå.

Slik påvirker alkohol deg

  • Opp mot og omtrent 0,5 promille: Du føler deg lett påvirket
  • Mellom 0,5 og 1 promille: Du blir mer kritikkløs og risikovillig
  • Over 1 promille: Balansen blir dårligere, du snakker snøvlete og har mindre kontroll over bevegelsene. Du blir også trøtt, sløv og kan føle deg kvalm
  • Over 1,5 promille: De fleste får problemer med hukommelsen. Problemet stiger i talt med promillen
  • Svært høy promille: Bevisstheten nedsettes og man kan bli bevisstløs. Promille over 3 kan være dødelig

Kilde: Helsenorge.no

Les også:

Ikke miks smertestillende og alkohol

Derfor blir kvinner fortere fulle

Denne drikkeleken koster liv

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!