STÅ OPP: Er du B-menneske og sliter om morgenen, kan løsningen være å stå tidligere opp i helgene og komme seg ut i dagslys.

STÅ OPP: Er du B-menneske og sliter om morgenen, kan løsningen være å stå tidligere opp i helgene og komme seg ut i dagslys. © Illustrasjonsfoto: Colourbox.com

Innsovning

Du kan justere døgnrytmen

Er du B-menneske og sliter med å stå opp? Fortvil ikke, du kan justere kroppens eget urverk og bli mer og mer A-menneske.

Morgenfriske mennesker kalles populært A-mennesker, og mennesker som fungerer dårlig om morgenen, men bedre utover dagen og kvelden – B-mennesker.

En årsak til denne forskjellen er, ifølge en artikkel publisert i Tidsskrift for Norsk Psykologforening, at plasseringen av topp og bunn på aktiveringsrytmen og/eller temperatur-rytmen i kroppen er litt forskjellig.

BLIR ikke A-menneske

Morgenmenneskene har toppen på rytmen tidlig på formiddagen, mens kveldsmenneskene har denne toppen senere på ettermiddagen og om kvelden.

– Du kan nok ikke være B-menneske og bli A-menneske, men du kan justere rytmen slik at du kan fungere bedre. Om man er A- eller B-menneske, er et personlighetstrekk, men det endres i løpet av livet, forklarer søvnforsker Siri Waage, stipendiat ved Institutt for samfunnsmedisinske fag i Bergen.

Jo mindre søvn du får, dess høyere er risikoen for å bli forkjølet, viser en amerikansk studie.

Kroppens døgn er 25 timer

Vi har alle en naturlig døgnrytme, men den er cirka 25 timer – ikke 24.

– Det innebærer at døgnrytmen må justeres hver dag, og dette gjøres hovedsakelig via lys og sosiale faktorer. Lys er den viktigste faktoren for å justere døgnrytmen. Vi anbefaler minst en halvtime ute i dagslys hver dag, og tidspunktet for lyseksponering avgjør i hvilken retning døgnrytmen påvirkes, sier Waage.

Få lys tidlig

– Man bør få lys tidlig på dagen, det har liten effekt senere, opplyser professor Bjørn Bjorvatn ved Institutt for samfunnsmedisinske fag i Bergen.

– Lys gitt før sengetid forskyver døgnrytmen til et senere tidspunkt, med det resultat at man sover lengre om morgenen. Lys gitt etter oppvåkning skyver døgnrytmen motsatt og vil kunne gjøre at man våkner tidligere neste dag. To til tre uker med lysbehandling vil sannsynligvis hjelpe.

Nok søvn er viktig, og nå mener forskere fra San Diego at vi løser problemer i søvne.

Stå opp tidlig i helgene

I tillegg kan du korrigere døgnrytmen ved å stå opp og legge deg til faste tider.

– Kveldsmennesker kan korrigere døgnrytmen ved å stå opp tidligere på morgenen, mens morgenmennesker må holde seg lenger våken om kvelden for etter hvert å kunne sove lenger om morgenen, opplyser Siri Waage.

Men er du B-menneske, bør du passe på å komme deg i seng i rimelig tid også i helgene, og heller ikke ligge til langt på dag.

– Jeg vil anbefale å følge den samme rytmen hele uka samt i feriene, sier Waage, som forsker på nattskiftarbeidere.

Kommentarer:

Trude Susegg Redaktør Helse

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar og hjelper oss å bli bedre!

Treningsvideoer

Enkel øvelse med ullsokker på hendene

Skliøvelsen som styrker mage og rygg.

Se video

Øvelsen som gir en snerten rumpe

Øvelsen er effektiv for både...

Se video

3. Flies med håndvekter

En brystøvelse der du trener bevegelighet...

Se video

1. Push-ups med vekter

Klassisk øvelse som gir deg bedre holdning.

Se video

4. Pullover med vekter

Øvelsen som gjør overkroppen mer...

Se video

2. Fremoverbøyd roing med håndvekter

Tren holdningsmusklene med denne enkle...

Se video

5. Skulderpress

Gir deg god holdning og økt selvtillit!

Se video

Slik gjør du armhevninger riktig

Supereffektiv for overkroppen.

Se video

På forsiden av Velvære

=sint

Må du ofte si unnskyld etter at du har vært sint?

- Det er en stor misforståelse å tro at dette er sunt.

RASKT INNGREP: Operasjonen tar 15 minutter på hvert øye.

Lover bedre syn på en halvtime

Ved et linsebytte erstattes øyets naturlige linse med en ny, kunstig linse.

Dropp å stresse med sex i ferien

Her er fem gode råd.

Mest leste saker på klikk.no

artikkel bilde

Dette sier mer om deg enn du tror

Skal skjorten oppi eller utenfor buksa? Svaret får du her.

artikkel bilde

Hva husker du fra barne-TV?

Ta quizen og sjekk hva som sitter igjen fra barne-TV-klassikerne.

artikkel bilde

Én ting du må gjøre for at smoothien skal bli ufarlig

Vær sikker på at de frosne bærene ikke er smittekilde til hepatitt A.

Tjenester fra klikk.no

Redaktør Helse:

  • Leder digitale medier:

    Tore A. Godager

  • Redaktør:

    Jan Thoresen

  • Ansvarlig redaktør:

    Elisabeth Lund-Andersen

  • Kontakt oss:

    Klikk her

Mest leste på Velvære

Kvinnens skjulte underliv

Vi har samlet det du trenger å vite om kvinnens underliv.

Slik får du perfekt avføring

Konsistensen på avføringen har absolutt mye å si for trivselen på toalettet.

Slik får du mer ut av drømmene

Drømmer du om jobben, om ild eller at du faller? Se hva det betyr.