Søvnekspert ved Center for Stress og Trivsel i København, Mikael Rasmussen.

En god natts søvn er elementært for de fleste som vil ha en dag uten humørsvingninger og hodepine. Men hvor mange ganger har du ikke ligget i senga våken og frustrert i vissheten om at du må stå opp om bare noen timer? Ofte er det små, hverdagslige vaner som kan ødelegge for skjønnhetssøvnen din.

– En av de største søvntyvene i vårt samfunn i dag er en manglende evne til å lande på jorda etter en lang dag med mange aktiviteter.

Det sier den danske søvneksperten ved Center for Stress og Trivsel, Mikael Rasmussen, til Klikk Helse. Han mener at du ikke kan forvente å sovne bare du ligger i sengen.

– Du kan ikke regne med å sovne bare fordi du ligger langflat. Søvnen må hjelpes på vei med søvnfremmende aktiviteter. Med det mener jeg at du må skjerme deg for kraftig stimuli en times tid før sengetid. Gjør ting du slapper av med og som gjør at du forbinder søvnen med noe godt, råder han.

Psykolog Jan Martin Berge hos psykologberge.no.

Bruk tid på å lande

Denne aktiviteten kan eksempelvis være å lese en bok, løse kryssord eller å høre på avslappende musikk.

– Dette bør være noe du gjør hver kveld som leder hjernen frem til søvn. Det virker for barn, og da virker det også for voksne, sier Rasmussen.

Psykolog Jan Martin Berge hos psykologberge.no forklarer viktigheten av god søvnhygiene.

Vi vet at dårlig søvn er forbundet med mange lidelser og at søvnproblemer er et stort helseproblem for mange. For noen skaper søvnvansker nedsatt helse og funksjon, mens andre opplever at søvnproblemer melder seg som et symptom som en følge av at en opplever typiske vanskeligheter som bekymringer og konflikter, sier han til Klikk Helse.

Påvirker livskvaliteten

Søvn er altså svært viktig for god helse. Dårlig nattesøvn kan påvirke livskvaliteten og helsen til både mennesker og dyr.

– Søvnen påvirker humør, konsentrasjon og yteevne. Hvor mye søvn du trenger varierer fra person til person og alder. Ungdom har eksempelvis oftest et større søvnbehov enn voksne, forklarer han.

Berge anbefaler at du legger forholdene til rette for at kroppen skal få ro og for at du skal føle deg mest mulig avslappet før dagen er over og natten kommer.

– Finn en rutine som passer for deg, og lag et sengetidsritual som du gjør hver eneste kveld. Sørg for mørke, ro og moderat temperatur på soverommet, råder han.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!